Aviseringar
Rensa alla

Sverige u-land 2030


Ämnesstartare

:

Om utvecklingen håller i sig blir Sverige ett u-land, det visar FN:s prognos. Detta samtidigt som våra nordiska grannar har en positiv utvecklingstrend.

FN har tagit fram ett så kallat Human Development Index, HDI, som är ett sätt att mäta livskvaliteten i olika länder på ett mera allsidigt sätt än bara bruttonationalprodukten, BNP. Bland annat tar man hänsyn till förväntad livslängd och utbildning.

De flesta länder ökar sitt HDI med åren, men FN förutspår nu att Sverige kommer att falla från en hygglig femtondeplacering till plats nummer 45. Sverige är därmed ett av de få länder som väntas bli sämre i framtiden. 2030 är både Libyen och Bulgarien bättre länder att leva i, enligt prognosen.

http://www.nationelli​​dag.se/visa/default.asp?notisID=7712

Hur kommer FN fram till den här slutsatsen? Kommentarer och kritik, varsågoda.


   
Citera
Ämnesstartare

Då tycker jag att du kan återvända till ditt land redan nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då tycker jag att du kan återvända till ditt land redan nu.

Vad ska du själv göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Vad ska du själv göra?

Stanna kvar i mitt land, ofc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fy fan vad bra. [love][love][love][love]
då kanske vi ingrodda svenskar vaknar

här har du x-trem tänkvärda poneringar:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte vi behöver skita i brallan för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Hur kommer FN fram till den här slutsatsen? Kommentarer och kritik, varsågoda.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_future_HDI_projections_of_UN

Totalt orealistisk modell. FN medger själva att de inte tar hänsyn till de stora chockerna som peak oil, övrig råvarubrist, klimatförändringar, krig, epidemier osv.

De allra flesta länder (även Sverige såklart) kommer att få uppleva omfattande försämringar fram till 2030, såvida ingenting radikalt sker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan va nice!
Kan man investera i aktier i sverige istället! Så mycket enklare att följa företagen [y]


   
SvaraCitera

så du har vaknat till liv. trodde nästan att du gått i ide där ett tag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

De allra flesta länder (även Sverige såklart) kommer att få uppleva omfattande försämringar fram till 2030, såvida ingenting radikalt sker.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Varför?

* Peak Oil
* Brist på andra råvaror
* Global uppvärmning
* Andra miljöproblem som vattenbrist, erosion osv.
* Krig som föds genom hårdnad kamp om resurser
* Enorma flyktingströmmar pga. krig och klimatkatastrofer
* Påtagligt ökade klassklyftor, ökad koncentration av världens rikedomar till ett litet antal händer
* Krympande profitkvoter till följd av att kostnaderna för produktion stiger i förhållande till det totala producerade värdet
* Minskade investeringar i produktion och ökad tendens mot ökad spekulation
* Staternas allt mer underminerade legitimitet och förtroende

Alltså i princip samma utveckling som vi sett de senaste 40 åren. Det finns ingenting i dagsläget som tyder på att utvecklingen kommer att avstanna utan allt tycks fortsätta på ungefär som vanligt, vilket kommer leda käpprätt åt helvete. Lita inte på politiker och bankirer som säger att det inte alls är ett stort jävla isberg rakt framför oss, de säger att allt är väl eftersom de måste. Men vem som helst borde förstå att allt inte alls är väl, det finns hur många problem som helst som ökad arbetslöshet, växande klimathot, allt mer auktoritära styren, allt mer urholkade demokratier osv.

Det är samma sak som när romarriket föll, systemet kollapsade p.g.a. sina inre motsättningar och ingen kunde göra någonting åt saken.

Ni unga borde ta och fundera på hur rustade ni är för en situation om säg 20 år då det mesta kommer att vara betydligt tuffare än vad det är i dag. En väg är att satsa på sig själv, det är också vad allt fler gör när samhället börjar knaka i sina fogar. Man tänker egoistiskt på sig själv och sina närmaste, det är överlag en ganska dålig plan då nio av tio sannolikt förlorar på det.

Själv tror jag att den bästa lösningen är att försöka organisera i stort sätt hela folket (förutom de rikaste och mäktigaste, de är för rädda om sina privilegier) och försöka ordna allting så gott vi kan på ett rationellt och demokratiskt vis. Ett svårt projekt, men om det lyckas så är det mest eftersträvansvärt. Alternativet är antagligen en massa jävla skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Text

Ok. Men ang. peak oil, jag har för mig att oljan kommer att räcka flera hundra år till? [shake]

Spartakus:

* Påtagligt ökade klassklyftor, ökad koncentration av världens rikedomar till ett litet antal händer

Det här kan ju ändras genom val, om det finns oppositioner dvs. [zzz]

Spartakus:

* Global uppvärmning

Det finns kritiker som säger annat.

Spartakus:

* Staternas allt mer underminerade legitimitet och förtroende

+

Spartakus:

En väg är att satsa på sig själv,

Hur?

Spartakus:

Själv tror jag att den bästa lösningen är att försöka organisera i stort sätt hela folket (förutom de rikaste och mäktigaste, de är för rädda om sina privilegier) och försöka ordna allting så gott vi kan på ett rationellt och demokratiskt vis.

Kommunism?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Ok. Men ang. peak oil, jag har för mig att oljan kommer att räcka flera hundra år till? [shake]

Oljeproduktionen har sannolikt nått sin kulmen nu, men behoven fortsätter att öka.

Trådlös:

Det här kan ju ändras genom val, om det finns oppositioner dvs. [zzz]

Det finns knappt någon reformistisk opposition att tala om i världen i dag, än mindre någon revolutionär. Det kan mycket väl ändras i framtiden, men just nu så styrs nästan vartenda land av två likartade partier, utan intresse att göra det som krävs för vårt gemensamma bättre.

Trådlös:

Det finns kritiker som säger annat.

Ja, men det är en mycket liten andel av vetenskapsmännen.

Trådlös:

Hur?

Göra karriär, tjäna pengar, rösta blått, köpa bostadsrätt och privata välfärdstjänster, i största allmänhet skita i alla andra. Finns tyvärr många människor som beter sig så.

Trådlös:

Kommunism?

Är ett utav de ord som använts för att beskriva det som krävs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Oljeproduktionen har sannolikt nått sin kulmen nu, men behoven fortsätter att öka.

Men jag har för mig att oljan kommer att räcka länge, länkar om jag hittar artikeln jag syftar på.

Spartakus:

Det finns knappt någon reformistisk opposition att tala om i världen i dag, än mindre någon revolutionär.

*host* Lars Ohly *host*

Spartakus:

Göra karriär, tjäna pengar, rösta blått, köpa bostadsrätt och privata välfärdstjänster, i största allmänhet skita i alla andra. Finns tyvärr många människor som beter sig så.

Meh, alltså ska man bara forsätta med det man gör idag. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Lol, det svarade ju på saken. Nej men jag har för mig att oljan kommer att räcka länge, länkar om jag hittar artikeln jag syftar på.

Det beror ju på hur mycket man använder. Men om man använder lika mycket som i dag så kommer vi snart att få oljebrist.

Trådlös:

*host* Lars Ohly *host*

Vänsterpartiet i dag är inte revolutionärt, egentligen inte ens reformistiskt.

Trådlös:

Meh, alltså ska man bara forsätta med det man gör idag. [crazy]

Nej, tvärt om! Sådan dårskap måste förhindras.


   
SvaraCitera