Aviseringar
Rensa alla

synonymer & såntdära


Ämnesstartare

Nachac:

Haha, antagligen. Vad jag menade var det inte finns fullständiga synonymer, eftersom det skulle göra ordet meninglöst, utan det finns alltid någon skillnad i definition eller konnotation. "Smart" och "intelligent" är väl ungefär så nära man kommer.

Ordet skulle inte bli meningslöst om det skulle finnas fullständiga synonymer, det skulle enbart skapa en variation i språket ( dvs ger upphov till en annan språkdräkt) Ordet har fortfarande en betydelse och har således en mening då ordet går att använda för att kommunicera med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej!: Ordet skulle inte bli meningslöst om det skulle finnas fullständiga synonymer, det skulle enbart skapa en variation i språket ( dvs ger upphov till en annan språkdräkt) Ordet har fortfarande en betydelse och har således en mening då ordet går att använda för att kommunicera med.

Jag ser inte extra fonem som tillräcklig anledning till mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jag ser inte extra fonem som tillräcklig anledning till mening.

Fonem? Hur många språkljud finns det? Alla ord är kombinerade av olika språkljud annars skulle de inte gå att särskilja dem från varandra. Det kan blir svårt att extrahera meningen i en sats annars - ( jmf buffalo buffalo buffalo buffalo buffalo buffalo buffalo buffalo) det skulle krävas ganska mycket av en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej!: Fonem? Hur många språkljud finns det? Alla ord är kombinerade av olika språkljud annars skulle de inte gå att särskilja dem från varandra. Det kan blir svårt att extrahera meningen i en sats annars - ( jmf buffalo buffalo buffalo buffalo buffalo buffalo buffalo buffalo) det skulle krävas ganska mycket av en.

Extra fonemkombinationer, om jag måste skriva dig på näsan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Extra fonemkombinationer, om jag måste skriva dig på näsan.

Vad spelar det för roll? Om det skulle finns fullständiga synonymer och att de uttalas olika? Det faktumet per se gör inte att ordet blir meningslöst. Det finns ingen anledning till varför de skulle vara så. Ponera för sakens skull att 'xzxkjck' och 'ahcjhsa' är fullständiga synonymer, är ett av orden helt meningslöst? Kanske är ena ordet lättare att uttala för någon med talsvårigheter exempelvis.  Det finns inga extra fonemkombinationer, vad exakt menar du med extra fonem? Engelskan, Franskan? Och vilket förhållande har dessa till konceptet mening?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej!: Ponera för sakens skull att 'xzxkjck' och 'ahcjhsa' är fullständiga synonymer, är ett av orden helt meningslöst?

Finns inget behov uppstår inte ett ord. Fyller ett ord en funktion behövs inte ett annat ord som fyller exakt samma funktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Finns inget behov uppstår inte ett ord. Fyller ett ord en funktion behövs inte ett annat ord som fyller exakt samma funktion.

Inte sant, du kan med hjälp av neologismer skapa ord med samma betydelse / funktion för estetiska ändamål, eller enbart för att du vill, eller för att skapa en varierande språkdräkt. Ett ord kan vara svårt att uttala, och behovet av ett nytt är stort (kalla det behov om du vill) men resultatet blir att orden är fullständiga synonymer om de fyller samma funktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Haha, antagligen. Vad jag menade var det inte finns fullständiga synonymer, eftersom det skulle göra ordet meninglöst, utan det finns alltid någon skillnad i definition eller konnotation. "Smart" och "intelligent" är väl ungefär så nära man kommer.

jo, förstod det och jag håller med dig. du är unik i att förutsätta att alla diskussioner på ett forum som ungdomar.se kräver en helgardering innan man ens har börjat. uppskattar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: jo, förstod det och jag håller med dig. du är unik i att förutsätta att alla diskussioner på ett forum som ungdomar.se kräver en helgardering innan man ens har börjat. uppskattar det

Ingen mening att hålla avsiktligt låg nivå, om jag ens kan det. Tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej!: Inte sant, du kan med hjälp av neologismer skapa ord med samma betydelse / funktion för estetiska ändamål,

Vilket innebär annan konnotation, det vill säga annan betydelsenyans och därmed inte en fullständig synonym.

Nej!: ord kan vara svårt att uttala, och behovet av ett nytt är stort

Då förändras det gamla ordet, man bildar inte nya på grunden av att det gamla är svåruttalat. Dessutom har ett svåruttalat ord som regel en formell eller byråkratisk karaktär, vilket skulle skilja det från det nya ordet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Vilket innebär annan konnotation, det vill säga annan betydelsenyans och därmed inte en fullständig synonym.

Nej, begreppsinnehållet är densamma. Vilket är vad som förutsätts inte vilka associationer  du har som subjekt (tänkande varelse). Om det är en annan konnotation (begreppsinnehåll) då är det inte samma ord (inte visuell identitet utan abstrakt identitet).  Om X (röd) och Y (röd) så är både X och Y's begreppsinnehåll 'röd' och har samma konnotation, förändras detta så att X (gul) så innebär det en annan konnotation. 

Nachac: Då förändras det gamla ordet, man bildar inte nya på grunden av att det gamla är svåruttalat. Dessutom har ett svåruttalat ord som regel en formell eller byråkratisk karaktär, vilket skulle skilja det från det nya ordet.

Nej, det gör det inte. Du har en väldigt konkret tolking av abstakta begrepp.  Att X -> Y, medför inte logiskt att X har upphört att existera. Den visuella identiteten har inget med saken att göra.  Red och Röd kan sägas ha olika visuell identitet, men betyder samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej!: begreppsinnehållet är densamma.

Nej.

Nej!: vilka associationer  du har som subjekt

Detta är det enda som räknas. Ord har den innebörd och mening vi tillskriver dem, oavsett om det är konnotation eller direkt definition.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej.
Detta är det enda som räknas. Ord har den innebörd och mening vi tillskriver dem, oavsett om det är konnotation eller direkt definition.

Vadå nej, intensionen är densamma om det är vad som förutsätts. Om det är som du säger så använder vi inte samma 'ord' då vi pratar. Då är inte Gul = Gul, vilket för in diskussionen på qualia och inte semantik (Hur kan vi förstå varandra?). Det är betydelsen (definitionen) av ordet 'Gul' som ger upphov till synonymer inget annat, dvs dess begreppsinnehåll.

Nachac: Detta är det enda som räknas. Ord har den innebörd och mening vi tillskriver dem, oavsett om det är konnotation eller direkt definition.

Det är solklart att ord inte tillkommer utan oss,  konnotation --> lexikal definition. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej!: Vadå nej, intensionen

Du får fan omformulera, för jag ser bara en massa trassel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Du får fan omformulera, för jag ser bara en massa trassel.

Vad är det som behöver omformuleras?


   
SvaraCitera