Aviseringar
Rensa alla

Sverige


Ämnesstartare

vart är vårt lugna Sverige påväg? den frågan är nog den bästa frågan utan svar, senaste mordet som hänt som ja känner till är här där ja bor då en kvinna blev nerstucken med kniv och avled senare på sjukhus, har dock inte läst nåt om det men ja tror hon hade barn.. asså usch.. ska de behöva va såhär??


   
Citera
Lounge

ja vaaart är det påväg

Skärmavbild 2016-02-18 kl. 23.10.29.pn

tja jag ser iaf en relativt konstant nedgång sedan 1990


   
SvaraCitera

Lounge:
ja vaaart är det påväg

Skärmavbild 2016-02-18 kl. 23.10.29.pn

tja jag ser iaf en relativt konstant nedgång sedan 1990

Nedgången beror på utvecklad sjukvård, som ja, mycket riktigt hela tiden förbättras. Men vad TS syftar på verkar inte vara sjukvård utan brott. Det är nämligen så att försöken till mord eller dråp ökat konstant i Sverige, precis som anmälda rån, misshandel, för att inte tala om andelen av svenska folket som uppger att de blivit utsatta för våld eller hot om våld:

11828618_10153063023733231_1424383276550

Slutsatsen är att våldsbrotten ökar och otryggheten ökar.

Den mest uppenbara förklaringen är att grupper med hög överrepresentation i brottsstatistiken ökat kraftigt i Sverige i förhållande till grupper som är underrepresenterade i brottsstatistiken. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan tillägga att mordet skedde idag, var först sett som dråpförsök men så dog ju kvinnan på sjukhuset så nu blev det sagt som mord och det är troligen sambon


   
SvaraCitera

Nu lugnar vi ner oss, det är fortsatta ganska tråkigt och välfungerande i Svedala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Nu lugnar vi ner oss, det är fortsatta ganska tråkigt och välfungerande i Svedala.

allt pekar mer o mer åt helvete


   
SvaraCitera
Lounge

Niklas:

Nedgången beror på utvecklad sjukvård, som ja, mycket riktigt hela tiden förbättras. Men vad TS syftar på verkar inte vara sjukvård utan brott. Det är nämligen så att försöken till mord eller dråp ökat konstant i Sverige, precis som anmälda rån, misshandel, för att inte tala om andelen av svenska folket som uppger att de blivit utsatta för våld eller hot om våld:

11828618_10153063023733231_1424383276550

Slutsatsen är att våldsbrotten ökar och otryggheten ökar.

Den mest uppenbara förklaringen är att grupper med hög överrepresentation i brottsstatistiken ökat kraftigt i Sverige i förhållande till grupper som är underrepresenterade i brottsstatistiken. 

Du har rätt i att det delvis kan förklaras i bättre sjukvård. Det är intressant att du använder detta som ett argument för att tolka statistiken men du väljer inte att granska din egen statistik kritiskt. En första fråga är ju t.ex.: Har anmälningsbenägenheten för t.ex. misshandel ökat? Är det en mindre tolerans mot våld i samhället?

Det är också intressant att du inte källhänvisar din statistik. För min statistik säger helt annorlunda; att andelen utsatt för någon typ av våld legat relativt stabilt sedan 1990. Detta trots att invandringen ökat.

Skärmavbild 2016-02-18 kl. 23.42.57.pn


   
SvaraCitera

Lounge:

Du har rätt i att det delvis kan förklaras i bättre sjukvård. Det är intressant att du använder detta som ett argument för att tolka statistiken men du väljer inte att granska din egen statistik kritiskt. En första fråga är ju t.ex.: Har anmälningsbenägenheten för t.ex. misshandel ökat? Är det en mindre tolerans mot våld i samhället?

Det är också intressant att du inte källhänvisar din statistik. För min statistik säger helt annorlunda; att andelen utsatt för någon typ av våld legat relativt stabilt sedan 1990. Detta trots att invandringen ökat.

Skärmavbild 2016-02-18 kl. 23.42.57.pn

Det är BRÅs siffror över anmälda brott. Det du hänvisar till utgår från opinionsundersökningar, och därför berör de olika saker.

Men absolut, det finns statistik som kan användas åt olika håll beroende på vilken ståndpunkt man vill föra fram. Anmälningar har åtminstone ökat lavinartat, per capita. Hittar även internationell statistik som utgår från "violent crimes" per capita där man ser en tydlig ökning i Sverige.

Men ska undersöka mer om vad det finns för olika uppgifter när jag har tid och ork. Men att använda statistik på hur många som specifikt dör av våld som bevis på att Sverige blir tryggare håller dock inte, oavsett vilket.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Därför jag alltid har pistol på mig så jag kan döda personen som angriper mig .


   
SvaraCitera

Tja, i lilla lugna Kvänum blev en dam nerslagen på öppen gata en kväll, trodde det aldrig skulle kunna hända i en liten by som det.


   
SvaraCitera
Lounge

Niklas:

Det är BRÅs siffror över anmälda brott. Det du hänvisar till utgår från opinionsundersökningar, och därför berör de olika saker.

Men absolut, det finns statistik som kan användas åt olika håll beroende på vilken ståndpunkt man vill föra fram. Anmälningar har åtminstone ökat lavinartat, per capita. Hittar även internationell statistik som utgår från "violent crimes" per capita där man ser en tydlig ökning i Sverige.

Men ska undersöka mer om vad det finns för olika uppgifter när jag har tid och ork. Men att använda statistik på hur många som specifikt dör av våld som bevis på att Sverige blir tryggare håller dock inte, oavsett vilket.

Fast du visade ju också en bild över opinionssiffror. Skillnaden var att du använde en bild som jämförde 80-talet och 2007, när man sedan 90-talet i opinionen (från tre olika källor, dessutom) kan se en stabil linje i antalet utsatta. För att prove din point, genom att använda siffror ifrån 80 och 00, ser det ju då ut som det dödliga våldet ökat lavinartat. När det tycks ha haft sin pik under 90-talet, vilket siffrorna över hur många som faktiskt dör kan vara en viss grund för.. och anmälningarna över dödligt våld, håller verkligen inte heller i sin enkelthet, likväl som mina siffror om faktiskt död.


   
SvaraCitera
Smilen

Vi kan vara lugna om vi hittar detta lugn. Vandra ut i en bris och andas in vår natur. Sverige är underskattat. Vi har så mycket skog och vackra ställen. Låt inte det onda vara i vår väg. 

Ensam är stark. 


   
SvaraCitera
Smilen

Ge dig in i Sveriges bra sida. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:
Vi kan vara lugna om vi hittar detta lugn. Vandra ut i en bris och andas in vår natur. Sverige är underskattat. Vi har så mycket skog och vackra ställen. Låt inte det onda vara i vår väg. 

Ensam är stark. 

va så jävla gött att va på rally där man bara mötte glatt folk 


   
SvaraCitera