Aviseringar
Rensa alla

Ta lagen i egna händer


Ämnesstartare

T.ex att man nitar någon som försökt råna en (inte i självförsvar)

Ok eller inte ok?


   
Citera

nej. orkar ej förklara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

019linnea:
nej. orkar ej förklara.

ointressant om du ej motiverar?


   
SvaraCitera

019linnea:
nej. orkar ej förklara.

Mycket glad


   
SvaraCitera

dinkompis:

ointressant om du ej motiverar?

då får det vara så. sry


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I fredags kom det ett gäng killar i en bil och försökte råna mig (lyckades inte), sen körde de iväg. Letade efter en sten att kasta på bilen men hittade ingen. Såna killar är avskum och förtjänar ingen respekt imo.

019linnea:

då får det vara så. sry


   
SvaraCitera
mynona

dinkompis: Nej

faktiskt inte. Jag skräms av sådant; i slutändan undermineras lagstystemet och då är vi utlämnade till djungelns lag om den starkares rätt, grundat på var och ens subjektiva moral. Lagen är ett skydd mot våldsmakten, så långt det alls är möjligt att skydda sig mot den. 

Det innebär inte att jag är någon dyrkare av etablissemanget - lagen representerar inte alltid rättvisan utan bara vad rådande styrande majoritet uppfattade som rättvisan då lagen skapades och lagar kan ändras. Som individ måste man alltid handla efter sitt samvete i första hand, och jag hade själv gjort det om min känsla för vad som är rätt krockade med lagen, så jag kan inte framställa mig som en lagfanatiker. 

Så; ja, som människa måste man kunna leva med sig själv och handla efter sitt samvete, men man får vara försiktig med det och inte underminera rättsystemet för utan det finns bara djungelns lag kvar och det är också en lag i praktiken bara mycket värre. 


   
SvaraCitera

dinkompis:
I fredags kom det ett gäng killar i en bil och försökte råna mig (lyckades inte), sen körde de iväg. Letade efter en sten att kasta på bilen men hittade ingen. Såna killar är avskum och förtjänar ingen respekt imo.

ledsen att det blev som det blev, hoppas polisen kan ta hand om dem.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Nej det är underminerande för rättsstatliga principer, vilka jag föredrar får råda före öga för öga..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

019linnea:

ledsen att det blev som det blev, hoppas polisen kan ta hand om dem.

En annan kille blev rånad av dem (samma beskrivning på bilen), han hade ringt polisen men fick ett nonchalant svar. De brydde sig inte. När polisen inte gör sitt jobb måste någon ge dem vad de förtjänar.


   
SvaraCitera

dinkompis:

En annan kille blev rånad av dem (samma beskrivning på bilen), han hade ringt polisen men fick ett nonchalant svar. De brydde sig inte. När polisen inte gör sitt jobb måste någon ge dem vad de förtjänar.

... :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Jag skräms av sådant; i slutändan undermineras lagstystemet och då är vi utlämnade till djungelns lag om den starkares rätt,

man gör en god gärning genom att lära dem en läxa


   
SvaraCitera

dinkompis:
I fredags kom det ett gäng killar i en bil och försökte råna mig (lyckades inte), sen körde de iväg. Letade efter en sten att kasta på bilen men hittade ingen. Såna killar är avskum och förtjänar ingen respekt imo.

Tur att du inte hittade stenen! Våld föder våld är en bra grundprincip. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Indiodd:

Tur att du inte hittade stenen! Våld föder våld är en bra grundprincip. 

dom kör runt bara för skojs skull för de inte behöver ta några konsekvenser. hade folk slutat låta dem komma undan så lätt hade de till slut tröttnat 


   
SvaraCitera

Indiodd:

Tur att du inte hittade stenen! Våld föder våld är en bra grundprincip. 

Inte alltid


   
SvaraCitera