Aviseringar
Rensa alla

Ta bort permanent


Ämnesstartare

När jag slänger något i papperskorgen (På datorn) så finns det fortfarande lagrat på datorn

Hur får jag bort bilder/dokument osv PERMANENT, dvs att dom försvinner _helt_?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

mintgrön:

ur får jag bort bilder/dokument osv PERMANENT, dvs att dom försvinner _helt_?

Du formaterar hårddisken[rolleyes]


   
SvaraCitera
Åtta

Töm papperskorgen. Eller ännu hellre, använd shift + delete när du ska ta bort någonting, så tas det bort på en gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går ju faktiskt att tömma papperskorgen också...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man smälter ned hårddisken minnet what ever och köper ny


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Töm papperskorgen. Eller ännu hellre, använd shift + delete när du ska ta bort någonting, så tas det bort på en gång.

Harpyja:

Det går ju faktiskt att tömma papperskorgen också...

Ja det vet jag förmodligen, men jag pratar om att nu när mitt moderkort till datorn pajade så var jag tvungen att köpa ett nytt, och dom som satt dit det fixade så att mina gamla dokument och annan skit sparades i en back up, och nu ser jag att ALLT finns kvar som jag raderat tidigare, och därför undrar jag hur man blir av med saker permanent, det tar ju massa plats osv.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det var tydligen svårt 😛


   
SvaraCitera
Åtta

mintgrön:

dom som satt dit det fixade så att mina gamla dokument och annan skit sparades i en back up

Du får nog vara lite mer specifik. Vilket operativsystem pratar vi om? Exakt hur backade de upp dina filer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Du får nog vara lite mer specifik. Vilket operativsystem pratar vi om? Exakt hur backade de upp dina filer?

Windows XP? [rolleyes] Är sjukt okunnig. 😛

Vet inte, om jag klickar "Utforska" så kommer jag åt en disk där det finns sparat. 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

mintgrön:

Vet inte, om jag klickar "Utforska" så kommer jag åt en disk där det finns sparat. 🙂

Ah, det låter som att det finns en extra partition där de lagt alla dina filer. Jag vet inte om det finns någon partitionshanterare i Windows XP, eller Windows ö.h.t. Men om det inte gör det så kan du ladda ned en livecd av gparted här. Då behöver du bara bränna iso:n till CD, stoppa in den i din läsare och starta om. Då kommer du att se någonting som ser ut ungefär såhär:
Image
Där är det bara att välja den där partitionen, högerklicka och välja att ta bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du lägger i en fil papperskorken och tömmer den, så "raderas" inte filen på hårddisken. informationen finns fortfarande kvar. det är bara länkningen till filen som försvinner. Men man kan fortfarande läsa vad som finns kvar på hårddisken med vissa speciella program. Och btw, nej de tar inge plats alls utan informationen som är "raderad" skrivs över utan hämningar. Dvs, om du inte har hemliga saker du inte vill att andra ska se så behöver du inte göra någonting speciellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kör hårddisken i mikron[blush] vet inte om det funkar på riktigt dock[sad]


   
SvaraCitera
Åtta

farbror gugge:

vet inte om det funkar på riktigt dock

Det fungerar ypperligt om man vill förstöra sin mikro. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

"raderas" inte filen på hårddisken.

Men nu när jag var inne på utforska tog jag bort allt gammalt som dom lagt över till det nya moderkortet, så det är iaf borta från hårddisken?
Kan alla bilder jag någonsin haft på datorn komma tillbaka igen? :O
pinsamma egopics ju, hehehe!:D
Men finns det inget enklare sätt en det Åtta gav mig? =O

Åtta:

högerklicka och välja att ta bort.

Kanske tar bort något viktigt då? [cute]


   
SvaraCitera
Åtta

mintgrön:

Kanske tar bort något viktigt då?

Om du har någonting av värde på den partitionen, ja.

mintgrön:

Men nu när jag var inne på utforska tog jag bort allt gammalt som dom lagt över till det nya moderkortet, så det är iaf borta från hårddisken?

Om jag har rätt i mitt antagande om hur de gjort så har de helt enkelt delat upp din hårddisk i två bitar. En bit där de lagt över alla dina filer som en backup, och en del som du använder som "huvudhårddisk". Det jag föreslagit att du skulle göra är att ta bort backup-partitionen (backup-delen) och expandera "huvuddelen" så att den tar upp det oallokerade utrymmet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mintgrön:

Men nu när jag var inne på utforska tog jag bort allt gammalt som dom lagt över till det nya moderkortet, så det är iaf borta från hårddisken?

jag dör.

Nej de är inte helt borta ifrån hårddisken, de finns fortfarande klvar på hårddisken. Bara det att "vägen" till filerna är borta, dvs operativsystemet kan inte komma åt dem (finn s vissa program som kan det dock...)'

Dessa filer kommer dock att skriver över utav operativet då operativet ej vet att de filerna finns.


   
SvaraCitera