Aviseringar
Rensa alla

Ta tung MC-kort istället för bil/innan


Ämnesstartare

Hejsan!

Jag funderar, eller jag vill rättare sagt ta mc-kort för tung MC istället eller innan jag fixar bil-körkort. Ja.. Jag undrar typ.. Vad tycker ni 🙂 ?


   
Citera

Dumt då du måste vänta tills du blir 21 för att ta det och du kan inte köra året runt.


   
SvaraCitera

WhiTe_HawK:

Vad tycker ni

Fy fan:

Dumt då du måste vänta tills du blir 21 för att ta det och du kan inte köra året runt.

Ett B-har du så mycket mer användning för i alla lägen. Och det får du ju börja övningsköra till redan innan du är 18.
Anledningen till 21-årsgränsen är ju mognad och trafikvana - och den behöver du!
Förresten så är tung MC så jävla dyrt i försäkring och allt.
Antar att du hade tänkt ta A begränsad för att senare få obegränsad...

I vilket fall som helst så borde du helt klart ta B först.


   
SvaraCitera

Lyssna inte på fy fan och myksa, snackar massa gojja.

Du får ta A-kort när du är 18, fast då med begränsning. Kör 2 år sedan är det obegränsat som gäller. Har du råd fixa A först sedan B, typ 10 gånger roligare att dra runt på en hoj än i en bil [cool] Dom drar mycket mindre och är lättare att fixa plus att du har massvis med effekt [cool]

Men du får inte glömma bort att du måste fixa utrustning (kostar en del) och ha en slant till försäkring, dock är inte alla dyrare som myksa snackar om. fixa en 20-åring (mc alltså) så får du en helförsäkring mycket billigare än vad dom kostar till dom svagaste och minsta bilarna [cool]

fast om du enbart är ute efter ett transportmedel som ska ta dig från a till b utan några krav på underhållning eller så är det bättre att satsa på B-körkort först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fy fan:

Dumt då du måste vänta tills du blir 21 för att ta det och du kan inte köra året runt.

Alltid lika kul med personer som vet allt om allt, men ändå blir det så fel[tard]


   
SvaraCitera

WhiTe_HawK:

Vad tycker ni 🙂 ?

Jag tycker du ska göra som du vill, jag kommer personligen ta mc-kort först och man kan visst köra mc året runt.


   
SvaraCitera

Turkeso:

fixa en 20-åring (mc alltså) så får du en helförsäkring mycket billigare än vad dom kostar till dom svagaste och minsta bilarna [cool]

Vad är poängen med att ha en helförsäkring på en 20 år gammal hoj? [rolleyes]


   
SvaraCitera

Husaberg_motard:

Alltid lika kul med personer som vet allt om allt, men ändå blir det så fel[tard]

Okej du kan få det när du är 20 också ifall du tar mellantung när du är 18.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turkeso:

fixa en 20-åring (mc alltså) så får du en helförsäkring mycket billigare än vad dom kostar till dom svagaste och minsta bilarna

Man skulle kunna tro att det är Pelle, 5 år som skrivit det där.

Varför köpa en gammal härk när man lika gärna kan köpa en nyare hoj (som inte behöver vara allt för dyr), men ändå ha en försäkring för ett vettigt pris. Tänk lite nästa gång innan du skriver, är du snäll[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turkeso:

plus att du har massvis med effekt

så mkt mer effekt har man sällan i en mc än en bil. men de är x antal färre kilo per häst på en mc. sj räknar man inte kilo per häst utan häst per kilo [bigsmile] ... not, (än då).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pale Enchantress:

jag kommer personligen ta mc-kort först och man kan visst köra mc året runt.

vänta tills du är 20 lr 21 vad de nu är?

mm men hur ql är de å köra mc när de är -25????
tror inte man vill köra mc på vinter så länge vi inte snackar enduro(stavning?)


   
SvaraCitera

stoffe_90:

vänta tills du är 20 lr 21 vad de nu är?

Jag är 22 och alla jag känner som kör MC är 30+ och kör året runt. Sen har min pojkvän B-körkort bland annat.


   
SvaraCitera

Pakanajuhla:

Vad är poängen med att ha en helförsäkring på en 20 år gammal hoj?

Kör du mc själv?

Husaberg_motard:

Man skulle kunna tro att det är Pelle, 5 år som skrivit det där.

Varför köpa en gammal härk när man lika gärna kan köpa en nyare hoj (som inte behöver vara allt för dyr), men ändå ha en försäkring för ett vettigt pris. Tänk lite nästa gång innan du skriver, är du snäll

Hej arvid 15 år, har du precis fått en husabergmoppe av dina föräldrar? så betalar dom försäkringen va? hehe husabergs, håller i 5 mil sedan pajar dom, bra val.


   
SvaraCitera

Låter dumt :<


   
SvaraCitera

Turkeso:

Kör du mc själv?

Jag tog lätt mc-kort för 2 år sedan, så nja. Det räknas inte riktigt.

Min poäng med helförskringen var bara att den största skillnaden mellan hel och halv brukar vara vagnskada. En hoj från mitten på 80-talet brukar inte vara så dyr att man får tillbaka några nämnvärda summor, om man nu skulle råka krocka.


   
SvaraCitera