Aviseringar
Rensa alla

ta betalt för skolresor


Ämnesstartare

undrar om det är tillåtet att gymnasieskolor tar betalt för skolresor. de tvingar inte eleverna att följa med, men tar alltså betalt om de åker med.

har för mig att jag har hört att det inte är tillåtet och att min skolas (friskola) sätt att komma runt det är att starta upp ett företag vid sidan av som anordnar resan och som eleverna betalar till. men skolresorna sker alltså på skoltid, man får ansöka om ledighet och de är alltså förankrade till skolan så att säga. (det är inga elever utanför skolan som åker med osv.)

frågorna är alltså enkla;
är det första tillåtet?
är det andra tillåtet?
vart vänder man sig om man vill ha ett avgörande? DO? :S känns ju som att det handlar om diskriminering av de som inte har råd ifall det nu inte är tillåtet..

(och skulle det då gå att vara anonym eller låta någon annan göra anmälan? vill inte hamna i trubbel på skolan om jag går vidare med det med tanke på att lärare har makt att sätta betyg osv.)


   
Citera

tror gymnasieskolor får ta betalt, men jag vet inte.


   
SvaraCitera

skolresor var så mycket enklare när man fick sälja hembakta bullar på marknaden.


   
SvaraCitera

När jag gick i gymnasiet så fick vi betala för skolresor... fast jag tror att de betalade för de elever som inte hade råd.


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

tror gymnasieskolor får ta betalt, men jag vet inte.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=3267594

tror inte det.


   
SvaraCitera

Statliga gymnasier får inte kräva pengar av elever.

Vet ej hur det är med privata.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

tror gymnasieskolor får ta betalt, men jag vet inte.

kan dra mig till minnes att en lärare pratade om "hur de skulle komma runt bestämmelserna" en gång och jag är rätt säker på att de har ett annat företag som sköter de längre resorna till NY och liknande, så det känns som att det borde vara förbjudet eller oklar lagstiftning

Macktorsken:

Vet ej hur det är med privata.

är som sagt en friskola. ej privat.

Nintendo:

När jag gick i gymnasiet så fick vi betala för skolresor... fast jag tror att de betalade för de elever som inte hade råd.

hur mkt handlade det om? kan tänka mig att det finns ngn gräns. summorna här är allt mellan 3000-15000 kr


   
SvaraCitera

Näe, å det suger. När jag gick 1:an så ordnade skolan en sjukt kul skidresa till trysil för 500kr! Fatta billigt! Liftkortet kostar fan mer än 500 bara det. Hur som helst så när jag gick 2:an så blev inte resan av pga att skolan hade blivit anmäld eftersom dem tog betalt för resan. Sista året gjorde elevrådet resan igen, fast utanför skoltid. Eller ja, vi som åkte med skolkade.

Det va en kommunal skola.


   
SvaraCitera

lacedunlaced:

hur mkt handlade det om? kan tänka mig att det finns ngn gräns. summorna här är allt mellan 3000-15000 kr

Minns inte, 1500 kanske! [blush]

lacedunlaced:

15000 kr

[tard][tard][tard][tard][tard]


   
SvaraCitera

Hahah, tvingar att resa?
Måste vara ett missförstånd.

Råder dig att ta reda på mer fakta.


   
SvaraCitera

Dberorpå:

Råder dig att ta reda på mer fakta.

råder dig att läsa igen.


   
SvaraCitera

internet:

tror inte det.

lacedunlaced:

kan dra mig till minnes att en lärare pratade om "hur de skulle komma runt bestämmelserna" en gång och jag är rätt säker på att de har ett annat företag som sköter de längre resorna till NY och liknande, så det känns som att det borde vara förbjudet eller oklar lagstiftning

aha okiii, surry


   
SvaraCitera

internet:

råder dig att läsa igen.

Nej, orkar inte. Hennes skrivsätt lockade mig inte och tänker därför inte bry mig om att läsa vidare när första Stycket består av

lacedunlaced:

undrar om det är tillåtet att gymnasieskolor tar betalt för skolresor. de tvingar inte eleverna att följa med, men tar alltså betalt om de åker med.

Hade det inte vart en fråga (vet att hon ej markerat det som fråga, men du fattar...) hon ville ställa, så varför skrev hon det?
Hon frågade, jag svarade.


   
SvaraCitera

Dberorpå:

Nej, orkar inte.

hon är inte tvingad att åka, mvh förmedlaren.


   
SvaraCitera

internet:

hon är inte tvingad att åka,

*hämtar glasögonen* & skäms så in i helv!


   
SvaraCitera