Aviseringar
Rensa alla

Sveriges vackraste och finaste dialekt?


Ämnesstartare

Vad tycker ni? Jag skulle nog säga göteborgska och jämtska som finaste och östgötska som fulaste..


   
Citera

Norrländska (alla varianter) > Göteborgska > Övriga > Lidingöstockholmska > Östgötska > Skånska


   
SvaraCitera

Tycker nog norrländska, dalmål, stockholmska, småländska, östgötska, skånska och gotländska är fulast. 


   
SvaraCitera

Niklas:
Tycker nog norrländska, dalmål, stockholmska, småländska, östgötska, skånska och gotländska är fulast. 

Du är från Göteborg/Västergötland, va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Norrländska (alla varianter) > Göteborgska > Övriga > Lidingöstockholmska > Östgötska > Skånska

Ja, det är inte bara jämtska i Norrland som är vackert. Vacker del av Sverige är det också! Glad


   
SvaraCitera

Uppländska. 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Norrländska (alla varianter)

Ni norr om polcirkeln pratar ju så långsamt att man hinner somna.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ni norr om polcirkeln pratar ju så långsamt att man hinner somna.

Bor faktiskt söder om polcirkeln numera. Samt ni sörlänningar är alldeles för stressade.


   
SvaraCitera

Rikssvenska, jag är inte mycket för dialekter.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Du är från Göteborg/Västergötland, va?

Kan vara så ja... Rodnar


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Bor faktiskt söder om polcirkeln numera. Samt ni sörlänningar är alldeles för stressade.

Okej egentligen spelar de ingen roll alla dialekter har sin charm mer eller mindre.  Vad de gäller stressen så applicerar jag den på Stockholmare.


   
SvaraCitera

Inte är det danska i alla fall


   
SvaraCitera

Göteborgska 


   
SvaraCitera

Har faktiskt ingen koll på dialekter, eller jo lite men inte så pass många. Gotland är för mysigt när det gäller en mer "manlig röst" sedan Stockholmska och då menar jag de som är födda på 50-60-talet. Fast Stockholmska är ganska svårt överhuvudtaget att definiera som 1 dialekt då den kan vara så olika.

Hennes dialekt är rätt mysig också;

Men det beror nog lite på vem det är som pratar också, lite som nästan allt annat med hårstil, kläder, parfym osv... någonting som passar den ena passar inte alltid en annan. Så tror jag lite.


   
SvaraCitera

Länk! Nej, inget porrigt Vonki..


   
SvaraCitera