Aviseringar
Rensa alla

Täcker ni för era webbkameror osv när de ej används?


På datorn bryr jag mig inte så mycket (oftast är den ändå avstängd), men alltid när jag lägger ifrån mig telefonen och upptäcker att kameran är uppåt känner jag ett starkt behov av att vända den.
Ibland täcker jag också för facecamen och micken med tummen... /:


   
SvaraCitera
oscar.

Kan hända att jag täcker över ibland men oftast är det inte övertäckt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kör ett riktigt operativsystem på min laptop så jag oroar mig föga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: Hoppas att lysdioden är fysiskt kopplad till samma krets som strömmen till kameran så det inte kan ändras i mjukvara men så är det säkert inte.. Orkar inte nojja faktiskt

Det är lite olika, men det är väldigt vanligt att den går att stänga av via mjukvara. Till och med leds på nätverkskort och dylikt brukar gå att stänga av via /proc i unix-system.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är lite olika, men det är väldigt vanligt att den går att stänga av via mjukvara. Till och med leds på nätverkskort och dylikt brukar gå att stänga av via /proc i unix-system.

ja förvånar mig inte. Det makes sense ur andra synpunkter förstås


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fredaghelaveckan:
Täcker inte över någonting. Webbcamen är alltid av, annars lyser där en lampa. Förstår inte poängen med att täcka kameran :/

Det går att kolla genom kameran fast det ej ser ut som den e på


   
SvaraCitera

S3ON:

Kan du inte känna dig iakttagen? Kameralinsen ser ut som ett stirrande öga trots att den inte är aktiv. :((

Nej och dessutom är min kamera liten och syns knappt om lampan ej är på. 

Getrekt:

Det går att kolla genom kameran fast det ej ser ut som den e på

Fast om det går o kolla genom kameran är den ju på?


   
SvaraCitera

S3ON: Annat svar, nämligen:

Att jag inte har någon webbkamera Glatt skålande


   
SvaraCitera
Llwyn

Har ingen webbkamera till dator. Kamera på surfplatta är väl ungefär samma sak, och det är ingenting som jag tänker på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fredaghelaveckan:
Fast om det går o kolla genom kameran är den ju på?

Du sa att om "om den är på, lyser en lampa" det jag menar är att med olika program kan någon spionera på dig utan att det syns och utan att lampan lyser.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Första alternativet på laptop, med en tejpbit.

Tredje alternativet på den stationära som har en extern kamera, går att vrida på den.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Undrar vilken av de jag ska rösta på. :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken valde du?Rodnar

Ice:
Undrar vilken av de jag ska rösta på. :s


   
SvaraCitera
ryu
 ryu

använder den sällan så har tagit bort den, lägger tillbaks den när jag ska använda


   
SvaraCitera

När jag och brorsan pratade om att nån kanske kollar dem och jag ibland har sett den lysa kändes det som att jag borde riktiga den så att de inget ser.
Hade dock inte tänkt på det innan.


   
SvaraCitera