Aviseringar
Rensa alla

Tänder och magsyra


Ämnesstartare

Man ska borsta tungan med tandkräm och skölja munnen.


   
SvaraCitera

Att äta ost skyddar tänderna, fettet tillsammans med kalcium bildar ett skyddande lager kring tänderna.


   
SvaraCitera

fkinfairytale: jag föddes med fantastisk emalj. Hur mycket jag ändå skötte om mina tänder, även efter jag slutade kräkas (när man svälter producerar kroppen syra anyway och det fräter något otroligt), så har jag idag 5 plomber. Jag gjorde ALLT "rätt", ändå blev det såhär! Jag har inte ens fyllt 18... Det finns inga genvägar! Det enda sättet att rädda tänderna är att börja äta!


   
SvaraCitera

fckinfairytale:

jag vet att man absolut inte ska borsta tänderna efter,

haha varför skulle man inte göra det? XD


   
SvaraCitera

postis_per:

haha varför skulle man inte göra det? XD

Tänderna mjukas upp av syran så att borstningen mekaniskt skadar tänderna och en liten del av tänderna borstas bort. [y]


   
SvaraCitera

Stinky_alex:

Tänderna mjukas upp av syran så att borstningen mekaniskt skadar tänderna och en liten del av tänderna borstas bort. [y]

seriöst?[shake] måste väl ändå vara bättre än att låta syran ligga kvar? och min biologilärare sa att den inte är så mkt mer frätande än kolsyran i coca cola. och enda skildnaden var att magsyran var mer kletig och fastnade på tänderna istället för att bara rinna förbi. så om det är som du säger borde det ju vara farligt att borsta tänderna efter man druckit coca cola också?[cute]


   
SvaraCitera

Mårran:

fkinfairytale: jag föddes med fantastisk emalj.

Stackars mor din, hon måste ha blivit vettskrämd [censur]


   
SvaraCitera

postis_per:

seriöst?[shake] måste väl ändå vara bättre än att låta syran ligga kvar? och min biologilärare sa att den inte är så mkt mer frätande än kolsyran i coca cola. och enda skildnaden var att magsyran var mer kletig och fastnade på tänderna istället för att bara rinna förbi.

Man ska skölja med vatten eventuellt neutralisera med typ lite basiskt tuggummi. Det är saltsyra i ens mage med otroligt låg ph, vilket är ganska allvarligt.

Man ska inte direkt borsta tänderna varken efter att ätit sur mat, druckit sura drycker, ätit sötsaker eller spytt. Kolsyra är inte särskilt frätande men citronsyran och syran som bildas av bakterierna i munnen från glukossirapen i cocacolan är däremot värre.

Min mamma är tandläkare [blush]


   
SvaraCitera

Stinky_alex:

Min mamma är tandläkare [blush]

jaha okej, får lite på det då[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man ska borta tungan men inte tänderna[wink]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera