Aviseringar
Rensa alla

Sveriges kriminalpolitik ang Rattfylleri


Ämnesstartare

Jag har tänkt väldigt mycket på den svenska kriminalpolitiken som vi har i nuläget. Som den ser ut nu är det många brister enligt mig. En fråga jag fastnat väldigt mycket för inom kriminalpolitiken är frågan om straff gällande brott som har med rattfylleri att göra.

Tänk dig att du kör hem ifrån en fest och har druckit. Du har inte druckit så jätte mycket, men du känner dig trött och ligger över promille-gränsen för ''lätt''-rattfylleri. Det är kanske för dig som läser det här en självklarhet att du inte kör hem alkoholpåverkad, men för många, faktiskt hela 15.000-20.000 varje dag, blir detta ett val. Varav orsakar 70 dödsfall per år.

Är det rimligt att en person som gripits för ''lätt''-rattfylleri kan komma undan med böter eller max 6 månader fängelse. För många blir det en bot, och vissa en natt i häktet. Med detta får man ingen konsekvens och lär sig inget, utan kan göra samma sak inom en kort framtid, då många väljer att köra trots körförbud. Detta gör inte att man blir avskräckt från att begå brott.

Enligt många vänsterpolitiska personer, ska man inte ha folk i fängelset och att man ska ge folk en chans till och rehabilitering mm (ej endast rörande rattfylleri). Men om det är avskräckande att hamna i fängelse pga den tid man kommer få spendera där om man åker fast för ett brott, så väljer man ju kanske att inte begå något brott överhuvudtaget?

Men vad händer om man blir fast tagen med en gräns över 1 promille (dvs grovt rattfylleri). Då kan man räkna med böter, indraget körkort, fängelse 2 år (MAX). Vid fall av vållande för annans död ligger maxgränsen på 6 år.

Det här tycker jag inte heller är rimligt. Vi måste införa högre straff, enligt mig är det ganska uppenbart att brottsligheten minskar om det är mer avskräckande att åka fast för brott överhuvudtaget.

Det är en rättighet att kunna känna sig trygg i sitt land.

Vad tycker ni?

ÄNDRAT 2012-10-31 17:31


   
Citera
Ämnesstartare

robinl1997:

Det här tycker jag inte heller är rimligt. Vi måste införa högre straff, enligt mig är det ganska uppenbart att brottsligheten minskar om det är mer avskräckande att åka fast för brott överhuvudtaget.

Vi måste döda människor, enligt mig är det ganska självklart att färre brott begås när färre folk vistas på våra gator och torg! [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns en del slarvfel som jag är medveten om, står ex att enligt en del vänsterpolitiker ska man inte ha folk i fängelset. Det var tänkt att stå att dem inte är för att vi ska ha folk i fängelse en för lång tid utan satsa på rehabilitering mm istället under den tid personer är fängslade. Sen så vill jag även där tillägga anledningen som är de kostnader som det innebär att ha folk i fängelse, men då kan man ju tänka sig om det blir mer avskräckande att hamna i fängelse då vi höjer strafflängden, kommer ju mindre folk sitta i fängelse och brottsligheten i allmänhet sjunka. Dessutom bör vi omprioritera skatterna så att vi satsar mer på skolgång, sjukvård och äldreomsorg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON - Jag är tveksam till att införa dödsstraff. Förstår att du var ironisk :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jajävlarja, det är ju bevisat otaliga gånger att länder med med högre straffsatser har lägre kriminalitet. Vad dumt att ingen har tänkt på det förut. [party][party][party][party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

höjer strafflängden,

Men endast för de som begår våldsbrott, visst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Förstår att du var ironisk :p

Jag var jävligt seriös, det här är en seriös forumdel. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious: Vet mitt mål är att vi inte ska ha så mycket folk i fängelse som möjligt som sitter på livstid osv. Utan att vi långsiktigt och framför allt på ett realistiskt sätt ska minska all form av kriminalitet och skapa ett tryggt Sverige [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Men endast för de som begår våldsbrott, visst?

När jag säger strafftiden så syftar jag på alla sorts brott. Eftersom att mitt mål är att sänka just allbrottslighet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Utan att vi långsiktigt och framför allt på ett realistiskt sätt ska minska all form av kriminalitet och skapa ett tryggt Sverige

Och det är ju just det högre straffsatser inte bidrar med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, straffen måste höjas för samtliga brott. Inte bara rattfylleri. Det måste bli ett slut på allt detta jävla daltande med brottslingar vars vel och vä prioriteras högre än brottsoffrets i dagens Sverige. Inte undra på att vi är brottslingarnas paradis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

alla sorts brott.

Hmm, du anser att det är rimligt att sitta 25 år pga olovlig fildelning eller? [shake]

Om det var fråga om mitt straff hade jag känt mig tvungen att ladda upp och dela med mig utav lite extra när jag väl kommer ut bara för att hämnas. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Och det är ju just det högre straffsatser inte bidrar med.

ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

ja.

Vadå "ja"? Det var inte ett påstående du kunde svara ja på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Hmm, du anser att det är rimligt att sitta 25 år pga olovlig fildelning eller?

Fildelning klassas ju i nuläget som ett brott. Jag har förståelse för de förluster som produktionsbolagen går miste om och så. Men prioriterar absolut inte de brott som handlar om folk som delat filmer på nätet utan först och främst de mest allvarligaste brotten som våldsbrott mm.

Personligen tycker jag det inte är så jätte viktigt.


   
SvaraCitera