Aviseringar
Rensa alla

Svenskarnas parti har lagts ned


Nachac: För att det är det partiet som är ideologiskt närmast och har makt.

Fast ideologiskt sett stod de inte så nära (fattar förstås att de är sprungna ur samma vit makt-miljö och att SD var ungefär som dem innan och tycker det är relevant, märk väl...). I några för nazister väldigt viktiga frågor har de helt olika uppfattningar, och som nazist betraktar du med all sannolikhet SD och dess anhängare som landsförrädare, som NiklasW var inne på. Om vi säger såhär: det är mer sannolikt att en SD-anhängare blir radikaliserad och ansluter sig till ett framtida nynazistisk parti (som vi förhoppningsvis aldrig får se...), än tvärtom. Och det är förmodligen mer troligt att en nazist som upptäcker hur vidrig hans ideologi är tar avstånd från allt vad nazism, rasism och främlingsfientlighet heter och blir sosse eller nåt istället...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bobo: Precis. SvP:are anser inte SD vara ett dugg bättre än de övriga 7. Sett några som tänkte rösta SD i ett eventuellt nyval som röstade SvP i det riktiga valet när Karlsson sa att de tänkte fälla varje regering som tänkte öka invandringen, men dessa få lär ju ha försvunnit igen efter uteslutningen av Kasselstrand och Hahne. Såg t.om en tråd på Flashback där TS hävdade att SD numera var en del av DÖ eftersom de la ner sina röster i budgetomröstningen i veckan.

Hade SD styrts av Hahne och Kasselstrand som är populära inom den nazistiska rörelsen hade troligtvis en hel del nazister röstat på SD. Men Åkesson och framförallt Karlsson är ju mer hatade inom den nazistiska rörelsen än vad sjuklöverns politiker är. Så länge dessa är i partitoppen kommer renodlade nazister inte ens fundera på att rösta SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nazisternas syn på SDare är ungefär samma som vänsterns syn på vad de kallar "husblattar". Personer av den egna gruppen som går över till den andra sidan är ofta mer hatade än personer av andra grupper som gör det samma.

I vänsterns fall invandrare, i nazisternas fall nationalister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För en nazist är en moderat helt enkelt bättre än en kulturnationalist. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Fast ideologiskt sett stod de inte så nära (fattar förstås att de är sprungna ur samma vit makt-miljö och att SD var ungefär som dem innan och tycker det är relevant, märk väl...). I några för nazister väldigt viktiga frågor har de helt olika uppfattningar, och som nazist betraktar du med all sannolikhet SD och dess anhängare som landsförrädare, som NiklasW var inne på. Om vi säger såhär: det är mer sannolikt att en SD-anhängare blir radikaliserad och ansluter sig till ett framtida nynazistisk parti (som vi förhoppningsvis aldrig får se...), än tvärtom. Och det är förmodligen mer troligt att en nazist som upptäcker hur vidrig hans ideologi är tar avstånd från allt vad nazism, rasism och främlingsfientlighet heter och blir sosse eller nåt istället...

Menar inte att de går tillbaka eller något, bara att de röstar på det som är närmast. Även om man hatar partiet kan man vara pragmatisk. Alternativet är ju i princip att inte rösta på något alls.


   
SvaraCitera

NiklasW: Nazisternas syn på SDare är ungefär samma som vänsterns syn på vad de kallar "husblattar". Personer av den egna gruppen som går över till den andra sidan är ofta mer hatade än personer av andra grupper som gör det samma.

Du har helt klart en poäng här. Tror inte Nachac förstår riktigt hur viktigt begrepp som heder och trohet mot sitt land och allt det där är för (ny)nazister, eller snarare kanske vad det får för konsekvenser. Och för den delen vikten av "judefrågan" för en nazist, för vilken det alltså är helt otänkbart att ha någon annan inställning till judar och Israel än att de har "för mycket makt" och måste "tas hand om"...


   
SvaraCitera

Nachac: Alternativet är ju i princip att inte rösta på något alls.

Fast en nazist tänker inte riktigt pragmatiskt och anser bara att det finns en väg att gå. Allt annat är otänkbart. Men som sagt, kanske 1000 tidigare SvP-anhängare börjar tänka lite lite annorlunda och lägger sin röst på SD istället för att skita i att rösta... utesluter inte möjligheten, men det är ändå obetydligt eller så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Fast en nazist tänker inte riktigt pragmatiskt och anser bara att det finns en väg att gå.

Tror en nazist kan vara mycket pragmatisk. Tror man hatar invandrare mer än SD.

ekivok ekvilibrist: men det är ändå obetydligt eller så...

Relativt, ja.


   
SvaraCitera

Nachac: Tror en nazist kan vara mycket pragmatisk. Tror man hatar invandrare mer än SD.

Ja, men de kommer aldrig kompromissa i frågor som rör judar och den vita rasen. Det är liksom grejen med nazister...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Ja, men de kommer aldrig kompromissa i frågor som rör judar och den vita rasen. Det är liksom grejen med nazister...

Att rösta på det minst dåliga alternativet är liksom det alla andra gör, vet inte varför nazister skulle vara speciella.


   
SvaraCitera

Nachac: Att rösta på det minst dåliga alternativet är liksom det alla andra gör, vet inte varför nazister skulle vara speciella.

Ja, men inte om alternativet är vänligt inställt till Israel och tycker att vem som helst kan vara svensk. Det är som om en vänstersinnad skulle rösta på ett parti som försvarar uppenbart orättvisa inkomstskillnader, eller en liberal på ett parti som vill höja inkomstskatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Ja, men inte om alternativet är vänligt inställt till Israel och tycker att vem som helst kan vara svensk. Det är som om en vänstersinnad skulle rösta på ett parti som försvarar uppenbart orättvisa inkomstskillnader, eller en liberal på ett parti som vill höja inkomstskatten.

Eller som en kommunist som röstar på ett parti som inte vill avskaffa kapitalism, åh snap? Hatade jag invandrare och var av uppfattningen att de förstör landet skulle jag offra abstrakta principer för utsikten om konkreta förändringar.


   
SvaraCitera

Nachac: Eller som en kommunist som röstar på ett parti som inte vill avskaffa kapitalism, åh snap?

En kommunist borde rimligen inte kompromissa i en så ideologiskt viktig fråga, nej. Tror i allmänhet nazister är mer konsekventa än kommunister dock, men det är väl kanske bara som jag fått för mig...

Nachac: Hatade jag invandrare och var av uppfattningen att de förstör landet skulle jag offra abstrakta principer för utsikten om konkreta förändringar.

Invandrarhatet är inte det centrala för en nazist. Bevarandet av den vita rasen och det svenska folket, utpekandet av judarna som roten till västvärldens alla problem, är vad det handlar om... och helt centralt är också heder och trohet och prat om förräderi hit och dit (t.ex. påstådda landsförrädare och rasförrädare). Skulle nog säga att det här är principer som de inte offrar och knappt ens tummar på...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: En kommunist borde rimligen inte kompromissa i en så ideologiskt viktig fråga, nej. Tror i allmänhet nazister är mer konsekventa än kommunister dock, men det är väl kanske bara som jag fått för mig...

Det är ju enda alternativet, vilket de flesta förmodligen gör. Det tror inte jag.

ekivok ekvilibrist: Invandrarhatet är inte det centrala för en nazist.

Det centrala är ju hatet mot allt som inte är den vita mannen.

ekivok ekvilibrist: Bevarandet av den vita rasen och det svenska folket,

Begränsa invandringen är ju en väldigt effektiv strategi för att uppnå detta.

Verkar helt enkelt som att jag har högre tilltro till nazisters intelligens och pragmatism än du, lustigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Men Åkesson och framförallt Karlsson är ju mer hatade inom den nazistiska rörelsen än vad sjuklöverns politiker är.

Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Karlssons utspel om att fälla varje regering som vägrade kompromissa om invandringspolitiken applåderades av flera SvP:are, vissa till så stor del att de sa att de skulle rösta på SD istället för SvP i nyvalet. Men rent generellt så anses SD inte vara bättre än 7-klövern, vare sig mer eller mindre.


   
SvaraCitera