Forumet - Taelwondo eller Karate `?

Taelwondo eller Karate `?

1556 1 21
[smile]Hej jag är snart 14 år och jag vill börja träna någon kampsport. Som titlen säger har jag tänkt mest på '' Taekwondo eller Karate '' .
Jag är inte så förtjust i judo eller boxning jag tycker inte om typ grepp o sånt skit ;)
Jag vill ha sparkar och slag men liksom inte slag som i boxning tror ni fattar vad jag menar !
Jaja skriv järna förslag och sg varför det skulle passa mig ? PS! : jag e inte så stark / men lång.[cute]

Spana också in:

beror väl lite på vad du vill åt? taekwondo idag är mer som en sport där man fokuserar mycket på själva tävlingsgrenen, medans karate är mer "gör exakt såhär för så ska man göra enligt traditionen", typ. även om båda delarna såklart existerar i båda kampsporterna.

har dock inte hållit på med taekwondo på typ 7 år och har aldrig hållit på med karate så kan mycket väl ha fel, men lite den känslan jag fått iaf.
Krav Maga är tillexempel enbart för ejsälvförsvar, då det inte finns begränsningar inom det, till exempel inom tävlingsinriktade sporter.

Men det spelar ingen roll egentligen; väl ute på gatan så är det en hel annan miljö än ute på mattan, det är få som verkligen tillämpar teknikerna när/om man hamnar i en skarp situation ute IRL. Dessutom spelar psyket en stor roll, individuellt.

Men, bottom line, MMA är inte den stil som fungerar bäst i praktiken, nej. Man lär sig ut efter olika typ av begränsingar, i och med att det är en tävlingsport.