Aviseringar
Rensa alla

Tack regeringen för att ni håller vad ni lovar


Ämnesstartare

Och inte skall låta myndigheter spionera på vanliga personers vardag en masse.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5707919

"Ett helt automatiserat system där Säkerhetspolisen
och övriga brottsbekämpande myndigheter, på egen hand går in och hämtar
trafikdata hos företag som lagrar surf-, mejl- och samtalsuppgifter. Det
är snart verklighet i Sverige.

Säpo förhandlar just nu med företag och operatörer men vill inte berätta om hur det går.

– Det är en fråga jag inte kan gå in på, det är en förhandlingsfråga
mellan oss och operatörerna. Vilka operatörer vi har anslutna kommer vi
aldrig att svara på, säger Kurt Alavaara på Säpo."

(...)

"Det innebär att underrättelsetjänster och
brottsutredare i landet snart själva kan gå in och omedelbart hämta ut
uppgifter. Vem som ringt vem och när, vart ett mejl eller ett sms har
skickats, var en person befann sig när ett visst telefonsamtal gjordes
och andra uppgifter.

Mark Klamberg är doktor i folkrätt vid Uppsala universitet. Han har tidigare varit engagerad i FRA-debatten.

– Det innebär att vi får vad jag skulle kalla signalspaning mot
inhemsk svensk trafik. Det var något som alla sa att det ska vi inte ha,
när man diskuterade FRA-frågan. Nu får vi ett system som i stora delar,
inte alla delar, men i stora delar liknar det som FRA sysslar med,
säger han."


   
Citera
Ämnesstartare

ja, det är dumt att folk inte krypterar sin kommunikation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

håller med ovanstående. lite ansvar får man ju ta själv.

http://mirror-de.cryptoparty.is/handbook/

:)))))


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men poängen är att i en vettig värld ska man inte behöva vidta åtgärder för att hålla staten borta från sitt liv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:
Men poängen är att i en vettig värld ska man inte behöva vidta åtgärder för att hålla staten borta från sitt liv

absolut. men då får man tänka på vilket typ av motstånd man vill göra.

det är garanterat mer effektivt att börja kryptera än att gnälla på politikerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:
Men poängen är att i en vettig värld ska man inte behöva vidta åtgärder för att hålla staten borta från sitt liv

och du har inget personligt ansvar, menar du? gör din medborgerliga jävla plikt att säkra din egen kommunikation, så behöver du inte förlita dig på andra personers välvilja längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: och du har inget personligt ansvar, menar du? gör din medborgerliga jävla plikt att säkra din egen kommunikation, så behöver du inte förlita dig på andra personers välvilja längre.

Min kommunikation är till största delen säker, förutom telefon som jag inte använder i någon större utsträckning och inte riktigt bryr mig om.

Tycker bara det är värt att poängtera att de är lögnaktiga as och det är dags för Engelbrekt'ish intervention snart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:

Min kommunikation är till största delen säker, förutom telefon som jag inte använder i någon större utsträckning och inte riktigt bryr mig om.

Tycker bara det är värt att poängtera att de är lögnaktiga as och det är dags för Engelbrekt'ish intervention snart

det är väl ingen nyhet heller. det finns tekniska lösningar som gör problemet till ett ickeproblem, och tekniska lösningar är alltid bättre än sociala lösningar i säkerhetsfrågor. den tekniska lösningen är alltså kryptering och anonymisering, och den sociala lösningen är att politikerna lovar något som de kommer bryta mot. vad de än lovar är det vansinne att bry sig om det. har man kommunikation som är osäker så bör man åtgärda det, har man inte det så påverkas man inte. rätt enkelt.


   
SvaraCitera