Aviseringar
Rensa alla

Systemkamera för att fota djur


Ämnesstartare

jag har tänkt köpa en systemkamera då min digitalkamera dött o jag inte var nöjd med den heller. Tävlar agility med mina hundar o då går det ganska fort o jag vill få bra bilder ändå.

Vad föreslår ni? märke, prisklass m.m? Har hört att det hänger mest på objektiven hur bra kvalitén blir, vad ska man köpa för objektiv till i så fall?


   
Citera

sheltiegirl:

Vad föreslår ni? märke, prisklass m.m? Har hört att det hänger mest på objektiven hur bra kvalitén blir, vad ska man köpa för objektiv till i så fall?

Köp en Canon 450D


   
SvaraCitera

Det ska gå bra men Nikon, Sony Canon. Alla är bra och det blir bra kvalité med dom. Det gäller mycket på en själv hur man ställer in den.


   
SvaraCitera

det hänger mest på objektiven. vet inte under vilka förhållanden det ska fotas, men det är alltid värt att satsa på ett objektiv som är så ljusstarkt som det går, så kan du dra ner slutartiden, och således få mycket bättre bilder på rörliga föremål (exempelvis hundar som springer runt som fån). ljusstyrkan i ett objektiv mäts med hjälp av bländarvärdet, vilket heter något i stil med f/3 (för ett objektiv med fast brännvidd) eller f/3-5 (för ett zoomobjektiv), där det minsta värdet gäller för full utzoomning, och det högsta för full inzoomning. värdet ska vara så lågt som möjligt, lägre är mer ljusstarkt.

eh, jag är rätt dålig på fotande egentligen. men det känns som att om man vill fota utan blixt och annat otyg så bör man i 10 fall av 10 satsa på ett objektiv som är så ljuskänsligt som man rimligen har råd med. sen så föredrar jag ett objektiv med fast brännvidd framför zoomobjektiv, mycket mer för pengarna. fast det är ju lite mer meckande för att komma på rätt avstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Valfritt kameramärke under 5000 kr och en 50/1,8 borde göra dig nöjd.


   
SvaraCitera

sheltiegirl:

Vad föreslår ni? märke, prisklass m.m? Har hört att det hänger mest på objektiven hur bra kvalitén blir, vad ska man köpa för objektiv till i så fall?

antar att du vill fota på håll och få med mycket, då bör du ha typ ett 70-300 mm objektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

antar att du vill fota på håll och få med mycket, då bör du ha typ ett 70-300 mm objektiv.

Ingen bör ha ett 70-300. Värdelösare glasbit får man leta efter vars enda fördel är storleken. Vid brännvidd 300 finns det ingen kantskärpa längre och kromatisk aberration har helt tagit överhand.


   
SvaraCitera