Aviseringar
Rensa alla

Sveriges framtid inom EU?


Ämnesstartare

Hej kära UMare.
Jag håller på med ett projektarbete om EU och dess framtid. Min kollega och jag har gjort undersökningar som visar att ungdomar inte har ett så stort intresse för EU idag.
Nu undrar vi om ni har några tankar om vad detta kan leda till i framtiden.

För att ge er lite hjälp på traven att diskutera detta:
Kommer vi bli uteslutna ur EU?
Kommer vi på mindre inflytande i EU?
Kommer beslut som vi motsätter oss antagas utan vår vetskap, och vi blir upprörda i efterhand?
Kommer vårt intresse väckas för EU senare i livet?
Kommer det inte vara nån skillnad alls?
Kommer media sluta bry sig om EU-frågor?

Svara gärna med lite tankar och kommentarer!! 😀


   
Citera

De sade att chipsen skulle bli billigare!!! [cry]


   
SvaraCitera

lockbete:

ommer vi bli uteslutna ur EU?
Kommer vi på mindre inflytande i EU?
Kommer beslut som vi motsätter oss antagas utan vår vetskap, och vi blir upprörda i efterhand?
Kommer vårt intresse väckas för EU senare i livet?
Kommer det inte vara nån skillnad alls?
Kommer media sluta bry sig om EU-frågor?

1. Nä, varför skulle vi?
2. Vi har väldigt lite inflytande idag och det vi har använder vi åt att stryka stormaktsrygg
3. Sverige skiljer sig inte så absurt mycket från europeisk standard längre men vi kommer bli överkörda i alla frågor där vi höjer oss över EU-standard.
4. Nä.
5. EU kommer skilja sig på en rad punkter från dagens organisation ifall det är det du menar. Jag misstänker att det kommer ha mer aggressiv utrikes- och säkerhetspolitik och att euronationalismen kommer utökas.
6. Media i Sverige bryr sig inte om EU-frågor i dagsläget så snarare motsatsen.


   
SvaraCitera

lockbete:

Kommer vi bli uteslutna ur EU?

Nej, såvitt jag vet kan man inte bli utesluten ur EU när man väl gått med. Annars skulle Italien blivit det med största sannolikhet för länge sedan.

lockbete:

Kommer beslut som vi motsätter oss antagas utan vår vetskap, och vi blir upprörda i efterhand?

Nej, alla beslut som tas finns att hitta om man letar. Väldigt få beslut inom Riksdagen som folk håller koll på men som också finns att hitta om man letar.

lockbete:

Kommer vårt intresse väckas för EU senare i livet?

Desto äldre man blir desto mer politiskt "mogen" tror jag man blir, man brukar även lämna sina "extrema" politiska åsikter desto äldre man blir. Och då jag tror att EUs inflytande kommer att stiga under vår livstid så kommer nog även intresset för EU öka.

lockbete:

Kommer det inte vara nån skillnad alls?

Tror desto längre EU existerar desto starkare kommer samarbetet att bli och desto viktigare inverkan får EU på sina medlems länder och på så sätt blir människor mer engagerade i EU. EU kommer med största sannolikhet i slutändan bli United States of Europe (USE) på både gott och ont.

lockbete:

Kommer media sluta bry sig om EU-frågor?

granskande media och granskande journalistik kommer nog bli mer engagerade i EU frågor desto mer sammanbundet EU blir och desto mer inflytande EU får. Om intresset för EU stiger hos folket så kommer även media ge mer utrymme att ta upp mer saker om EU.


   
SvaraCitera

lockbete:

Kommer vi bli uteslutna ur EU?

Dad är detta för fråga? Varför skulle vi bli det?

lockbete:

Kommer vi på mindre inflytande i EU?

Ja, lissabonfördraget gör att vi får allt mindre eget inflytande.

lockbete:

Kommer beslut som vi motsätter oss antagas utan vår vetskap, och vi blir upprörda i efterhand?

Hur skulle det gå till? Självklart vet vi om alla beslut, det hindrar dock inte att vi blir upprörda.

lockbete:

Kommer vårt intresse väckas för EU senare i livet?

Eventuellt när folk förstår hur mycket det påverkar oss, men ytterst tveksamt att det skulle göra folk intresserade.

lockbete:

Kommer media sluta bry sig om EU-frågor?

Snarare tvärtom


   
SvaraCitera

lockbete:

Kommer vi bli uteslutna ur EU?

Det är väldigt svårt att gå ut ur EU. Gör vi inte några större övertramp så kommer vi inte att uteslutas.

lockbete:

Kommer vi på mindre inflytande i EU?

Sveriges makt har alltid varit marginaliserad i EU. Sverige har på det hela taget förlorat ganska mycket genom att gå med i EU då vi var ett rikt land som kunde stå stadigt på benen för egen hand.

lockbete:

Kommer beslut som vi motsätter oss antagas utan vår vetskap, och vi blir upprörda i efterhand?

För det vanliga folket kan jag tänka mig att det kan uppfattas så, då långt ifrån alla är särskilt intresserade av politik, och EU. Men det finns mycket vi blir upprörda av i efterhand. EU är överstatligt och Sverige måste rätta sig efter vad andra länder tycker i såväl inrikes som utrikesfrågor.

lockbete:

Kommer vårt intresse väckas för EU senare i livet?

Osäkert, men förhoppningsvis. Politik är seriösa grejer, och det borde vara en samhällsplikt att engagera sig som rör våra liv.

lockbete:

Kommer det inte vara nån skillnad alls?

När vi går ut ur EU eller vad? Lite svårt att veta då alla som hänger här på forumet var ganska små vid den tiden och då aldrig fick uppleva den tiden man inte var med i EU.

lockbete:

Kommer media sluta bry sig om EU-frågor?

Vet aldrig om media riktigt brytt sig om EU-frågor tidigare. Men då är journalister och tidningar politiskt korrekta internationalister och mångfaldsivrare. Dom har en makt att skapa opinion i samhället, och därför hör man inte talas om mycket negativt om EU från medias sida.


   
SvaraCitera