Aviseringar
Rensa alla

Swedish fish


Ämnesstartare

Ofta hittar man på innovativa benämningar på olika nationaliteter. De brukar som bekant vara nedsättande men behöver inte det. Vet ni att i USA kallas ofta svenskar för ’fish’. Man berättar altså att någon är svensk genom att säga att ’he is a fish’. Förklaringen till detta underliga ord är en typ av godis som säljs i stort sätt i var enda butik i USA. Se bild!

Visste ni om att svenskar kallas fish i USA? Och vad tycker ni? Är det ett fint smeknamn?

swedish_fish.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Rätt schysst tycker jag allt. [cool][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i mellanöstern kallar man svennerna för åsnor [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

i mellanöstern kallar man svennerna för åsnor [confused]

Ja jag har också hört det. Dom har ganska många snarlika benämningar, ofta olika djur. Inte så fina namn.


   
SvaraCitera

haha jag har ätit swedish fish dem är goda så jag skulle ta det som en komplimang [wink]! men det roliga med det hela är att vi inta ens har sånt godis i sverige [rolleyes]


   
SvaraCitera

Ja, folk fragar mig alltid om dom verkligen e fran Sverige

Aven pommes kallas French fries


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nice


   
SvaraCitera

Lici:

det roliga med det hela är att vi inta ens har sånt godis i sverige [rolleyes]

Kan det inte vara dom där lösgodisfiskarna? [cute]


   
SvaraCitera

Aldrig hört det smeknamnet förut men godiset ser gott ut. Vill ha!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Acuve

Vet iaf att godiset är sjukt gott [smile]


   
SvaraCitera

salem1:

Kan det inte vara dom där lösgodisfiskarna?

de ser lite ut som dem fast de är pyyte små och alla är röda och så smkar de helt annurlunda lite som zoo godis typ inte alls som lösgodisfiskarna [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

http://www.swedishfish.com/

a friend you can eat! vill ha en sådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lici:

de ser lite ut som dem fast de är pyyte små och alla är röda och så smkar de helt annurlunda lite som zoo godis typ inte alls som lösgodisfiskarna [tard]

Men om du googlar så står det att dem finns i sverige också men då är mer fruktiga och mindre söta i smaken, det är ju en malacoprodukt iaf.


   
SvaraCitera

intressant hypotes. i sverige vi äter fiskar, i usa, de äter fett så därför kallas de det.


   
SvaraCitera