Aviseringar
Rensa alla

Sveriges kriminalpolitik ang Rattfylleri


Ämnesstartare

Ganon:

Ja, straffen måste höjas för samtliga brott. Inte bara rattfylleri.

Just den här texten handlade främst om rattfylleri. Men jag håller med dig fullt. Eftersom detta handlar om mycket mer en så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Personligen tycker jag det inte är så jätte viktigt.

Jag anser att de som missbrukar det svenska språket bör sitta jävligt länge så att de har god tid att lära sig!
[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag anser att de som missbrukar det svenska språket bör sitta jävligt länge så att de har god tid att lära sig!

...Vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

...Vad menar du?

Sluta att särskriva för i helvete, på så vis verkar du inget annat än oseriös i dina framföranden. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Och det är ju just det högre straffsatser inte bidrar med.

Förlåt jag läste fel. Jag tror att genom att höja strafftiderna avskräcker vi folk från fängelse, vilket i sin tur leder till en minskad brottslighet och ett tryggare Sverige. Varför skulle kortare strafftider vara lösningen? Det innebär ju att det blir lättare att begå brott eftersom att konsekvenserna inte blir lika höga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Ja, det handlar om att prioritera.. Jag prioriterar detta

Jag tycker också att fildelningen är en bra fråga, men inte en av de frågor vi ska prioritera som ''värst''.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Men om det är avskräckande att hamna i fängelse pga den tid man kommer få spendera där om man åker fast för ett brott, så väljer man ju kanske att inte begå något brott överhuvudtaget?

Det där funkar inte enligt i princip all forskning som bedrivs idag. USA för en sådan politik och de har 25% av hela världens fångar, så uppenbarligen är folk inte särskilt avskräckta där.

Folk som begår upprepade fall av rattfylleri är nästan uteslutande personer som har ett alkoholmissbruk, med andra ord hjälper det inte att låsa in dem utan att försöka hjälpa dem för när de kommer ut igen kommer de försöka supa bort deras problem som vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Utan att vi långsiktigt och framför allt på ett realistiskt sätt ska minska all form av kriminalitet och skapa ett tryggt Sverige

Dock är inte din plan realistiskt på något sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Jag tror att genom att höja strafftiderna avskräcker vi folk från fängelse, vilket i sin tur leder till en minskad brottslighet och ett tryggare Sverige.

Du får tro det, men alla exempel och all forskning säger annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

de har 25% av hela världens fångar

Ja det stämmer. Men samtidigt ligger USA på tredje plats över länder med högst befolkning med en befolkning på 310 232 863 människor. Då är det väl inte så konstigt att dem har en så stor del av brottsligheten? Samt kan man inte bortse från USA:S vapen lagar, som inte finns i Sverige...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad har ni för källor på forskningen?


   
SvaraCitera
Lounge

what Budo said.

Dock är det kanske mer den "gemene" svensken som utför ett sådant brott. Fängelse som straff har ej visat sig ha en individpreventiv effekt, men då placerar man inte heller rattfylleristen i fängelse i tio år. Jag förstår att en yrkeskriminell går in i fängelset och kommer ut likadan, men frågan är om engångs rattfylleristen gör det? Var en intressant frågeställning detta. Tror dessutom att rattfyllerister som i övrigt har rent mjöl i påsen hamnar på en öppen anstalt istället för en sluten. Dessa (öppna anstalter) har bevisats haft en större individpreventiv effekt, genom att färre återfaller i brottslighet. Jag tycker att din text skulle bli bättre om du förde en diskussion ifrån det resonemanget. Istället för att bara skriva:

robinl1997:

Med detta får man ingen konsekvens och lär sig inget, utan kan göra samma sak inom en kort framtid, då många väljer att köra trots körförbud.

Frågan är alltså om ett 10 års straff skulle ha större preventiv effekt, på en rattfyllerist.

robinl1997:

Men om det är avskräckande att hamna i fängelse pga den tid man kommer få spendera där om man åker fast för ett brott, så väljer man ju kanske att inte begå något brott överhuvudtaget?

Jag tror inte det är särskilt avskräckande då det ligger så långt bort. Människan är allmänt "det händer inte mig". Tillfället gör tjuven.

robinl1997:

Enligt många vänsterpolitiska personer, ska man inte ha folk i fängelset och att man ska ge folk en chans till och rehabilitering mm (ej endast rörande rattfylleri).

Tycker det låter jättebra.


   
SvaraCitera
Lounge

I "kontrollens variationer", kap. av Roxell diskuteras öppna gentemot slutna anstalter, där stöder hon också tesen om att långa fängelsestraff inte minskar brottsligheten.


   
SvaraCitera
Lounge

Om du vill läsa, då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

USA

robinl1997:

USA:S

[cry]


   
SvaraCitera