Forumet - svettningsproblem

svettningsproblem

2438 0 12
Jag blir galen, det är något jävla fel på mig men jag vet inte vad. För drygt ett år sedan började jag svettas - mellan benen! Och sedan dess har det bara fortsatt. Jag har sedan dess också börjat svettas allmänt för minsta lilla, blir jättelätt varmt vilket jag hatar. Har alltid varit en mer frusen person. Men grejen är att så fort det börjar bli varmt så svettas min fitta och jag tycker att det är så jävla äckligt. Det känns som att det bara är jag som har det här problemet. Vet inte vad problemet är, hormoner eller något men jag är ju ändå 19år.. Ibland om jag sitter ner så blir det blött genom byxorna och på stolen, fruktansvärt pinsamt. Kan knappt tänka på det utan att skämmas. Äckligt minst sagt! Och detta är ett seriöst inlägg så att ni vet. Någon som vet vad det kan bero på? Någon sjukdom? Kan man göra något för att få det att sluta? Kan ju inte direkt använda absolut torr på fittan..

Spana också in:

daskleineengel:

Jasså, har dom hand om sånt? Nån slags läkare får det fan bli i alla fall. Är så trött på detta nu..


Det var det jag fick remiss från skolläkare iaf, så... antar att de har koll på all svett på hela kroppen, inte bara händer, fötter, pannor och armhålor ^^

vet inte exakt vad de erbjuder frö behandling för ljumskar, jag fick iaf välja mellan levermedicin (som int epå verkar levern om den fungerar normalt) med en biverkning att heal kroppen blir sjukt torr (törstig jämt, 3 ton fet hudkräm över hela kroppen, torra ögon, mängder glidmedel om man är sexuellt aktiv, men ingen svett) eller massa sprutstick med ett nervgift.
När kroppen ska signalera till huden att svettas gör den det gemnom att skicka ut nervsignaler. I slutet av nerverna frisätts ett ämne som heter acetylkolin som får svettkörtlarna att jobba. Många läkemede har sk. antikolinerga biverkningar vilket gör att det blockerer körtlarnas känslighet för acetylkolin och därmed blir man torr, men kroppstemperaturen stiger pg. att man ej svettas och även salivsekretionen minskar vilket gör att man lätt får karies och måste vara noga med att borts tänderna om man äter sådan medicin. Måste finnas massor av olika antikolinergika (lämemedel med antikolinerg effekt) man kan ta som kan minska utsöndingen av svett. Jag vet att Scopodern som eg. är utvecklat mot åksjuka är ganska vanligt använt. Man kan bli lite förvirrad av vissa antikolinerga om de är väldigt fettlösliga eftersom dessa lätt vandrar över blid-hjärnbarriären till hjärnan och påverkar den. Best gå till läkare altså för det måste finnas massor av alternativ.