Aviseringar
Rensa alla

Synd


Ämnesstartare

Hej! Jag är lite nyfiken på vad som räknas som synd i de olika religionerna som utgår från en och samma Gud, alltså religionerna Islam, Judendomen och Kristendomen, Vet ni vad som räknas som synd i de olika religionerna? 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

självbefläckelse


   
SvaraCitera

såatte... du läser religion 1 nu? 🙂


   
SvaraCitera
time
 time

et skiljer ju sig massor. Vissa grundläggande saker som att stjäla, ljuga, mörda oskyldiga anses vara synder i de flesta. I vissa kretsar är abort en synd, eller skilsmässa, eller homosexualitet, eller alkohol - listan är himla lång. Man har nog ett bättre liv om man inte behöver oroa sig för synder och helvetet jämt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brott emot dom 10 bud orden i stort sätt ^^ 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carolineelisabeth95: en och samma Gud

Det är inte en och samma Gud om du frågar många kristna, bland annat mig.
Judarnas Gud och kristendomens är samma men då det är en skillnad på islams och vår Gud så blir det svårt för oss att tänka att det är samma Gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Det är inte en och samma Gud om du frågar många kristna, bland annat mig.
Judarnas Gud och kristendomens är samma men då det är en skillnad på islams och vår Gud så blir det svårt för oss att tänka att det är samma Gud.

Så vem är Allah då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bobo_: Så vem är Allah då?

Inte samma gud som den Guden jag tror på helt enkelt. Så med andra ord: en avgud för att förklara det simpelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Inte samma gud som den Guden jag tror på helt enkelt. Så med andra ord: en avgud för att förklara det simpelt.

vilken är skillnaden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Det är inte en och samma Gud om du frågar många kristna, bland annat mig.
Judarnas Gud och kristendomens är samma men då det är en skillnad på islams och vår Gud så blir det svårt för oss att tänka att det är samma Gud.

öh. förklara.

timeisrunningout: Man har nog ett bättre liv om man inte behöver oroa sig för synder och helvetet jämt.

vad fint sagt. +10


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: vilken är skillnaden?

kukoxo: öh. förklara.

Gud enligt kristendomen är en treenig Gud. Gud Fadern, Sonen och den helige Ande.
En Gud som själv blev människa i form av Jesus (Sonen) och gav sitt liv för oss. Man behöver inte göra en massa saker för att få förlåtelse utan det handlar om nåd.

Vad jag förstått av islam så är det inte riktigt så. Utan där blir det handlingar (t.ex be 5ggr/dag) som ska göras, fasta osv som är en stor del av tron. Vilket verkar vara tvång?
Sen går tro och handling hand i hand i kristendomen men det är inget tvång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Judarna tror att Jesus inte har kommit som profet ännu till Jorden medan kristna tror på Jesus födelse och död . Inte konstigt att   Judarna förnekar lite att Jesus dog på korset , då de förnekar hans död och uppståndelse då de är  delvis skyldiga till han död. Enligt dom två religionerna  så ska Jesus komma ner till jorden och upplysa människor om anti-krist . Medan judarna inte tror hans död och då han förlät människorna för sin synder innan han dog på korset så kommer drf judarna se upp till anti-krists ankomst 🙂  

Det vad jag vet och har hört ifrån andra människor då jag inte är religiös över huvud taget Galen 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan vara samma gud. Men folk som missuppfattat budskapet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Gud enligt kristendomen är en treenig Gud. Gud Fadern, Sonen och den helige Ande.
En Gud som själv blev människa i form av Jesus (Sonen) och gav sitt liv för oss. Man behöver inte göra en massa saker för att få förlåtelse utan det handlar om nåd.

Vad jag förstått av islam så är det inte riktigt så. Utan där blir det handlingar (t.ex be 5ggr/dag) som ska göras, fasta osv som är en stor del av tron. Vilket verkar vara tvång?
Sen går tro och handling hand i hand i kristendomen men det är inget tvång.

Tvånget är väl att man ska vara troende. Men ja, jag hade aldrig valt islam om jag stod att välja religion, men inte heller kristendomen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Gud enligt kristendomen är en treenig Gud. Gud Fadern, Sonen och den helige Ande.
En Gud som själv blev människa i form av Jesus (Sonen) och gav sitt liv för oss. Man behöver inte göra en massa saker för att få förlåtelse utan det handlar om nåd.

Vad jag förstått av islam så är det inte riktigt så. Utan där blir det handlingar (t.ex be 5ggr/dag) som ska göras, fasta osv som är en stor del av tron. Vilket verkar vara tvång?
Sen går tro och handling hand i hand i kristendomen men det är inget tvång.

du har förstått fel. läs på mer!


   
SvaraCitera