Aviseringar
Rensa alla

Tända av från förälskelse?


Ämnesstartare

volleyfantasten:

men tror mest det grundar sig i att man mår ganska bra av det

Jag mår bra av det, visst.. i min fantasi är det han och jag. Men så fort det börjar bli allvar och jag känner att mina förhoppningar inte stämmer överens med verkligheten, när jag kommer nära ett förverkligande men förnekas det i sista stund, att mattan rycks undan från mina fötter, då mår jag helvete [sad]

Med andra ord, när kärleken förblir obesvarad, trots att man gör allt för att väcka upp den. När man blir totaldissad.


   
SvaraCitera

Virvelvind:

i min fantasi är det han och jag. Men så fort det börjar bli allvar och jag känner att mina förhoppningar inte stämmer överens med verkligheten, när jag kommer nära ett förverkligande men förnekas det i sista stund, att mattan rycks undan från mina fötter, då mår jag helvete

så e det för mig med. men det e därför man hittar någon ny att titta extra efter för att må bättre [smile] lite av en ond cirkel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

volleyfantasten:

så e det för mig med. men det e därför man hittar någon ny att titta extra efter för att må bättre lite av en ond cirkel.

Aha du menar så! Aa..får hitta en ny då.. nånstans..[confused]


   
SvaraCitera

haha ja det får du väl då. lycka till[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Fattar du nu vad jag vill ha sagt? [cute]

Japp! Så vad du frågar efter är hur du ska bli av med dina känslor för ditt ex/pojkvän?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Japp! Så vad du frågar efter är hur du ska bli av med dina känslor för ditt ex/pojkvän?

Nej.. ännu värre! hur jag ska bli av med känslorna för en som aldrig varit (och kanske aldrig kommer bli) min pojkvän! [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

hur jag ska bli av med känslorna för en som aldrig varit (och kanske aldrig kommer bli) min pojkvän! [cry]

Jaha. Men det borde ju vara rätt lätt. De man aldrig haft, saknar man inte.

I och med att du aldrig haft honom, kan det vara så att du målat upp en magisk bild av honom som bara får honom att framstå underbar, men att han i själva verket inte lever upp till förväntningarna?

Men en konkret lösning jag själv använde på min högstadie-crush, var att inte prata med henne (visst, någon gång hände det väl att vi pratade) och att istället för att tänka på allt underbart med henne, tänka på allt som var mindre underbart.

Som du själv säger är det inte heller omöjligt att du är kär i kärleken och kan ha en undermedveten strävan efter att kunna ha någon att tänka på. Vilket är fullt förståeligt, men som inte är hållbart. Följt av det frågar jag mig... Har du gott självförtroende och en bra självkänsla? Tycker du om vem du är? Trivs du med vem du är? (Detta är bara en chansning till en fortsättning på ett särskilt spår)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Jaha. Men det borde ju vara rätt lätt. De man aldrig haft, saknar man inte.

Nä, sant. Jag saknar dock själva kontakten med honom, att prata och så. Sen att jag har förstorat upp den lilla kontakten vi hade till kärlek är ganska stört iofs.. så jag skulle kunna bli av med själva kärlekslängtan, men ha kvar längtan efter honom som vän. If that makes any sense at all..(?) [surprised]

Jonnybravo91:

I och med att du aldrig haft honom, kan det vara så att du målat upp en magisk bild av honom som bara får honom att framstå underbar, men att han i själva verket inte lever upp till förväntningarna?

Kan också stämma. Förväntningar är inte bra att ha.

Jonnybravo91:

och att istället för att tänka på allt underbart med henne, tänka på allt som var mindre underbart.

Är under utförande, as we speak [y]
har faktiskt börjat tvätta bort den underbara bilden av honom, och fokusera på det jag inte gillar med honom.

Jonnybravo91:

Följt av det frågar jag mig... Har du gott självförtroende och en bra självkänsla? Tycker du om vem du är? Trivs du med vem du är?

Jag skulle säga både ock. Jag tycker om mig själv och den jag är väldigt mycket, men jag är samtidigt extremt självkritisk och har hela tiden en strävan efter att förbättra mig själv. Kanske längtar jag efter den här killen för att han besitter allt jag inte har, men skulle vilja ha och lite till..

Gosh! du är ju sketabra som psykolog. Du fick mig att ta fram själva kärnan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Kär i kärleken, kanske.

Det låter ju så fint, men har en hemsk innebörd tycker jag. Eller naiv och kärleksutsvulten snarare. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det låter ju så fint, men har en hemsk innebörd tycker jag. Eller naiv och kärleksutsvulten snarare.

Tycker du? Jag menade det inte som något fint. [confused] ja, håller med, det är verkligen en hemsk innebörd. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Tycker du? Jag menade det inte som något fint.

Menade att själva uttrycket låter "sött" på något sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Menade att själva uttrycket låter "sött" på något sätt.

jaha [crazy] I see. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Kan också stämma. Förväntningar är inte bra att ha.

Säg inte det. Förväntningar är bra på många vis, man måste bara kunna urskilja förväntningar från realism.

Virvelvind:

Sen att jag har förstorat upp den lilla kontakten vi hade till kärlek är ganska stört iofs.. så jag skulle kunna bli av med själva kärlekslängtan, men ha kvar längtan efter honom som vän. If that makes any sense at all..(?) [surprised]

Längta i överhuvudtaget lever inte för evigt. Vad jag dock blir lite nyfiken över är hur väl du känner killen egentligen?

Virvelvind:

Är under utförande, as we speak [y]
har faktiskt börjat tvätta bort den underbara bilden av honom, och fokusera på det jag inte gillar med honom.

Det är en rätt hemsk metod, men den fungerar också dessvärre. Haka bara inte upp dig på vad du inte tycker om honom så du utvecklar ett hat. Hat är minst lika svårt att släppa.

Virvelvind:

Jag tycker om mig själv och den jag är väldigt mycket, men jag är samtidigt extremt självkritisk och har hela tiden en strävan efter att förbättra mig själv. Kanske längtar jag efter den här killen för att han besitter allt jag inte har, men skulle vilja ha och lite till..

Kan det då vara helt enkelt så att han är den du vill vara och idoliserar upp en bild av honom. I och med att du tycker om dig själv, tycker du också om honom. Inte en solklar narcissistisk bild på livet, men visst kan man känna kärlek inför sina egna drömmar?

Jag säger dock inte att man inte ska kunna ha en partner med egenskaper som man själv inte besitter men vill ha, det ska dock inte var huvudorsaken eller den enda anledningen till sina känslor.

Inte för att känslor är något man till 100% styr över. [smile]

Virvelvind:

Gosh! du är ju sketabra som psykolog. Du fick mig att ta fram själva kärnan!

Haha! Sådant smicker! [smile] Om något ser jag mycket av mig själv i dig och tack vare det antar jag att det kanske är lättare för mig att analysera din situation. Vad vet jag! [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

realism.

Realism är inte min starka sida. Min realism är av en helt annan sort än den övriga världens..har jag märkt [ops]
Jag är idealist och har högtflygande planer.. då blir fallet hårt när det väl kommer.. [cry] grejen är att jag går alltid efter det jag vill ha, jag jagar det tills jag har fått det. Är väldigt envis och viljestark när jag verkligen, verkligen vill ha något. Vilket kanske låter helt sjukt när man pratar om kärlek, men det kanske är därför jag är så uthållig i mina känslor. För att den här killen var någon jag verkligen, verkligen skulle vilja lära känna.

Jonnybravo91:

Haka bara inte upp dig på vad du inte tycker om honom så du utvecklar ett hat. Hat är minst lika svårt att släppa.

Tack. Jag ska försöka undvika det [y]
jag tror inte det är någon risk, för det enda jag inte tycks gilla med honom är det faktum att han ignorerar mig och inte säger att han vill ha mig för alltid [bigsmile] och det är ju en handling, inte en egenskap. Så det hatet är ganska harmlöst och lättföränderligt... även om det är ett orättvist hat mot honom..[ops]

Jonnybravo91:

Jag säger dock inte att man inte ska kunna ha en partner med egenskaper som man själv inte besitter men vill ha, det ska dock inte var huvudorsaken eller den enda anledningen till sina känslor.

Vad ska då vara huvudorsaken till ens känslor? [confused] Jag har hittills inte lyckats se att känslor kan ha någon orsak.. känslor följer inte logik som man brukar säga..Men kanske är det helt fel, kanske lurar man sig själv om man bortser från logiska lösningar på känslomässiga problem? [shake][surprised] Kanske går känslor visst att förklara..
dock har jag iallafall inbillat mig att jag gillar honom oberoende av mig själv. Även om han till viss del liknar mig väldigt mycket, så är han ju en helt unik person med fel och brister.. som jag ändå kan se igenom och se någon som jag har mycket ödmjukhet inför.

Jonnybravo91:

Längta i överhuvudtaget lever inte för evigt. Vad jag dock blir lite nyfiken över är hur väl du känner killen egentligen?

Säg inte det.. [shake] min längtan i det här fallet är väldigt uthållig.. och väldigt lätt att väcka upp oavsett hur lång tid som gått [sad]

Ånej, jag hade helst sluppit den frågan [blush] nu kommer jag framstå som ännu mer patetisk. Jag känner en liten liten del av honom, den del som man ser utåt, i skolan. Vi har gått i samma klass i två år som små, och i samma skola i tre år. Sen har det gått ytterligare tre år på det, utan att vi träffats. De gånger då jag tyckt mig se hans inre, har varit ett fåtal gånger då vi pratat och upptäckt att vi har mycket gemensamt. Jag är också väldigt förtjust i hans humor, hans musiksmak och, ja.. i princip allt som rör honom..[blush] Vi har dock aldrig uttalat detta, men jag vet att han också måste känna igen sig i mig på många sätt. Om han egentligen inte gör det så är jag verkligen ute och cyklar.. [shake] men en sak är säker. Jag hade gärna velat lära känna honom mer, och jag slutar aldrig vara nyfiken på honom. Kanske grundar sig den nyfikenheten till viss del i att jag faktiskt aldrig fick veta om han kände likadant för mig. Vilket är en klandervärd och naiv sak att vilja veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[crazy]


   
SvaraCitera