Aviseringar
Rensa alla

Svullen mage, vad göra?


Ämnesstartare

Ännu en dag sitter jag här med brutalt svullen kagge. Ser ut som att det när som helst borde trilla ut en unge ur mig. Totalt motbjudande.

Funderar på om detta kan ha något att göra med mina matproblem. Jag försöker nämligen att komma tillbaka på rätt spår så att säga, men min mage verkar inte vilja samarbeta. Jag har iofs på senare tid haft konstant svullen och smärtande mage, även när den är tom, men när jag käkar något blir det mycket värre. Ingen riktig motivation till att bli "frisk" alltså...

Är rätt dålig på att äta riktig lagad mat men försöker däremot få i mig mycket nötter, torkad frukt, gryn av olika slag, fibrer i allmänhet, vanlig frukt, grönsaker och keso. Är det någon av dessa som kan vara boven och vad borde jag äta mer av för att den ska bli snäll igen?


   
Citera
Ämnesetiketter

Om du äter på regelbundna måltider, undviker snabbmat och sånt sådant som är rikt på kolhydrater så som pasta och dricker mycket vatten och fortfarande har svullen mage beror det troligtvis på att du har någon allergi.

Kanske har du gått och blivit mjölk eller -gluten intolerant?
Då får man garanterat svullen mage!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LinaJosefinBerg:

Om du äter på regelbundna måltider, undviker snabbmat och sånt sådant som är rikt på kolhydrater så som pasta och dricker mycket vatten och fortfarande har svullen mage beror det troligtvis på att du har någon allergi.

Well... Jag undviker de allra flesta sorters mat, käkar inte regelbundet och aldrig kolhydrater. Borde alltså inte vara något sånt.

LinaJosefinBerg:

Kanske har du gått och blivit mjölk eller -gluten intolerant?
Då får man garanterat svullen mage!

Nix. Eller visst, jag är lite överkänslig mot mjölkprodukter men sådana äter/dricker jag sällan och har aldrig reagerat såhär innan.


   
SvaraCitera

Jaha... Ja, då kanske du helt enkelt behöver tips och råd från någon riktig expert! Men du kan ju alltid börja med pröva att käka regelbundet, det håller ämnesomsättningen igång och rutiner mår kroppen alltid bra av 🙂

Om du inte är gravid vill säga...


   
SvaraCitera

Proteinbrist?


   
SvaraCitera

Gaser!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Proteinbrist?

Antagligen någon sorts brist iallafall. Får man svullen och smärtande mage av proteinbrist?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

Gaser!

Har inte käkat några gaser nej... Andra förslag?


   
SvaraCitera

1111PM:

Har inte käkat några gaser nej...

Säker? Man vet ju aldrig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

Säker? Man vet ju aldrig!

Har som kontrollfreak rätt bra koll på vad jag får i mig [wink]


   
SvaraCitera

1111PM:

Antagligen någon sorts brist iallafall. Får man svullen och smärtande mage av proteinbrist?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Ja.

Så fåordig.

Har du någon koll på hur lång tid det tar att få bukt med denna eventuella proteinbrist och vad för föda en icke-köttätare kan inta för att få i sig stora mängder av det?


   
SvaraCitera

1111PM:

Har du någon koll på hur lång tid det tar att få bukt med denna eventuella proteinbrist och vad för föda en icke-köttätare kan inta för att få i sig stora mängder av det?

Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar, däremot vet jag att proteinbrist hos personer med ätstörningar oftast är ett resultat av fettbrist (när kroppen inte får i sig tillräckligt med fett så börjar den använda protein för att sköta de uppgifter som egentligen ska tas hand om av fett, vilket leder till att man varken får i sig nog med fett eller protein). Vilket innebär att du dels behöver få i dig nog med fett, dels nog med protein. Om du äter ägg och dricker mjölk så är det bra proteinkällor, annars är sojabönor (och diverse andra sojaprodukter) rika på fullvärdigt protein. Det finns dessutom protein i andra baljväxter och i spannmål, funkar bäst att kombinera dessa med varandra.


   
SvaraCitera

1111PM:

Har du någon koll på hur lång tid det tar att få bukt med denna eventuella proteinbrist och vad för föda en icke-köttätare kan inta för att få i sig stora mängder av det?

Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar, däremot vet jag att proteinbrist hos personer med ätstörningar oftast är ett resultat av fettbrist (när kroppen inte får i sig tillräckligt med fett så börjar den använda protein för att sköta de uppgifter som egentligen ska tas hand om av fett, vilket leder till att man varken får i sig nog med fett eller protein). Vilket innebär att du dels behöver få i dig nog med fett, dels nog med protein. Om du äter ägg och dricker mjölk så är det bra proteinkällor, annars är sojabönor (och diverse andra sojaprodukter) rika på fullvärdigt protein. Det finns dessutom protein i andra baljväxter och i spannmål, funkar bäst att kombinera dessa med varandra.


   
SvaraCitera

Noterade just att du inte är så mycket för lagad mat. Du kanske kan pröva att äta rostade sojabönor och kikärtor? Samt, jag rekommenderar avokado för att få i dig fett. Mackor med hummus, kanske, kikärtor innehåller en hel del protein.


   
SvaraCitera