Aviseringar
Rensa alla

Synd


Ämnesstartare

isola:

Tvånget är väl att man ska vara troende. Men ja, jag hade aldrig valt islam om jag stod att välja religion, men inte heller kristendomen.

hade du valt att bli jude? alla 3 religion är lika begränsande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

hade du valt att bli jude? alla 3 religion är lika begränsande

det finns ju fler religioner än tre. hade  iaf inte valt någon som innebar en plåga för andra varelser, vilket både islam och judendom gör pga sin syn på offer och hur djur ska behandlas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron:
Judarna tror att Jesus inte har kommit som profet ännu till Jorden medan kristna tror på han födelse och död . Inte konstigt att   Judarna förnekar lite att Jesus dog på korset , då de förnekar hans död och uppståndelse då de är  delvis skyldiga till han död. Enligt dom två religionerna  så ska Jesus komma ner till jorden och upplysa människor om anti-krist . Medan judarna inte tror hans död och då han förlät människorna för sin synder innan han dog på korset så kommer drf judarna se upp till anti-krists ankomst 🙂  

Det vad jag vet och har hört ifrån andra människor då jag inte är religiös över huvud taget Galen 

Men det var ju bara bra att Jesus dog. Han dog ju för våra synder. Det var menningen att han skulle dö. Det var en plan från Gud. Missförstå mig inte, det var hemskt vad han fick genomgå. Han kunde avbryta om han ville, men han kämpade på ändå, för han älskar oss människor.

spola fram till 4.00


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

det finns ju fler religioner än tre. hade  iaf inte valt någon som innebar en plåga för andra varelser, vilket både islam och judendom gör pga sin syn på offer och hur djur ska behandlas.

kristendomen är väl lika plågande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Gud enligt kristendomen är en treenig Gud. Gud Fadern, Sonen och den helige Ande.
En Gud som själv blev människa i form av Jesus (Sonen) och gav sitt liv för oss. Man behöver inte göra en massa saker för att få förlåtelse utan det handlar om nåd.

Vad jag förstått av islam så är det inte riktigt så. Utan där blir det handlingar (t.ex be 5ggr/dag) som ska göras, fasta osv som är en stor del av tron. Vilket verkar vara tvång?
Sen går tro och handling hand i hand i kristendomen men det är inget tvång.

För judarna tror ju på sonen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

kristendomen är väl lika plågande

på vilket sätt då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte att folk litar blint på böckerna och historierna i Bibeln , Koranen , Tror då det finns betydligt äldre basic religioner med många liknade skapelse berättelser och historier som ex ifrån Forntida Egypten   som Horus och jesus är anmärkningsvärt lika medan Jesus är skriven med fakta ifrån horus . Egypternas Religion försvann inte helt utan finns kvar i gamla rötter i Kristendom och Judendom ! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: du har förstått fel

Vad har jag förstått fel då?

dazed: För judarna tror ju på sonen...

Nämnde jag judendomen i den texten du citerade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Vad har jag förstått fel då?

Nämnde jag judendomen i den texten du citerade?

det är 1 väldigt liten skara som gör alla de reglerna islam kräver, och dessa kan även ses som extremister. man behöver inte be 5 ggr om dagen, fastna och yadayda för att vara muslim.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

på vilket sätt då?

syn på homosexualitet, syn på kvinnan, syn på sex  osv. eller är det bara djuren som bekymrar dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco: Nämnde jag judendomen i den texten du citerade?

Det var en text där du utvecklade varför judendomen och kristendomen hörde ihop medan muhammedanerna var avgudadyrkare.  En jude skulle nog tycka att ditt dyrkande var avgudadyrkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

syn på homosexualitet, syn på kvinnan, syn på sex  osv. eller är det bara djuren som bekymrar dig

Behöver du ens fråga? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Det var en text där du utvecklade varför judendomen och kristendomen hörde ihop medan muhammedanerna var avgudadyrkare.  En jude skulle nog tycka att ditt dyrkande var avgudadyrkande.

det där var nog mer ''klumpa inte ihop oss med muslimerna, tack''-grej

dazed:

Behöver du ens fråga? :S

isf är jag mycket bekymrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Det var en text där du utvecklade varför judendomen och kristendomen hörde ihop medan muhammedanerna var avgudadyrkare. En jude skulle nog tycka att ditt dyrkande var avgudadyrkande.

Det var en text där jag klart och tydligt började med:
"Gud enligt kristendomen"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bobo_:

Men det var ju bara bra att Jesus dog. Han dog ju för våra synder. Det var menningen att han skulle dö. Det var en plan från Gud. Missförstå mig inte, det var hemskt vad han fick genomgå. Han kunde avbryta om han ville, men han kämpade på ändå, för han älskar oss människor.

spola fram till 4.00

Ändå så försökte Lucifer vända  och testa Jesus om han böjde sig för honom eller fan det va ,hittar inte det klippet 😛 


   
SvaraCitera