Aviseringar
Rensa alla

Sverigedemokraterna slår till igen!


Det är lite sjukt. Ser ingen anledning med att förbjuda moskeer, det finns ju "helsvenska" som har konverterat till Islam också. Så jäkla töntigt att värna om "det gamla" och ta bort/till gränsen av förbjuda "det nya" inom religion. Varför skulle man bry sig om det fanns en moské lite här och var? Det är ju inte direkt så att dom kommer fylla hela landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Naew stadsvetaren i brun skjorta var ju typ det sötaste jag någonsin sett [love]


   
SvaraCitera

Buddah:

Utan att de motsäger sig själva i sina egna argument.

Att de säger att de inte är främlingsfientliga fast du anser att de ändå är det? Utveckla gärna.

Buddah:

I så fall skulle de inte prata om religion i allmänhet när han talar om att religion kan man utöva privat var som helst, utan specifikt om de religioner som de inte tycker skall ta plats. Vet inte om detta beror på ren dumhet eller okunskap.

Fast du verkar ju inte riktigt ha förstått sambandet mellan religion och hur samhället är uppbyggt. Den största delen av västvärlden har sedan länge varit kristen, Asien är starkt influerade av buddhism och hinduism mm, medan Mellanöstern har islam som "grundpelare". Om jag tvingades fly till Asien skulle jag ha förståelse om de inte ville att det skulle byggas kristna kyrkor där, istället skulle de som vill utöva sin religion kunna anpassa sig och hitta andra lokaler att vistas i. Vi såg ju vilka rabalder det blev om den källarlokal som användes som moské i Rosengård, de verkade tydligen kunna praktisera sin religiösa uppfattning utmärkt utan en regelrätt moské.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Sd anser ju att en moské är den absoluta symbolen för ett mångkulturellt samhälle, något som de är emot.

Förstår inte varför de inte protesterar mot MTV, McDonalds eller Manga-tidningar istället. Till skillnad från moskéer så påverkar det faktiskt svenskar och svensk kultur.

Mitt inttryck är att sverigedemokraterna inte bryr sig om att värna svensk kultur utan snarare drivs av just främlingsfientlighet, främst då riktad mot araber och muslimer.

I grund och botten så har ju traditionell svensk kultur mycket mer gemensamt med traditionell islam än vad det har med dagens post-modernistiska och individualistiska liberal-sekulära samhällsordning. Se ex: http://alazerius.wordpress.com/2009/03/09/liberalismen-ar-det-storsta-hotet-inte...


   
SvaraCitera

Spartakus:

Förstår inte varför de inte protesterar mot MTV, McDonalds eller Manga-tidningar istället. Till skillnad från moskéer så påverkar det faktiskt svenskar och svensk kultur.

Fråga dem.

Spartakus:

Mitt inttryck är att sverigedemokraterna inte bryr sig om att värna svensk kultur utan snarare drivs av just främlingsfientlighet, främst då riktad mot araber och muslimer.

Okej.

Spartakus:

I grund och botten så har ju traditionell svensk kultur mycket mer gemensamt med traditionell islam än vad det har med dagens post-modernistiska och individualistiska liberal-sekulära samhällsordning. Se ex: http://alazerius.wordpress.com/2009/03/09/liberalismen-ar-det-storsta-hotet-inte...


Länken verkar tyvärr inte fungera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det är bra att förbjuda fullskaliga moskéer. De är fula, de passar inte in i svenska städer och de är ett uttryck för ökande religiös idioti. Vem bryr sig i vad religiösa stofiler tycker om att de inte får bygga sin lilla moské? Passar det inte, så vet de var närmaste flygplats finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Majoriteten av dem har band hit, deras barn är födda här. Eller så har de har syskon eller andra familjemedelemmar som bor här.

Men deras hjärta finns någon annanstans, deras kultur, deras släktingar finns hemma, det är där deras band finns.

Pepparkaksgubbe:

Tycker du att man ska stanna kvar i sitt eget hemland om man riskerar att torteras och att mördas?
Det är inte humänitärt.

Att ta hit en person och låta hundra dö för man vägrar lösa problemet på plats för man inte vill låta en dö, det är inte humanitärt. Dags att vakna upp och inse att det är du som är skurken, inte jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Fast du verkar ju inte riktigt ha förstått sambandet mellan religion och hur samhället är uppbyggt.

Kyrkor är väl inte direkt en nödvändig del i samhället?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Att de säger att de inte är främlingsfientliga fast du anser att de ändå är det? Utveckla gärna.

Att religion skulle man utöva privat på fritiden, men Kristendom exkluderas från "Religionslådan" tydligen. Och nu menar jag inte bara värderingar och moral som Sverige är uppbyggt på, utan kyrkosystemet med präster etc. Är inte detta religion? Borde inte detta falla under samma kategori som utövande av Islam i Moskeer? Det är bara dumt att prata om "det andra" som religion och låtsas som att kristendom inte är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vidriga människor.


   
SvaraCitera

Buddah:

Kyrkor är väl inte direkt en nödvändig del i samhället?

Det beror på vem du frågar. Personligen är jag inte troende, men kyrkan har ändå blivit ett naturligt inslag i mitt liv (bröllop, begravningar, skolavslutning osv). Så för att svara på din fråga: nej, speciellt nödvändiga är de inte, men däremot är det ett naturligt inslag i både samhället och i många personers liv.

Buddah:

Att religion skulle man utöva privat på fritiden, men Kristendom exkluderas från "Religionslådan" tydligen.

Hm, Björn Söder kanske uttryckte sig lite otydligt. Vill du se det som ett bevis för att partiet är främlingsfientligt, gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Hm, Björn Söder kanske uttryckte sig lite otydligt. Vill du se det som ett bevis för att partiet är främlingsfientligt, gör det.

Det fanns en del andra inslag i Debatt som också pekade på det. Var inte främst det uttalandet som övertygade mig. Tyckte mest det var ett otroligt korkat resonemang.


   
SvaraCitera

Buddah:

Det fanns en del andra inslag i Debatt som också pekade på det.

Konkreta exempel?

Buddah:

Var inte främst det uttalandet som övertygade mig. Tyckte mest det var ett otroligt korkat resonemang.

Okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Länken verkar tyvärr inte fungera.

Underligt nog så funkar den om man trycker på den i din citering.

Blade Runner:

Jag tycker det är bra att förbjuda fullskaliga moskéer. De är fula, de passar inte in i svenska städer och de är ett uttryck för ökande religiös idioti.

Moskéer kan vara vackra, hur som helst är de snyggare än den mesta funkisen och nyfunkisen. Men jag tycker inte heller att staten skall subventionera moskéer eller något annat religiöst, de bör allt klara sig på sin egen hand.


   
SvaraCitera

Observator:

Janne Josefssons fråga till Sverigedemokraten i slutet sa väl en del om seriositeten:
- "Är Zlatan Ibrahimovic svensk?"

dock gillade jag svaret..

"Är Zlatan Ibrahimovic svensk?"

"Menar du fotbollsspelaren?"

"Ja"

"Det kan jag inte svara på, jag vet inte riktigt vem det är."

[party]


   
SvaraCitera