Aviseringar
Rensa alla

systemkamera men vilken?


Ämnesstartare

Nu är det såhär att jag har tänkt köpa mig en system kamera men har ingen aning om vilket märke och modell jag ska välja.

viktigast är att bildkvaliten på bilderna är suveräna!

ge tips! (Y)


   
Citera

Köp en billig. Nikons D40 går väl för en 3000 med objektiv begagnad. Jag är väldigt nöjd med min D40 trotts att den kan kännas plastig så har den klarat sig utan att gå sönder nämnvärt (typ små plastbitar som lossnat på en del ställen bara). [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Köp en billig. Nikons D40 går väl för en 3000 med objektiv begagnad. Jag är väldigt nöjd med min D40 trotts att den kan kännas plastig så har den klarat sig utan att gå sönder nämnvärt (typ små plastbitar som lossnat på en del ställen bara).

Vet du du hur D80 är? har hört bra om den också och även om D40x.


   
SvaraCitera

PhilipÄlskarMig:

Vet du du hur D80 är? har hört bra om den också och även om D40x.

D40x är helt jävla onödigt (har en D40x), det enda är att du får fler megapixel, helt överskattat. D80:n har jag ej använt. Enda skillnaden jag kunde se på deras hemsida över D40:n är att den har 11 vs 3 afpunkter och klarar fler bilder per sekund. D40x har till och med fler megapixlar. Men jag tror nästan att D80 är mer prisvärd på andrahandsmarknaden isåfall. Inte säker dock. [smile] Ett tips kan vara att fråga om du får hålla i kameran och känna hur den känns i handen, det är väldigt många som tycker att det är väldigt viktigt (och det är det väl också, om kameran ligger bra i handen så kommer du vara mer nöjd med den, ta bättre bilder (då du antagligen har lättare att komma åt alla reglage du vill) osv). Så, fråga om du får hålla i kameran och kanske till och med gå ut och fota en timma med den innan du bestämmer dig. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej.. jag är ju då ingen "fotograf" utan tar bilder på skoj men vill ha bra och fina bilder men är inte antalet AF punkter viktiga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej.. jag är ju då ingen "fotograf" utan tar bilder på skoj men vill ha bra och fina bilder men är inte antalet AF punkter viktiga?


   
SvaraCitera

PhilipÄlskarMig:

okej.. jag är ju då ingen "fotograf" utan tar bilder på skoj men vill ha bra och fina bilder men är inte antalet AF punkter viktiga?

Tror inte du kommer märka så stor skillnad om du bara fotar för att få bilder. Men köp den du tycker känns bäst så blir det nog bra. [smile]


   
SvaraCitera

oj, haha, planerar själv ett systemkamera-köp och det lutar åt just nikon d40


   
SvaraCitera
Zsasz

Har alltid gillar Canon's EOS serie, den nyaste är Canon EOS 550D, vilken kom ut för ett par månader sedan och går på ca. 8000 ny med linskit (18-55 mm), då detta är alldeles för mycket för de flesta så är ju även EOS 500D, EOS 450D och EOS 400D riktigt bra.. och priset har gått ner rejält på dem sedan 550D kom ut..

Kan säkert få en begagnad EOS 400D för ca. 3000kr idag..

Ett par bilder en polare tagit med sin Canon EOS 400D:

Image
​Större bild

Image
​Större bild

Image
​Större bild


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag köpte mig en NIKON D40X!


   
SvaraCitera

PhilipÄlskarMig:

jag köpte mig en NIKON D40X!

OOOO, berätta ALLT!


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

typ små plastbitar som lossnat på en del ställen bara

[love]

PhilipÄlskarMig:

viktigast är att bildkvaliten på bilderna är suveräna!

fan såg nu att du köpt redan. varför kunde du inte nöja dig med en kompaktkamera till att börja med?

Ensamvargen:

. D80:n har jag ej använt. Enda skillnaden jag kunde se på deras hemsida över D40:n är att den har 11 vs 3 afpunkter och klarar fler bilder per sekund.

tror den är rejält bättre, men det är bara nåt jag fått för mig. den är väl för D40 som D90 är för D60?

Zsasz:

500D

den har jag och är toknöjd. exempel

PhilipÄlskarMig:

jag köpte mig en NIKON D40X!

nöjd? [smile]


   
SvaraCitera

Zsasz:

Ett par bilder en polare tagit med sin Canon EOS 400D:

Det mesta sitter i fotografen och inte i kameran. [no-no]

variabel:

tror den är rejält bättre, men det är bara nåt jag fått för mig. den är väl för D40 som D90 är för D60?

Det var det jag inte lyckades klura ut. Men om man bara ska fota för att bevara ögonblick så borde man helt klart bli nöjd med d40:n. [y]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Det var det jag inte lyckades klura ut. Men om man bara ska fota för att bevara ögonblick så borde man helt klart bli nöjd med d40:n.

absolut. tycker den ger sköna färger, iaf det jag sett av dina foton. har för mig att killkillkill också har den, de är nice. tog denna med hans i gbg.


   
SvaraCitera

variabel:

absolut

Ja. [y] Den är riktigt nice. Tänker uppgradera till D90 pga bättre iso-egenskaper när det är mörkt och sedan så kommer jag få autofokus vilket kommer göra fotograferande med mina fasta objektiv mycket smidigare. [love] Men kommer nog ha kvar d40:n. Kanske visa för barnbarnen när jag blir gubbe. Den är väldigt värd sina pengar tycker jag. [smile]


   
SvaraCitera