Aviseringar
Rensa alla

svenskarnas parti


Ämnesstartare

Asha:

Jag tycker att det svenska systemet är bättre än det man har i USA.

Har ej koll på USA:s system för utlandsboende men det är direkt ologiskt att folk som inte bor här ska få inflytande över lagarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Har ej koll på USA:s system för utlandsboende men det är direkt ologiskt att folk som inte bor här ska få inflytande över lagarna.

Jus sanguinis, "blodets princip": en person får sitt medborgarskap beroende på vilket medborgarskap hans föräldrar innehar

Jus soli, "jordens princip": en person får sitt medborgarskap beroende på var han eller hon är född. Detta är vanligt i klassiska immigrantnationer, till exempel USA

Eftersom man är Svensk medborgare klart man ska har rätt att rösta då? Menar du att man ska bli av med sitt medborgarskap när man bort utomlands en tid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Man kan aldrig bli svensk, det föds man till. Är min morfar tex lite italiensk så är jag inte svensk.

Vem är Svensk då? [confused] Kungen är ju inte svensk enligt den definitionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Eftersom man är Svensk medborgare klart man ska har rätt att rösta då? Menar du att man ska bli av med sitt medborgarskap när man bort utomlands en tid?

Ja, om du inte kommer bo i landet under den mandatperiod du röstar för bör du inte ha rösträtt. De rika f.d. svenskar som flyttar till skatteparadis ska inte styra över mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ja, om du inte kommer bo i landet under den mandatperiod du röstar för bör du inte ha rösträtt. De rika f.d. svenskar som flyttar till skatteparadis ska inte styra över mig.

Det är ju snarare dom 20% som inte röstar alls som är problemet. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Vem är Svensk då? [confused] Kungen är ju inte svensk enligt den definitionen.

yeap!!!!!!!!!! korrekt!!! dvs, dumbasses!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Det är ju snarare dom 20% som inte röstar alls som är problemet. [smile]

Ja, det är såklart också ett problem även om jag förstår varför många inte gör det. Den parlamentariska demokratin är ytterst passiviserande och alienerande. Men de påverkas åtminstone av besluten och bör därför ha rätt att delta i dem, eller att låta bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ja, det är såklart också ett problem även om jag förstår varför många inte gör det.

Erkänn du tycker att folk som inte tycker som du inte borde rösta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Erkänn du tycker att folk som inte tycker som du inte borde rösta?

Borde och borde, de får väl rösta om de vill. Men om de inte röstar tjänar ju det jag röstar på på det så det är såklart bättre. Generellt sett tycker jag ju att allt som flyttar fram arbetarklassens positioner i klasskampen är bra.


   
SvaraCitera

Asha:

Jo, min far kommer från ariernas land

[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast för att Sverige ska förbli svenskt så behövs ju inte svenskar. så förstår inte vart dem vill komma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Korrekt, att bo i Sverige är att vara svensk. Att exempelvis folk som bor utomlands men har kvar sitt svenska medborgarskap får lov att rösta är ju direkt knäppt t.ex

Nej, att bo i Sverige innebär att vara svensk medborgare. Svensk är en etnicitet som man bara kan födas till. Jag blir inte kines bara för att jag flyttar till Kina och får kinesiskt medborgarskap.

Asha:

Det är din åsikt, och den har du rätt att ha och uttrycka, jag delar inte den uppfattningen.

Det är det som Svenskarnas parti menar med att icke-svenskar inte ska få inneha maktpositioner. Dvs endast etniska svenskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Borde och borde, de får väl rösta om de vill. Men om de inte röstar tjänar ju det jag röstar på på det så det är såklart bättre. Generellt sett tycker jag ju att allt som flyttar fram arbetarklassens positioner i klasskampen är bra.

Varför är de bättre om de inte yttrar sig? Menar du på allvar att de vore bättre att folk som inte delar din övertygelse gjorde bäst i att hålla käften? Jag tycker de bästa vore om alla röstberättigade röstade på valet, det skulle vara en stor vinst för demokratin menar jag på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blond:

Det är det som Svenskarnas parti menar med att icke-svenskar inte ska få inneha maktpositioner. Dvs endast etniska svenskar.

"Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare." .. jag antar att man blir Svensk om man blir Svensk medborgare på dom premisserna. Det har aldrig funnits något som heter etniska svenskar... vilka gener menar du då är "svenska" gener? Känns som man har bristande kunskap om man menar detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blond:

Nej, att bo i Sverige innebär att vara svensk medborgare.

Nej. Finns folk som bor i Sverige och inte är svenska medborgare. De är svenskar, de som inte bor i Sverige är det inte. Svensk medborgare är bara ett juridiskt fastställande av nationalitet.

Blond:

Jag blir inte kines bara för att jag flyttar till Kina

Jo.

Asha:

Varför är de bättre om de inte yttrar sig? Menar du på allvar att de vore bättre att folk som inte delar din övertygelse gjorde bäst i att hålla käften? Jag tycker de bästa vore om alla röstberättigade röstade på valet, det skulle vara en stor vinst för demokratin menar jag på.

Jag är som du vet inte liberal och inte intresserad av det här samhället eller er demokrati. Jag bryr mig om det som flyttar fram arbetarklassens positioner och möjliggör arbetarklassen framtida herravälde, och i förlängningen ett kommunistiskt samhälle.


   
SvaraCitera