Aviseringar
Rensa alla

Sverige bygger ett nytt flygplan med SAAB


Ämnesstartare

SAAB utreder utformningen av nästa generationens stridsflygplan som en dag kommer så småningom att ersätta Gripen. Bilden ovan är från en liten forskningsprogram att SAAB är ledning med universitetet i Linköping. Programmet rätt Generic framtida stridsflygplan syftar till att utveckla ett kostnadseffektivt och snabbt sätt att konstruera och tillverka en demonstrator koncept, och också att utvärdera användningen av denna skala demonstrator som en utveckling och utvärdering verktyg .---

Prototypen är en 13% skala radiostyrd modell som använder en liten 160N jetmotor. Den väger 15kg och har 2,4 m längd och 1,5 m vingspann. Det ser ut ungefär så Gripen och den viktigaste skillnaden är V-svans i stället för den traditionella vertikala stabilisatorn. Denna lilla prototypen inte är representativt för ett framtida fighter, men placeringen av dess kontroll ytor liknar andra ritningar att SAAB har släppt tidigare:
Dessa bilder är från en officiell SAAB presentation för en nästa generation stridsflygplan. Det är större än den mycket kompakta Gripen och har två motorer. Den har en facetterad flygkroppen med små inre vapen fack för luft-luft robotar. Större nyttolast kommer att ske externt och det kommer att finnas bestämmelser om nära integration med UCAVs. Den allmänna ordningen bortsett från motorer och stealth ytbeläggning liknar flygande skala demonstratorn och detta är en stark indikation på att detta generella design är mycket övervägas. En V-tail har många fördelar för ett stealth flygplan. Den ersätter fyra (twin jet motor fighter har oftast två vertikala stabilisatorer) ytor med två och undviker den vertikalt korsande flygplan. Den minskar också dra och om det kombineras med vektor munstycken kan också mycket kompakt.

AAB har också forskat andra stealth element som Luftintagen att skydda kompressorn från radarn strålning. I bilden ovanför skissen till vänster är från en SAAB patent avseende en stealth flygplan och liknar DSI (divertless överljudsfart intag) som testades i ett F-16 prototyp för att utvärdera konceptet för X-35 / F -35. Denna design använder en bump att avleda shockwave när flygplanet närmar sig ljudets hastighet och dess kvarter direkt syfte att kompressorn därmed göra en radar blockerare onödigt.Image

Snabb översättning av Google Translate..
Detta planet ska vara i bruk senast 2040, då man ska ersätta Jas 39 Gripen, Jag kan se charmen av svenskt i flygplanet men man har också fått några små detaljer ifrån USA.


   
Citera

[confused]


   
SvaraCitera

[shake]


   
SvaraCitera

Kommer aldrig att ske, det var en jävla kamp för att få bygga gripen då den skulle utvecklas och det var ändå på tiden då försvaret var någorlunda prioriterat. Nej 2040 kommer vi att köpa typ nåt Eurofighterliknande eller nåt jänkarplan. Då vi kommer att vara med i nåt slags Euro-Amerikansk allians.


   
SvaraCitera

Nästan 100% ointressant. [rolleyes]


   
SvaraCitera

[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kommer inte att ske då det sedan tidigare är sagt att vi ska köpa utländskt flygplan då det är billigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Nästan 100% ointressant. [rolleyes]

Så tråkigt för dej då, onödigt kommentar btw.


   
SvaraCitera

Wildstylez:

Detta planet ska vara i bruk senast 2040, då man ska ersätta Jas 39 Gripen

Du menar alltså på fullaste allvar att Sverige skulle ha JAS 39 Gripen som primärt flygplan i 30(!!!!!!!!!) år till, efter att redan ha varit i tjänst i 15 år? Inte en chans!

Isåfall lär vårt flygvapen 2040 motsvara Iraks flygvapen under Saddams sista år. Dvs vara rena rama skrotsamlingen jämfört med andra länders.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så fullständigt inkompetent, människa!

Chryseus:

Isåfall lär vårt flygvapen 2040 motsvara Iraks flygvapen under Saddams sista år. Dvs vara rena rama skrotsamlingen jämfört med andra länders.

Man gör uppdateringar, Dumbass.


   
SvaraCitera

[love][love][love][love][love][love]


   
SvaraCitera

Wildstylez:

Man gör uppdateringar, Dumbass.

Ja, och? Ta en liten titt bak i tiden och se hur länge olika plan har varit primära i tjänst innan de avlösts av andra under s.k övergångsperioder. Bara för att JAS planeras hållas i tjänst till 2040 betyder det inte att det fortfarande kommer vara det primära flygplanet till 2040.

JAS kommer att ersättas långt innan 2040, men övergångsperioden kommer vara fram till 2040.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, senast 2040 är rätt, tack för att du påpeka detta.


   
SvaraCitera

Wildstylez:

Ja, senast 2040 är rätt, tack för att du påpeka detta.

Om du har lite koll på saker och ting så borde du veta att försvarsmakten ska använda JAS till 2040.

Ersättningen av JAS kommer påbörjas långt innan dess. Vilket du inte verkar förstå.


   
SvaraCitera

JAS är generellt sålts dåligt och kan ses som F-16 där F-35 samt den dyra F-22 kommer ersättas men Stridsvagn 122 är det enda vettiga svenskarna kommit med producerat, förutom vapen export som AT4. JAS affären har varit dålig och det nya försvaret med HBT människor i toppen samt medföljande med nedskärningar ska utmärka det svaga FM vi har idag.

Fattar inte varför jag postar detta när alla är oseriösa.


   
SvaraCitera