Aviseringar
Rensa alla

Synpunkter på abort


Ämnesstartare

Hej på er alla. Jag gör ett projektarbete om aborter och vill nu se lite vad människor ute i Sverige och andra delar av världen tycker. Jätte snällt om ni tog er tid att besvara några frågor, direkt på tråden eller via mail.
uppläget bör se ut ungefär såhär:

ålder, nationalitet, religion
Har gjort abort/har inte gjort abort
Känner en vän som gjort/inte gjort abort eller känner ingen som stått i det valet.

Vad är abort för dig?
Hur tror du att samhället påverkar?
När är abort okej ( till vilken månad, av ilka anledningar)
Hur mådde du/tror du man mår efter en abort?
Varför tycker du som du gör?

Vill nåon skriva en längre historia om sitt eller en väns val så är det mer än välkommet!
Tack på förhand!

MVH Jenny


   
Citera
Ämnesstartare

Även vilket stöd den som gjort/inte gjort abort fått vill jag gärna att ni tar med!


   
SvaraCitera

Gå in på min hemsida som jag gjorde som projektarbete: vadaabort.com Du kan också adda mig på msn om du vill så kan du få lite hjälp.. skicka ett pm om du vill ha min hotmail... Lycka till


   
SvaraCitera

18, svensk, (egentligen katolik fast har aldrig varit i katolska kyrkan, är inte religiös)

Jag gjorde abort för några veckor sedan. Det var fel tidpunkt i livet för mig att skaffa barn och det visste jag om. Jag tycker att jag gjorde rätt val, och att kvinnor borde ha rätt till att göra abort precis som de idag har.. Tycker att det är fel av utomstående, speciellt män, som lägger sig i och har åsikter där det påstår att det är fel med abort. Det är kvinnans kropp och hennes rättigheter.. en avbruten graviditet är bättre än att låta ett oönskat barn komma till världen..
Jag tänker knappt på att jag gjort abort, har nog inte riktigt förstått det än, trots det höll jag embryot i handen


   
SvaraCitera
Åtta

ålder, nationalitet, religion
19, svensk ateist.

Har gjort abort/har inte gjort abort
Jag har inte gjort abort, då jag är av manligt kön.

Känner en vän som gjort/inte gjort abort eller känner ingen som stått i det valet.
Känner ingen som gjort abort, så vitt jag vet.

Vad är abort för dig?
Avslutandet av ett oönskat liv.

Hur tror du att samhället påverkar?
Påverkar eller påverkas? Om du menar "påverkar" så vet jag inte riktigt hur det påverkar människans beslut. Abort är väl ändå knappast en speciellt kontroversiell fråga i Sverige?

När är abort okej ( till vilken månad, av ilka anledningar)
Abort är okej av precis vilket skäl som helst. Vilken vecka som ska anses vara den sista att göra abort i har jag ingen aning om.

Hur mådde du/tror du man mår efter en abort?
Det är nog väldigt individuellt. Vissa känner en stor lättnad, vissa känner inget, vissa tycker att det är skitjobbigt.

Varför tycker du som du gör?
Om vad? Varför jag tycker att man ska få göra abort av vilken anledning som helst? Därför att man inte ska bringa ett oönskat barn till världen.


   
SvaraCitera

ålder, nationalitet, religion
21 Svensk Nä
Har gjort abort/har inte gjort abort
Inte
Känner en vän som gjort/inte gjort abort eller känner ingen som stått i det valet.
Nej
Vad är abort för dig?
Radera ett liv
Hur tror du att samhället påverkar?
Mkt, finns många unga tjejer som blir övertalade att göra abort fast de inte vill
När är abort okej ( till vilken månad, av ilka anledningar)
Till V 18, som det är
Jag tycker det är konstigt att de som ser fram emot en bäbi och tycker den är välkommen ändrar sig och gör abort när de får reda på att den har downs syndrom tex, man borde inte få ta reda på det, kan ju nte fega ur efteråt, taskigt att mörda nån för att den inte är perfekt
Hur mådde du/tror du man mår efter en abort?
Individuellt beroende på hur man såg på bäbin, som blivande bäbi lr ovälkommen parasit osv
Varför tycker du som du gör?
För det är denhär personens åsikter (?)


   
SvaraCitera

ålder, nationalitet, religion
18, svensk, ingen

Har gjort abort/har inte gjort abort
har gjort det

Känner en vän som gjort/inte gjort abort eller känner ingen som stått i det valet.
jag känner ett antal som gjort det, ja

Vad är abort för dig?
- det är konsekvensen av ett misstag. Jag tycker det är bra att det över huvud taget går att göra, och att det inte är en sån ''big deal'' här. För det är bara taskigt att föda ett barn när man inte har tid, resurser, jobb eller boende. Det är egoistiskt och fel. Därför ska man se till att inte bli preggo från första början, men det är mänskligt att fela så.

Hur tror du att samhället påverkar?
Jadu det beror väl helt på föräldrar, kompisar osv.

När är abort okej ( till vilken månad, av ilka anledningar)
Jag har inte riktigt koll, men när det gått för långt får man ju inte göra abort. Då kan man även få gå till domstol ... Tror det är tredje månaden eller nåt sånt

Hur mådde du/tror du man mår efter en abort?
Jag mådde inte fysiskt så bra. Det gjorde ont och så. Men psykiskt så var det inte så farligt för mig. Under sjävla processen var det lite jobbigt, men det var så nytt för mig så jag tror inte jag förstod riktigt vad som egentligen hände.

Varför tycker du som du gör?
För att folk omkring mig har en ganska casual syn på det. Och det är så pass många som har gått igenom det att det inte har blivit en stor grej längre. Vilket inte är bra


   
SvaraCitera

Tycker inte riktigt att den där teorin om att oönskade barn inte ska få komma till världen stämmer.

Skulle det där "fostret" som vuxen få välja mellan att få leva eller att aldrig fått chansen till livet och blivit "dödat" så skulle nog han/hon välja det första alternativet.

Många med dålig barndom väljer inte döden framför livet så att säga.


   
SvaraCitera

Är för abort.


   
SvaraCitera

Angelize:

välja det första alternativet.

Det är inte alls säkert. Man vet ju aldrig vad en människa kan ha gått igenom och sett som barn, och vilka spår det sätter.


   
SvaraCitera

ålder
18
nationalitet
svensk
religion
kristen eftersom jag är medlem i svenska kyrkan, men skulle egentligen kalla mig för ateist då jag inte tror på gud

Har gjort abort/har inte gjort abort

inte

Känner en vän som gjort/inte gjort abort eller känner ingen som stått i det valet.

känner flera

Vad är abort för dig?

Jag är för abort då jag tycker att alla har rätt att bestämma över sin egna kropp. Hellre abort än ett oönskat barn. (Vet inte riktigt vad du är ute efter med frågan)

Hur tror du att samhället påverkar?

påverkar den som gör abort eller hur det påverkas av att abort är lagligt..?[shake]

När är abort okej ( till vilken månad, av ilka anledningar)

känner att jag inte kan ge ett bra svar på den frågan då jag saknar högre utbildning vad gäller fostrets stadier osv, men tycker att om man ska göra abort ska det ske så tidigt som möjligt, det känns lite vidrigt om man kan abortera barn i ett stadie där det är möjligt att rädda "önskade" barn.
Jag tycker att det är okej när föräldrarna (främst mamman) känner att de inte vill eller kan ta hand om ett barn.

Hur mådde du/tror du man mår efter en abort?

skulle förvåna mig om man mår bra[rolleyes]

Varför tycker du som du gör?

troligtvis för att mina föräldrar tycker så och för att jag kan tänka mig in i situationen hos en blivande moder som inte vill ha barn.


   
SvaraCitera

ålder, nationalitet, religion
18, nordeuropeisk, agnostisk teist.

Har gjort abort/har inte gjort abort
Icke.

Känner en vän som gjort/inte gjort abort eller känner ingen som stått i det valet.
Ja.

Vad är abort för dig?
Avslutande av ett liv.

Upp till var och en att bestämma ang. abort. Den gravida ska ha rätt att bestämma att göra abort/behålla.

Hur tror du att samhället påverkar?
Vet inte om jag riktigt hajar frågan, tycker den är ställd konstigt. Men nej, jag tror inte att samhället påverkar?

När är abort okej ( till vilken månad, av ilka anledningar)
Anser den gravida att abort är det bästa så är det antagligen det.

Jag har ganska svårt att säga när jag tycker att det är "för sent" för att göra abort, främst eftersom jag egentligen är ganska så mot abort men jag är betydligt mer för det fria valet än vad jag är mot abort om man säger så. Tycker väl att när hjärtat börjar slå (ca vecka 5) så känns det jobbigt att tänka att människor tar bort det, för mig är det då livet börjar på allvar. Kan ej ge något exakt svar.

Hur mådde du/tror du man mår efter en abort?
Jag är övertygad om att jag skulle gå sönder av en abort.

Varför tycker du som du gör?
För att jag tror på livet, antar jag.


   
SvaraCitera

ålder, nationalitet, religion
16, svenska (med sydamerikansk ursprung), protestant
Har gjort abort/har inte gjort abort
jag har inte gjort abort
Känner en vän som gjort/inte gjort abort eller känner ingen som stått i det valet.
Japp och hon gjorde abort

Vad är abort för dig?
En smidig och bra lösning ör folk som vill avlägsna ett problem
Hur tror du att samhället påverkar?
tjejer som blir tvingade till abort som inte vill kan påverkas grovt. Vissa kan till och med bli deprimerade och kan läggas in på sjukan.
När är abort okej ( till vilken månad, av ilka anledningar)
innan 18 veckan, men även om ungen har något fel. som Down syndrom eller är blind eller något sånt. Det är inte okej att göra abort bara för att det blev en flicka till exempel.
Hur mådde du/tror du man mår efter en abort?
varierar
Varför tycker du som du gör?
det vet jag inte, är väl lärd så antar jag


   
SvaraCitera

ålder, nationalitet, religion
18 årig dam, svensk, agnostisk
Har gjort abort/har inte gjort abort
Ej genomgått en
Känner en vän som gjort/inte gjort abort eller känner ingen som stått i det valet.
Känner flera. En ångrar sig inte alls, en fick schizofrenin förvärrad (och såg spädbarn regna från himlen på nyår, ähum)
Vad är abort för dig?
Utsläckning av potentiell människa
Hur tror du att samhället påverkar?
Abortkritik verkar vara tabu
När är abort okej ( till vilken månad, av ilka anledningar)
Gör vad ni vill under dagens lagstiftning, it's your life inte mitt, men jag har mycket svårt för abort personligen.
Hur mådde du/tror du man mår efter en abort?
Jag skulle må förfärligt, som att jag dödat mitt eget hjärteblod oavsett hur det blev till
Varför tycker du som du gör?
Hyser stor respekt för livet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Måste tacka gånger tusen till alla svar! Blev jätte glad över att ni tagit er tid!


   
SvaraCitera