Aviseringar
Rensa alla

Sy egna klaeder


Ämnesstartare

Ni som syr era kläder, har ni några tips på vad man kan använda för tyg på respektive plagg? Jag tänkte nämligen försöka ge mig in i (dyka ner i) syträsket någon gång (hehe). Tänkte sy mina egna kläder. Ska man använda symaskin eller bara nål och tråd?


   
Citera

Infraröd:

använda för tyg på respektive plagg?

öh.. beror ju på vad du vill ha ut av plagget, alltså olika tyger ger ju olika egenskaper (om du vill ha det skirt, "fluffigt" t ex"). förstod inte riktigt frågan. [confused] men tyger som är lätta att sy i och som finns i många olika färger är till exempel olika bomullstyger och trikå.

Infraröd:

Ska man använda symaskin eller bara nål och tråd?

symaskin, helt klart. dock kan du behöva sy för hand på vissa sömmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Symaskin. I annat fall lär det ta, aslänge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns ju tusen miljoner olika plagg och tusen miljoner olika tyger. Tänk ut en design först, och tänk material sen.


   
SvaraCitera

Stretchigt tyg är alltid ett bra material att göra kläder av. Minns ej vad det heter, men det kan krulla ihop sig lätt så man får sträcka ut det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allt beror på vad du ska sy. om du ska sy i stretchigt tyg måste du tänka på att ha en speciell inställning på symaskinen för annars spricker sömmen när du använder plagget. roligast är att sy på fri hand (d.v.s. utan mönster) och se vad det blir. ett tips är att man kan köpa tyg på second hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för tipsen. Jag registrerar dem. Någon gång i framtiden lär jag gå runt i asfräcka kläder jag själv sytt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

roligast är att sy på fri hand (d.v.s. utan mönster)

Vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Symaskin är nog att föredra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Vad menar du?

Många som syr, syr efter ett färdigt pappersmönster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Många som syr, syr efter ett färdigt pappersmönster.

Jaha, nej det tänkte jag ju inte göra. [zzz][smile]


   
SvaraCitera

jag tar tyger från gamla kläder som jag har hemma, syr för hands då jag inte har nån symaskin.
det blir rätt bra men är jävligt jobbigt. symaskin är att rekomendera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sy från mönster, speciellt om du inte har något som helst kunskap om plagguppbyggnad (vilket jag gissar), och använd för gds sake maskin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera