Aviseringar
Rensa alla

Sverige klarade krisen bäst


Ämnesstartare

Trots ett uselt 2009 finns det anledning att glädjas - det kunde nämligen vara mycket värre. Av 15 länder som var EU innan östutvidgningen ligger Sverige i den absoluta toppen på att klara sig, skriver ​Dagens Industri.

Nedgången i den svenska ekonomin var 5 procent i fjol, den sämsta siffran på över 60 år. Men det är ändå mindre än i övriga EU. Och prognoserna för tillväxt de närmaste åren pekar mot att Sverige tar tätpositionen inom området.

Även vad gäller budgetunderskott och statsskuld placerar sig Sverige i toppskiktet, jämfört med bjässar som exempelvis Tyskland, Frankrike och Storbritannien, skriver DI.

Det enda området där Sverige är lika utsatt är arbetslösheten. Just nu ligger den på 8 procent, och väntas stiga till 9,5 procent under 2010 för att därefter vända nedåt.

Men samtidigt så behöver vi bara gå tillbaka till Socialdemokraternas styre mitt under brinnande högkonjunktur 2006 för att hitta en arbetslöshet som låg på samma nivå som i dag.

Diskussionsunderlag:
Varför har det gått så med tanke på omständigheterna bra för Sverige?

Hur hade läget sett ut om Sverige styrts av en annan regering den senaste mandatperioden?


   
Citera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Varför har det gått så med tanke på omständigheterna bra för Sverige?

Troligtvis för att man sänkt skatterna i flera steg för de flesta grupper i samhället. Oppositionen pratar om att skapa jobb men det är precis det som man gör genom låga skatter så att pengarna hela tiden håller sig kvar på marknaden.

Gentlemannen:

Hur hade läget sett ut om Sverige styrts av en annan regering den senaste mandatperioden?

Skulle kunnat vara både bättre och sämre. Jag hade t ex gärna sett att man sänkt arbetsgivaravgifterna och egenavgifterna betydligt mer än vad man gjort hittills men det kommer mer av det i nästa mandatperiod tror jag.
Däremot om S hade styrt så hade köpkraften hos normala hushåll varit katastrofalt låg, förmögenhetsskatten hade fortfarande varit kvar vilket hade drivit stora mängder kapital ut ur landet och förtidspensionerna hade fortsatt i samma takt.
Mona S tyckte ju t ex att Anders borg skulle spendera budgetöverskottet redan innan lågkonjunkturen slog till.
Nej regeringen har gjort ett utmärkt jobb.

Vilka har egentligen nytta av att rösta på S?
Förstagångsväljare kan inte rösta på S för då får de inga jobb och ingen utbildning.

Pensionärer kan inte rösta på S för då får de lägre pension framöver pga lägre tillväxt. De går då även miste om de skattesänkningar som alliansen (nästan) lovat.

Barnfamiljer kan inte rösta på S för då får de kanske 2000 mindre i månaden att röra sig med och kan inte åka på semester.

De allra rikaste kan inte rösta på S för då får de tillbaka fastighetsskatten.

Dessutom alla skatte höjningar som kommer från S går rakt till de arbetslösa och sjuka. Man får alltså INGENTING för dem. Ingen extra vård, skola, omsorg. Bara fler arbetslösa och sjuka blir resultatet.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Varför har det gått så med tanke på omständigheterna bra för Sverige?

Antagligen för att borgarna styr sverige som ett företag snarare än som ett land. Det har sina för och nackdelar, fördelarna är en sundare ekonomi, nakdelarna är att folk som inte arbetar och betalar skatt måste anstränga sig mer.

Men på det stora hela tror jag att den borgerliga regeringen just nu är ett mer kompetent gäng än mptsvarande vänster. Det finns fler företagare och ekonomer i borgerliga kretsar, och sånna behövs just nu.

Vänsterpolitik kräver mycket pengar, tyvärr är vänstern dålig på affärer. Men när sverige går bra och pengarna trillar in ändå är vänstern trevlig.


   
SvaraCitera

Ja, styr man Sverige som ett företag så går det bra för landets ekonomi, men sen får man ju se till utförsäljning av statliga företag m.m

Att Sveriges "vänster" suger är ju en bidragande faktor till att den sittande regeringen lyckas bättre än vad sossarna någonsin skulle ha kunnat göra.

Sen så blir ju det sociala skyddsnätet lidande.


   
SvaraCitera

Dekadent:

Att Sveriges "vänster" suger är ju en bidragande faktor till att den sittande regeringen lyckas bättre än vad sossarna någonsin skulle ha kunnat göra.

Don't tell anyone men Dold text: det är i själva verket högern som utsett oppositionen med Sahlin osv, men lova att inte säga något. [no-no]


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Varför har det gått så med tanke på omständigheterna bra för Sverige?

Ja jo, allt detta på bekostnad av extra lidande hos dom allra sämst ställda, för oss svenskar som bor i miljonprogrammen, åtminstone här jag bor går det allra sämst för - fan jag vill också få extra kurser att gå på, mer bidrag, kunskap om pengatvätt och skatteskingring skulle jag vilja ha med.

sedan skulle jag tro att dom vill snygga till siffrorna, varför annars skicka ut halvt invalida och sjuka människor på meningslösa arbeten, och en massa platser i utbildningar där man inte eftersöker arbetskraft!

AndyH:

Vänsterpolitik kräver mycket pengar, tyvärr är vänstern dålig på affärer. Men när sverige går bra och pengarna trillar in ändå är vänstern trevlig.

Stabilitet och folks välmående är aldrig en dålig affär, men den politik sveriges vänster kör är pengaslösande i många avseenden, istället för att prioritera en upprustning av våran nation vill man ödssla in en massa pengar på multikulturalism, invandring och annat bajs som skattebetalarna ska få stå för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Märkligt att så få har en åsikt i frågan?


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Märkligt att så få har en åsikt i frågan?

Pengar [zzz]


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Märkligt att så få har en åsikt i frågan?

e itne in satt


   
SvaraCitera

Krisen är inte över ännu. Vi kan få en fin bostadsbubbla, eller rättare sagt så har vi redan en fin bostadsbubbla hängande över oss. Ingen vet när eller hur luften går ur den eller vad detta får för konsekvenser.


   
SvaraCitera

JÄVLAR ÄR DET KRIS?????


   
SvaraCitera