Aviseringar
Rensa alla

Sveriges bästa universitet


Ämnesstartare

Diabolus:

tekniska högskolor" som i Lund

i lund kan man ju läsa juridik och samhäll osv. det är ju väldigt blandat där övh. fast de tekniska utbildningarna finns vid lunds tekniska högskola, men det är ju en del av lunds univeristet.

Irrelevante:

Kan man ens läsa det där?

nej

Diabolus:

Alla universitet ha olik tradition.

jo såklart men bästa universitetet inom humaniora då? kan man inte säg att lunds samhällsutbildningar är lika bra som de tekniska?


   
SvaraCitera

Uppsala universitetet ligger rankad högst bland de svenska universiteten. Det är bara Karolinska institutet som ligger högre vilket inte räknas som ett universitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Alla utbildningar ett universitet har är per automatik inte lika bra jämfört med liknande på andra orter, bara för att universitetet har blivit rankat högt i förhållande till andra universitet.

okej, men vilket universitet har de bästa samhällsutbildningarna? för det är ju känt att kth och chalmers har de bästa tekniska men tycker inte att man har lika bra koll på samhäll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Uppsala universitetet ligger rankad högst bland de svenska universiteten.

källa? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lite gammal men den får duga

Topplistan över Sveriges lärosäten 2006

Placering 2006, Lärosäte (Placering 2005) Värde

1. Karolinska institutet (1) 143
2. Sveriges lantbruksuniversitet (2) 134
3. Handelshögskolan i Stockholm (3) 130
4. Kungliga tekniska högskolan (5) 122
5. Chalmers tekniska högskola (4) 117
6. Uppsala universitet (6) 115
7. Lunds universitet (7) 110
8. Linköpings universitet (8) 104
9. Göteborgs universitet (9) 103
10. Högskolan i Jönköping (10) 100
11. Högskolan i Borås (13) 100
12. Umeå universitet (11) 99
13. Luleå tekniska universitet (12) 95
14. Högskolan i Skövde (17) 92
15. Stockholms universitet (14) 90
16. Högskolan Kristianstad (22) 90
17. Högskolan i Halmstad (16) 89
18. Växjö universitet (19) 88
19. Högskolan Dalarna (15) 87
20. Högskolan i Kalmar (21) 87
21. Mälardalens högskola (24) 85
22. Södertörns högskola (18) 85
23. Malmö högskola (25) 82
24. Karlstads universitet (23) 80
25. Örebro universitet (26) 79
26. Mittuniversitetet (28) 75
27. Blekinge tekniska högskola (20) 72
28. Högskolan Väst (29) 72
29. Högskolan i Gävle (27) 71
30. Högskolan på Gotland (30) 51
Källa: Sydsvenska Industri- och Handelskammaren

http://di.se/Nyheter/?page=/avdelningar/artikel.aspx%3FArticleID%3D2007%255C11%2...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Karolinska institutet som ligger högre vilket inte räknas som ett universitet.

Enligt NE.se är KI ett universitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns inte som att universitetshetsen är lika hög som den är i USA, där det ju i regel är en väldig konkurrens hos de finaste universiteten.
Det beror ju också helt på vilken utbildning man väljer, och då behöver ju inte en rankningslista nödvändigtvis motsvara verkligheten.

Högskolan Gotland ligger ju enligt rankningen sämst till, men om jag läser statskunskap där och råkar få en utomordentligt bra lärarkår kan jag ju mycket väl uppleva att jag får en gedignare utbildning än i Lund.

Därför är det dumt att välja efter rankningen, åtminstone i det här landet. I slutändan betvivlar jag att svenska arbetsgivare bryr sig nämnvärt om jag pluggat i Stockholm, Göteborg eller Lund. Det är väl snarare huruvida jag fått A eller D de bryr sig om [cheers]


   
SvaraCitera

NEMO:

källa? 🙂

http://www.arwu.org/rank2008/ARWU2008_A(EN ).htm

Som du kan se så är Karolinska på plats 51, Uppsala på plats 71, Stockholm universitetet plats 86 och Lund plats 97. Rent generellt dock så tror jag svenska universitet är ganska likvärdiga så man borde inte följa detta religiöst.

Irrelevante:

Enligt NE.se är KI ett universitet.

Då är väl Karolinska det bästa universitetet. Fast Uppsala är den högst rankade tekniska högskolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilket är bäst om man inte vill bli forskare eller ingenjör utan ett riktigt jobb som tex rockstjärna, skådespelare eller serietecknare?


   
SvaraCitera
Gifted

nessah:

det är ju verkligen inte alls i toppklass. och verkligen ingen studentstad...

Nja, studentstad är det absolut inte. Men jag skulle definitivt säga att det är bättre kurser här om man har för avsikt att fortsätta inom den akademiska banan, än vad mer tekniskt inriktade universitet har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

http://www.arwu.org/rank2008/ARWU2008_A(EN).htm

för mig står det på typ kinesiska :S

sylar:

Rent generellt dock så tror jag svenska universitet är ganska likvärdiga så man borde inte följa detta religiöst.

Mawns:

Lunds och Uppsalas universitet skall vara i världsklass.

men om man kollar i världen? finns det ngn statistik där? har svårt att föreställa mig att man kan jämföra universitet i sverige med ivy league, har hört mer än en gång att sverige inte har några vidare bra skolor överlag :S


   
SvaraCitera

NEMO:

men om man kollar i världen? finns det ngn statistik där? har svårt att föreställa mig att man kan jämföra universitet i sverige med ivy league, har hört mer än en gång att sverige inte har några vidare bra skolor överlag :S

Självfallet finns inget svenskt universitet med i den absoluta akademiska toppen, men det finns de som inte ligger långt därefter. HHS håller exvis en mycket hög standard i mätningar med andra ekonomi institutioner. På KI bedrivs det högkvalitativ forskning inom medicin och jag kan garantera att du i både i Lund och Uppsala lär erhålla en bättre skolning i svensk rätt än vad som erbjudes på exvis oxbridge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Vilket är bäst om man inte vill bli forskare eller ingenjör utan ett riktigt jobb som tex rockstjärna, skådespelare eller serietecknare?

vet inte. skapa tråd för d kanske?

Gifted:

kurser här om man har för avsikt att fortsätta inom den akademiska banan, än vad mer tekniskt inriktade universitet har.

har du gått på båda universiteten eller..? källa?

Pajasen:

garantera att du i både i Lund och Uppsala lär erhålla en bättre skolning i svensk rätt än vad som erbjudes på exvis oxbridge.

varför drar du de slutsatserna? 🙂 eller källa? eller menar du bara i svensk rätt..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

i lund kan man ju läsa juridik och samhäll osv. det är ju väldigt blandat där övh

Bara för att man kan läsa det där så betyder det inte att de håller samma klass som de tekniska utbildningarna gör.

NEMO:

jo såklart men bästa universitetet inom humaniora då?

I Sverige skulle jag säga Stockholms Universitet och Uppsala.

NEMO:

kan man inte säg att lunds samhällsutbildningar är lika bra som de tekniska?

Nej. Det kan vara stor skillnad på fakulteterna på skolor.


   
SvaraCitera

NEMO:

för mig står det på typ kinesiska :S

Kopiera och klistra in länken. En del av adressen kom inte med.

NEMO:

men om man kollar i världen? finns det ngn statistik där?

Min länk.


   
SvaraCitera