Aviseringar
Rensa alla

Taelwondo eller Karate `?


Jag provade karate en gång med jag tyckte att det verkade tråkigt eftersom vi inte hade sparring, men de kanske beror på var man tränar.

Det verkade också ganska uselt för själförsvar men om du tränar för att ha kul så är det nog bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svar ja. Det är den kampstil som bäst fungerar i praktiken när självförsvar är nödvändigt.


   
SvaraCitera

J_Hardy:

Svar ja. Det är den kampstil som bäst fungerar i praktiken när självförsvar är nödvändigt.

Nej, det är det inte.

Finns stilar som är utformade för enbart självförsvar. MMA är mer inriktat på tävlingsmoment, och begränsat därefter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, så go. Exempel-?


   
SvaraCitera

Har för mig att krav maga är bäst för självförsvar


   
SvaraCitera

Krav Maga är tillexempel enbart för ejsälvförsvar, då det inte finns begränsningar inom det, till exempel inom tävlingsinriktade sporter.

Men det spelar ingen roll egentligen; väl ute på gatan så är det en hel annan miljö än ute på mattan, det är få som verkligen tillämpar teknikerna när/om man hamnar i en skarp situation ute IRL. Dessutom spelar psyket en stor roll, individuellt.

Men, bottom line, MMA är inte den stil som fungerar bäst i praktiken, nej. Man lär sig ut efter olika typ av begränsingar, i och med att det är en tävlingsport.


   
SvaraCitera

AllasSötnos:

Men min pappa säger att man inte slåss mot varandra i karate ( i sverige ) men han har väll fel ?

Det är fel, ja. Men det finns ju olika stilar inom karaten också, tar du kyokushin lovar jag dig att du slåss, och kommer få ont.

--------

I ÖVRIGT ÄR DET SJUKT TÖNTIGT ATT HÅLLA PÅ OCH SÄGA "MIN STIL ÄR DET ENDA VETTIGA, ALLA ANDRA SUGER, INGET NI GÖR DUGER PÅ GATAN.

För att klargöra

1. Det är inte stilen, utan utövaren, som är bra. Även om vissa såklart är vettigare än andra, men om vi räknar de stora, fullkontaktsporterna.

2. Okej, väldigt få av de som tränar kommer nångång i sitt liv att tävla, man räknar på att cirka 10% gör det. MEN, ännu förre kommer nånsin att använda det på den så kallade legendariska gatan.

3. Absolut största fördelen du har som kampsportare när det kommer till slagsmål är att du är van att ta stryk, inte att dela ut det. Förmodligen (och förhoppningsvis) är du ändå full om du hamnar i bråk.

4. Med tiden kommer ödmjukhet, ingen som har tränat i ett antal år kommer ha inställningen "MIN STIL ÄR UBER, HAR HEMLIGA OCH DÖDLIGA TEKNIKER 111!11!!1 - Allt annat är sinnessjukt ignorant.


   
SvaraCitera