Aviseringar
Rensa alla

Sverige toppar Europa i antal Skolbränder


Jag älskar folk som inte kan argumentera och ändå försöker ljuga med statistik. Vad var det man sade, att växthuseffekten har ökat i takt med att antalet pirater i Karribien sjunkit, ergo måste de vara faktorer som hör i hop!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Men hey, det är ju bara min åsikt, jag har ju lagt fram en del fakta för folk att läsa igenom så att dom kan komma med egna slutsatser. Om du nu har en bättre förklaring så får du gärna lägga fram den.

Antagandet att skolelever över lag tagit för vana att sätta eld på saker när de har tråkigt känns till exempel mycket rimligare. Lustigt nog så brukar allmänt spridda fenomen på skolor inte vara begränsade till personer som är vare sig invandrare eller svenskfödda.

Sming:

Men om du nu trots allt misslyckades med att förstå det jag förde fram så är du väl mer en idiot än ett troll.

Jag förstod det du ville ha fram alldeles utmärkt, jag tyckte bara att det var ett fullständigt lösryckt antagande med starka undertoner av ren idioti.

Sming:

Om du nu läst igenom det mesta jag skrivit så hade du även vetat att det där är snack. Sluta greppa efter Halmstrån, du gör dig bara till åtlöje.

Jag är helt okej med att du tycker att jag gör mig till åtlöje. Jag tycker att du gör dig till åtlöje i varende inlägg jag sett dig skriva på den här sidan, och jag antar att du inte tänker sluta skriva saker bara därför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakaerstark:

Är det ett bra argument tycker du?

Ganska bra. Men vi kanske ser olika på det?


   
SvaraCitera

Sming:

Detta är ju onekligen ett invandrarfenomen eller vad säger ni andra?

Jag säger: Ge dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Antagandet att skolelever över lag tagit för vana att sätta eld på saker när de har tråkigt känns till exempel mycket rimligare. Lustigt nog så brukar allmänt spridda fenomen på skolor inte vara begränsade till personer som är vare sig invandrare eller svenskfödda

Hur kan det där kännas rimligare. Vad har du att styrka din tes med förutom ditt egna antagande? [smile]

Grejen är ju den att detta är ju inga sällaninträffade saker. Det brinner väl något i stil med 1 ½ skola i veckan här i Sverige. Men statistiken är lite otillitlig, för dom senaste åren har ju haft väldigt höga toppar och låga dalar. 2006 var ju ett väldigt hårt år då det brann 257 skolor, nästkommande år brann det endast 197 skolor. Vad man får gå efter är ett tidsspann på 10 år. Men tyvärr har det inte gått att få fram en stapel som visar hela 90-talet. Det enda vi kan vara överens om är att den har ökat och det väldigt mycket.

Denna är från 2006, den visar hur utvecklingen gått sedan i mitten på 90-talet.

Image

​ http://svt.se/2.45952/1.730247/allt_fler_anlagda_skolbrander&lid=aldreNyheter_694753&lpos=rubrik_730247

Då låg det nere på 100 fall om året. nu har vi stadigt över 200 varje år.

Kollar man den här stapeln över skolbränder per län så kan vi se tre utmärkande områden.

Antal skolbränder per län 2009
(Siffrorna är preliminära)

Län

Antal skolbränder

varav anlagda med uppsåt
Blekinge län 10 5
Dalarnas län 13 1
Gotlands län 5 4
Gävleborgs län 12 7
Hallands län 22 5
Jämtlands län 3 1
Jönköpings län 11 2
Kalmar län 8 2
Kronobergs län 15 5
Norrbottens län 11 3
Skåne län 97 63
Stockholms län 43 20
Södermanlands län 20 14
Uppsala län 21 15
Värmlands län 9 2
Västerbottens län 14 5
Västernorrlands län 5 2
Västmanlands län 12 8
Västra Götalands län 92 45
Örebro län 14 8
Östergötlands län 20 8
Riket 457 225

​ http://www.msb.se/sv/Start1/Nyheter-fran-MSB/Nyheter/Preliminar-statistik-for-skolbra​nder-2009/

En omfattande urbanisering sker i hela världen, och här i sverige är den som allra störst hos våra invandrargrupper. Dom vill bo nära sina landsmän eller andra utlänningar. Hälften av alla invandrare väljer att flytta till (Vag källangivelse här förvisso) ställen där det redan bor andra invandrare. Varenda stad i södra sverige har ett invandrartätt område.

Det är därför ingen slump att det brinner i flest skolor i dom länen där våra tre största städer befinner sig i. nämligen Malmö, Göteborg, och Stockholm. Kan bevisen bli mycket tydligare?

Det enda som egentligen saknas för att fastställa bevisen är att det skulle funnits någon form av kartläggning över specefikt invandrartäta områden kontra svenska. Men en sådan sammansättning skulle ingen våga ge ut för det skulle visa hur kasst integrationen och den heliga mångkulturen utvecklat sig, samt ge stöd åt höger-populistiska strömningar, det har ingen såklart intresse av så man tiger in i det sista.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Något är vi bäst på!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Det är därför ingen slump att det brinner i flest skolor i dom länen där våra tre största städer befinner sig i. nämligen Malmö, Göteborg, och Stockholm. Kan bevisen bli mycket tydligare?

Det skulle ju även kunna ha något att göra med att det finns fler skolor och fler personer som går i skolan i våra tre största städer. Men du kanske inte tänkte så långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det skulle ju även kunna ha något att göra med att det finns fler skolor och fler personer som går i skolan i våra tre största städer. Men du kanske inte tänkte så långt.

Men något du inte tänker på är att i folktäta områden så brukar skolorna vara större för att mäta befolkningsproportionerna. Dom brukar dessutom vara mer centrerade. Ute på landet gäller inte samma regel då ungdomar inte kan baxnas fram och tillbaka för långa sträckor. Så där blir ju skolorna fler men mindre. fler skolor per person helt enkelt.

Sedan skulle jag vilja att du faktiskt gav stöd för din tes att elever mer och mer fått en s.k "vana" att tutta eld på saker och ting!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Sedan skulle jag vilja att du faktiskt gav stöd för din tes att elever mer och mer fått en s.k "vana" att tutta eld på saker och ting!

Det faktum att skolbränderna har fördubblats de senaste åren är ganska uppenbart ett stöd för att elever i större utsträckning fått för vana att tutta eld på saker och ting. Om det rörde sig om ett par enskilda elever som stod för samtliga skolbränder så skulle det knappast vara ett problem, för då hade någon redan märkt vilka personer det rör sig om. Det inser väl rimligen du också.

Sming:

Men något du inte tänker på är att i folktäta områden så brukar skolorna vara större för att mäta befolkningsproportionerna.

Vilket inte på något vis minskar mängden elever. Samt, ute på landet gäller i regel att folk är så illa tvugna att ta sig till samma skola, då det helt enkelt inte finns pengar nog för att finansiera en skola i varenda liten by.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det faktum att skolbränderna har fördubblats de senaste åren är ganska uppenbart ett stöd för att elever i större utsträckning fått för vana att tutta eld på saker och ting.

Right, så det är alltså i synnerhet svenskar som gått in i en skolbrandsfrenzy som ligger bakom fördubblingen på 10 år?

mediakatt:

Vilket inte på något vis minskar mängden elever

Ahh, läste fel där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Right, så det är alltså i synnerhet svenskar som gått in i en skolbrandsfrenzy som ligger bakom fördubblingen på 10 år?

Jag sa aldrig att det rörde sig om i synnerhet svenskar. Jag sa bara att din tes om att det skulle röra dig om i synnerhet invandrare vilar på mycket vagt stöd. Oavsett vilket så är det väl ett rätt väldokumenterat fenomen att om någon i en grupp börjar göra något så tenderar det att sprida sig. Om det är vanligt att man sätter eld på saker under raster eller lektioner i en skola så lär den allmänna inställningen till det bli mer accepterande, vilket sannolikt sprider fenomenet.

Det är i högsta grad väldokumenterat att ungdomar som växer upp i ett hem där alkoholdrickande är accepterat statistiskt sett börjar dricka tidigare, att ungdomar som umgås i grupper där kriminalitet är norm tenderar att begå brott och att personer som umgås i grupper där narkotikabruk är accepterat och ses som en oskyldig sysselsättning är mer sannolika att börja knarka.

Jag ser inte riktigt varför konceptet skolbränder skulle skilja sig från något av ovanstående.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag sa aldrig att det rörde sig om i synnerhet svenskar.

Nej men likväl menade du svenskar. Om inte invandrarna gör det, vilka kan det då vara?

mediakatt:

Jag sa bara att din tes om att det skulle röra dig om i synnerhet invandrare vilar på mycket vagt stöd

Naturligtvis är allt bara en spekulation. Men när det kommer till invandrare så är media sällan pigga på att uppge identiteten. En fördubbling på 10 år är för suspekt för att jag ska tro på att det skulle gälla att svenskar börjat att bränna upp skolor som aldrig förr. Medias tystnad kan bara tolkas på ett sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Nej men likväl menade du svenskar. Om inte invandrarna gör det, vilka kan det då vara?

mediakatt:

Antagandet att skolelever över lag tagit för vana att sätta eld på saker när de har tråkigt känns till exempel mycket rimligare. Lustigt nog så brukar allmänt spridda fenomen på skolor inte vara begränsade till personer som är vare sig invandrare eller svenskfödda.

Du kunde alltså inte dra slutsatsen att jag inte tror att det är ett fenomen som begränsar sig till svenskfödda personer utifrån när jag uttryckligen skrev att jag är av uppfattningen att sådana fenomen inte brukar begränsa sig till vare sig invandrare eller svenskfödda? Skärp dig.

Att hävda att det enbart rör sig om svenskar och inte om några invandrare är ju precis lika ogrundat och korkat som att skriva att det enbart rör sig om invandrare. Det är precis det som jag har kritiserat dig för.

Sming:

Medias tystnad kan bara tolkas på ett sätt.

Medias tystnad kan annars tolkas som att de inte har för vana att skriva löpsedlar om att någon sätter eld på en papperskorg, att majoriteten utav skolbränderna i fråga faktiskt inte resulterar i att man vet vem som orsakat dem eller kanske det simpla faktum att både polis och media sällan är pigga på att uppge identiteten på minderåriga som döms för brott, och i och med att majoriteten utav dessa skolbränder knappast leder till någon fällande dom så skulle det vara rent utav oetiskt av media att uppge någons identitet i samband med rapporter av det slaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Du kunde alltså inte dra slutsatsen att jag inte tror att det är ett fenomen som begränsar sig till svenskfödda personer utifrån när jag uttryckligen skrev att jag är av uppfattningen att sådana fenomen inte brukar begränsa sig till vare sig invandrare eller svenskfödda?

Det kunde jag absolut. Men vad jag inte var med det klara på är vilka du anser ligger bakom dom senaste 10 årens ökning. Inte vad som låg bakom det.

Och ja innan du börjar raljera, jag har förstått att du anser att detta "spridda fenomen" inte är begränsade åt varken invandrare eller svenskar.

mediakatt:

Att hävda att det enbart rör sig om svenskar och inte om några invandrare är ju precis lika ogrundat och korkat som att skriva att det enbart rör sig om invandrare. Det är precis det som jag har kritiserat dig för.

Att det enbart skulle handla om svenskar har jag aldrig sagt. Det fanns skolbränder här långt innan invandringen blev omfattande här till Sverige, så dum är väl ingen. Men det jag menar på är att svenskar hamnar i kontrast och kan knappast tillskrivas detta fenomen när det är minoriteten invandrare (Eller blatteungar om du vill kalla det så) som står för det mesta.

Så, då var det problemet löst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Men det jag menar på är att svenskar hamnar i kontrast och kan knappast tillskrivas detta fenomen när det är minoriteten invandrare (Eller blatteungar om du vill kalla det så) som står för det mesta.

Återigen så antyder dina ordval att dina spekulationer skulle vara fakta. Om du nu inte har för avsikt att försöka övertyga folk eller utan grund komma med faktapåståenden så tycker jag verkligen att du borde se över ditt språkbruk.


   
SvaraCitera