Aviseringar
Rensa alla

Sveriges demonstrationsfrihet...


Ämnesstartare

Stronghold:

Du säger ju hela tiden att hon är emot demokrati för att hon motdemonstrerar?

Vad har det med det du skrev i första inlägget att göra? Jag tycker inte att hon står bakom demokrati till 100% när hon inte tycker att vissa har samma rätt som andra att vistas på gatorna. Men hon har samma rätt att demonstrera. Nu tror jag dock att många av vänsterdemonstraterna hade våld och störande av tåget i åtanke därför tyckte jag att polisen agerade rätt i att ta det säkra föra det osäkra. Där har du ditt svar föresten, stringburka).


   
SvaraCitera
blum
 blum

The_gunslinger:

Kommunister som misshandlar och avrättar de välbärgade, startar mordbränder där småbarn är inblandade och helt enkelt har en helt förvriden människosyn vill inte jag se samlade på mina gator, och det är min rätt att få säga det.

Haha, kan du förklara kommunisters "förvridna människosyn" lite närmre? Att alla skulle vara lika mycket värda?

För övrigt är det knappast bara kommunister som står upp mot nazisterna du.

The_gunslinger:

Alla har rätt att säga sitt hur jävligt det än må vara. Men det är nåt som ni rödingar aldrig har förstått sig på. I eran värld gäller demokratin bara för de som står på eran sida.

Nej, det finns gränser för vad man får säga och vad man får göra. Nazister utgör ett hot, och jag har lika stor rätt att tala om för dem hur äckliga de är som de har att säga sitt.
Vad jag vet har jag aldrig fysiskt stoppat en nazist från att säga något. Jag säger bara emot? Vad är ditt problem.


   
SvaraCitera

Jonte6:

Vad har det med det du skrev i första inlägget att göra?

Allt.

Jonte6:

Jag tycker inte att hon står bakom demokrati till 100% när hon inte tycker att vissa har samma rätt som andra att vistas på gatorna. Men hon har samma rätt att demonstrera.

Hon får tycka vad hon vill, det som är grejen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Haha, kan du förklara kommunisters "förvridna människosyn" lite närmre? Att alla skulle vara lika mycket värda?

Det är skevt att sätta stopp för individuell frihet och istället låta individen bli en jävla kugge i ett kollektivt system. Man föds inte till denna jord för att sedan tvingas in i regler och restriktioner mot vad du får och inte får göra. Även om det finns drag av detta i all politik så är kommunismen detta i ett nötskal. Nej individen ska vara fri från kollektivt tänkande. Jag är för frivillig solidaritet och inte påtvingad.

Lindblom:

Nej, det finns gränser för vad man får säga

Borde det inte finnas.

Lindblom:

Vad jag vet har jag aldrig fysiskt stoppat en nazist från att säga något. Jag säger bara emot? Vad är ditt problem.

Ett bättre alternativ skulle vara att låta nazisterna först få säga sitt och sedan kan alla andra få säga vad de tycker i en egen demonstration. En grupp i taget skapar bättre ordning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte första gången polisen bryter mot grundlagen i samband med salem manifestationerna, 2002 och 2006 är tydliga exempel. I år verkar det dock värre än någonsin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

därför skiter jag fullständigt i yttrandefrihet och demokrati när det gäller att motverka dem.

Du skiter alltså i en grundlag och trotsar demokratin.

Stringburka:

Och om man förhindrar folk från att säga/tycka "de borde inte få marschera här" så har man förhindrat yttrandefriheten, eller hur?

Polisen agerade så att inte det skulle bli några sammandrabbningar. Jag ser inget fel med det.

Stringburka:

Jo, det är fel med det då det inte är polisen som ska avgöra vad man får och inte får göra.

Om det är någon som får avgöra det så är det just polisen.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Det är skevt att sätta stopp för individuell frihet och istället låta individen bli en jävla kugge i ett kollektivt system.

Att ni fortsätter säga så fast ni är fullt medvetna om att de flesta kommunister här är frihetliga finner jag lite konstigt. Det finns inte en enda Stalinist här och Leninisterna utgör inte en majoritet precis.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

startar mordbränder där småbarn är inblandade och helt enkelt har en helt förvriden människosyn vill inte jag se samlade på mina gator, och det är min rätt att få säga det.

Har polisen slussat iväg dig när du försökt säga det? Det är ju det relevanta i frågan.

Jonte6:

Polisen agerade så att inte det skulle bli några sammandrabbningar. Jag ser inget fel med det.

Om polisen hade slussat bort salempacket hade du väl reagerat? Det hade ju kunnat motiveras på precis samma sätt.
Vidare så HADE man gett tillstånd till demonstrationen, och den ska således ha SKYDD av polisen snarare än att behöva skyddas MOT polisen. -.-

Jonte6:

Om det är någon som får avgöra det så är det just polisen.

Nej, det är riksdagen som ska avgöra det och ingen annan. Eller är du ute efter en stat där polisen stiftar lagarna?


   
SvaraCitera
blum
 blum

Jonte6:

Polisen agerade så att inte det skulle bli några sammandrabbningar. Jag ser inget fel med det.

Att polisen misshandlar antifascister istället för att några av antifascisterna eventuellt hade nått marchen och skrikit på nassarna?
du ser inget fel i det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Att ni fortsätter säga så fast ni är fullt medvetna om att de flesta kommunister här är frihetliga finner jag lite konstigt.

Så du påstår att kommunisterna här på forumet inte stödjer ett kollektivt ägande?

Stringburka:

Har polisen slussat iväg dig när du försökt säga det? Det är ju det relevanta i frågan.

Nej, för det första så demonstrerar jag aldrig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nej, det är riksdagen som ska avgöra det och ingen annan. Eller är du ute efter en stat där polisen stiftar lagarna?

Nej, det är riksdagen som stiftar lagarna. Men riksdagen kan inte vara på plats och lägga de där viktiga besluten för stunden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

du ser inget fel i det?

Jag ser ett fel i att polis använder onödigt våld, ja.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Så du påstår att kommunisterna här på forumet inte stödjer ett kollektivt ägande?

The_gunslinger:

Man föds inte till denna jord för att sedan tvingas in i regler och restriktioner mot vad du får och inte får göra.

The_gunslinger:

Jag är för frivillig solidaritet och inte påtvingad.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Så äckligt jävla dåligt av både polis och media. Förstår inte varför de gör allt de kan för att motarbeta fredliga motdemonstranter och gynna nazister. Helt jävla sjukt.

Ni vänsteraktivister måste nog vara sämst i världen på att anordna ”fredliga demonstrationer” då dessa ALLTID övergår i våldsamheter där kravallerna i Lund förra helgen och demonstrationerna vid Malmö social forum tidigare i höst bara är några exempel. Sen tycker jag att trovärdigheten är låg när man bli stoppad av polisen helt utan anledning och man är maskerad och bär på gatstenar, påkar och Molotov-cocktails och säger ”nej vi skall bara demonstrera fredligt”

Jag säger inte att alla vänsteraktivister är våldsbenägna, men då vissa uppenbarligen är det tycker jag att ni som säger er förorda fredliga demonstrationer har ett ansvar åt att se till att personer som ingår i era demonstrationer håller sig inom lagens ramar och hade ni pekat ut dessa bråkstakar hade polisen kunnat omhänder ta enbart dem och låta er andra genomföra er manifestation.


   
SvaraCitera

Jonte6:

Nej, det är riksdagen som stiftar lagarna. Men riksdagen kan inte vara på plats och lägga de där viktiga besluten för stunden.

Nu är det så att lagarna är ganska tydliga, och polisen får ALDRIG agera utöver vad lagarna säger. Det är en grundläggande självklarhet i varje rättsstat. Finns ingen lag så är det lagligt - inte tvärtom.
Ordningslagen, Kap 2, §23.
Polismyndigheten får utöver vad som sägs i 22 § upplösa
* 1. en allmän sammankomst, om det uppkommer svårare oordning vid själva sammankomsten eller, som en direkt följd av den, i dess omedelbara omgivning eller om sammankomsten medför avsevärd fara för de närvarande eller allvarlig störning av trafiken,
* 2. en offentlig tillställning, om det vid den förekommer något som strider mot lag eller om den medför oordning, fara för de närvarande eller allvarlig störning av trafiken.

Det talas INGENTING om risken för att något ska uppkomma, utan det får bara ske EFTER att något har hänt. Vidare kommenteras att:
En allmän sammankomst eller offentlig tillställning får upplösas enligt 22 eller 23 § endast om mindre ingripande åtgärder har visat sig vara otillräckliga för att hindra fortsatt lagstridigt handlande, återställa ordningen, skydda de närvarande eller begränsa störningen av trafiken. (Kap 2, §24)

tom_jen:

Ni vänsteraktivister måste nog vara sämst i världen på att anordna ”fredliga demonstrationer” då dessa ALLTID övergår i våldsamheter

Roligt ordval. Jag har varit på ett tiotal vänsterdrivna och vänsterdominerade demonstrationer och jag har faktiskt aldrig sett något värre än slagord och rop. Inte en enda våldsamhet på någon av de jag varit på.


   
SvaraCitera