Aviseringar
Rensa alla

Synfel?


Ämnesstartare

Mätte mitt ögas närpunkt nyss, alltså det avstånd som man ser skarpt, och hamnade på 13 cm. Läste att det motsvarar en ålder på typ 30??? Är jag långsynt?


   
Citera
Ämnesstartare

min gräns ligger på 13 men jag är äldre [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

min gräns ligger på 13 men jag är äldre

Hur mycket äldre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Hur mycket äldre?

Helt år [blush]

Men ja hittar att "ett normalt öga har närpunkten på 20-25 cm"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Helt år

Men då är du ju lika fel som jag [sad] har du problem när du läser?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Men då är du ju lika fel som jag [sad] har du problem när du läser?

Näe [tard] Brukar ha boken längre bort en 13 cm från fejjan [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motsvarar en ålder på 30? Fan är det för något knasigt test du gjort?

Anyhow, jag skulle tolka det som om du har något smärre synfel som kommer försämras med tiden, men just nu finns det inget du kan göra.

Vill du vara extra säker är det ju bara till att beställa tid hos en riktig optiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Motsvarar en ålder på 30? Fan är det för något knasigt test du gjort?

Testade bara på vilket avstånd jag såg skarpt, och hitta sen en tabell. 20-åring: 11 cm, 40-åring: 17 cm och så tog jag mittemellan... Men 13 är ju iaf mer än vad jag borde ha.

Jonnybravo91:

Vill du vara extra säker är det ju bara till att beställa tid hos en riktig optiker.

Jag kollade ju synen när jag tog körkort förra våren, då sa hon att allt var ok. Men det var en sjukt snabb koll också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan ju inte mäta sånt utan optiker, då blir det bara knas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Jag kollade ju synen när jag tog körkort förra våren, då sa hon att allt var ok. Men det var en sjukt snabb koll också

Är det ingen fel på synen så behövs det oftast inte mer än en snabb koll. Men är du osäker är det bara till att beställa en ny tid som sagt. På somliga kan synen försämras radikalt snabbt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Man kan ju inte mäta sånt utan optiker, då blir det bara knas.

Fast varför inte? Det finns ju normalvärden som kan ge en vägledning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Testade bara på vilket avstånd jag såg skarpt, och hitta sen en tabell. 20-åring: 11 cm, 40-åring: 17 cm och så tog jag mittemellan... Men 13 är ju iaf mer än vad jag borde ha.

Fast mellan 11 och 13 så är det 2 cm som skiljer och alla människor ser olika ut så alla kan ju knappast ha 11 cm [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Fast mellan 11 och 13 så är det 2 cm som skiljer och alla människor ser olika ut så alla kan ju knappast ha 11 cm

Jooo... men båda mina föräldrar har glasögon så jag går bara och väntar på att det ska bli min tur, och jag passar inte alls i glasögon. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Jooo... men båda mina föräldrar har glasögon så jag går bara och väntar på att det ska bli min tur, och jag passar inte alls i glasögon. [cry]

Du överanalyserar nog [no-no]


   
SvaraCitera