Aviseringar
Rensa alla

Tänk om Sverige kunde se ut såhär igen


Fanns säkert några italienare som gastade sitt jävla spagettitugg och slösinta finnar som söp och spelade yksikaksipolka hela jävla nätterna i förorterna


   
SvaraCitera
time
 time

Sheriffen:

Haha. Men jag tror det vore bäst om vi alla som är tänkta att bo permanent i Sverige pratade svenska. Håller du inte med om det? Jag hoppas du inte gör det, jag vill kunna förstå och veta att du inte kallar mig massa dumma saker :'(

Jag är helt för att alla som vill bo i landet ska vilja lära sig svenska och hantera språket felfritt, annars hade jag inte valt rätt karriär. Däremot tycker jag att det är så innerligt sorgligt när människor uttrycker åsikten att de andra språken inte skulle få komma till tals bara för att man råkar befinna sig inom Sveriges gränser. Språk är kul, försök att se det från en annan vinkel än den du valt nu. Du förargar dig helt i onödan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Jag är helt för att alla som vill bo i landet ska vilja lära sig svenska och hantera språket felfritt, annars hade jag inte valt rätt karriär. Däremot tycker jag att det är så innerligt sorgligt när människor uttrycker åsikten att de andra språken inte skulle få komma till tals bara för att man råkar befinna sig inom Sveriges gränser. Språk är kul

Bra det. Klart det ska få komma till tals, men jag tycker att bor man i Sverige ska man tala svenska om den andra personen man talar med också kan svenska förstås. Jag tror att likheter skapar ett bättre sammanhållet land där språket är kanske det viktigaste.


   
SvaraCitera
time
 time

Sheriffen:

Bra det. Klart det ska få komma till tals, men jag tycker att bor man i Sverige ska man tala svenska om den andra personen man talar med också kan svenska förstås. Jag tror att likheter skapar ett bättre sammanhållet land där språket är kanske det viktigaste.

Fast nej, även om min pappa och jag båda pratar svenska så skulle jag inte för mitt liv snacka svenska om vi var ute på stan bara för att någon annan känner ett behov av att känna samhörighet med oss. Att jag talar mitt och pappas språk är mitt sätt att känna mig nära honom och min familjehistoria, på samma sätt som när jag pratar svenska eller finska med mamma, eller styltar mig fram på spanska med mina kusiner. Det är tramsigt. Huvudsaken är att man är intresserad av att lära sig svenska så man klarar sig i officiella sammanhang: jobb, om svenska råkar krävas där, skola, omsorg, att tackla myndigheter. Vad folk pratar för språk på stan har ingenting med dig och mig att göra. Personligen tycker jag att det är kul att höra andra språk när jag tar en promenad.


   
SvaraCitera

Harmonisk? En jämställdhet som är helt åt *******, jätteharmoniskt XD


   
SvaraCitera

Det är lite lustigt att högerextremister brukar motsätta sig flummeri, esteter och så vidare när det ska visa sig att deras egen ideologi helt enkelt i grund och botten är ett konstprojekt.


   
SvaraCitera

Nostalgin över en så pass onostalgisk och modernistisk period kanske borde pekas ut som absurd på ett mer utvecklat sätt men det känns lönlöst. 


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Haha. Men jag tror det vore bäst om vi alla som är tänkta att bo permanent i Sverige pratade svenska. Håller du inte med om det? Jag hoppas du inte gör det, jag vill kunna förstå och veta att du inte kallar mig massa dumma saker :'(

Har du något emot den svengelska-slang det blir att man pratar till vardags?


   
SvaraCitera
lok501

Sheriffen:
Tycker ni denna tid verkar vara skön och harmonisk? Tänk om det såg ut såhär när man gick i Stockholm på sommaren.

Ishlo pishlo! Bort med skiten och in med skyskrapor I kommunerna runt stockholm! Här ska byggas infrastruktur! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: så skulle jag inte för mitt liv snacka svenska om vi var ute på stan bara för att någon annan känner ett behov av att känna samhörighet med oss.

Jag vet inte vad jag ska skriva. Synd att inte jag styr i det här landet.

time: Att jag talar mitt och pappas språk är mitt sätt att känna mig nära honom och min familjehistoria, på samma sätt som när jag pratar svenska eller finska med mamma, eller styltar mig fram på spanska med mina kusiner.

Varför kan du inte prata svenska/finska eller whatever med honom? Ni båda två förstår ju det språket också. Ni kan ju ha massa saker gemensamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Har du något emot den svengelska-slang det blir att man pratar till vardags?

Det känns oundviklig faktiskt. Men det bästa vore ju om den inte fanns heller.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Vi har många problem med dagens samhälle ja men det fanns ju å andra sidan problem då med. Tror du förskönar det hela lite.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Sheriffen: Varför kan du inte prata svenska/finska eller whatever med honom? Ni båda två förstår ju det språket också. Ni kan ju ha massa saker gemensamt.

Detta hade väl bara varit ett problem om han uppfostrat henne till att aldrig prata något annat språk än hans eget? Om de två sinsemellan så pratar rövarspråket  eller ett helt egenpåhittat språk spelar väl ingen roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens: Detta hade väl bara varit ett problem om han uppfostrat henne till att aldrig prata något annat språk än hans eget? Om de två sinsemellan så pratar rövarspråket eller ett helt egenpåhittat språk spelar väl ingen roll?

Jag ser ingen mening till att hon ska prata ett utomeuropeiskt språk när dom ska bosätta sig här, visst att lära sig och att kunna men varför prata på öppen gata? Sedan är ju språken från Mellanöstern så otroligt fula att man knappt tror det är människor som talar.


   
SvaraCitera

ser ju ut sådär nu också


   
SvaraCitera