Aviseringar
Rensa alla

Tänka på hur mycket socker och dyl det är i maten och drycken onödigt?


Ämnesstartare

Min morsa tycker det är onödigt att tänka på hur mycket socker det är i maten och drycken när man är i min ålder (14). Jag tycker verkligen inte det och jag har slutat dricka läsk,oboy,käka godis,äta sallad istället för pizza (om nu jag gör det) etc. Ska dessutom börja i S.A.K (Sundsvalls Atletklubb) och styrketräna. Vad tycker ni?, är det onödig att tänka på socker och dyl? (exempelvis EXXX och andra onyttigheter)


   
Citera
Ämnesstartare

onödigt är det inte men man behöver ju inte överdriva.


   
SvaraCitera

Att det är inte onödigt att vara hälsosam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

onödigt är det inte men man behöver ju inte överdriva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Vad tycker ni?, är det onödig att tänka på socker och dyl?

Inte om man vill ha en fin kropp & må så bra som möjligt..

Jag hör nog inte till den kategorin. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just socker specifikt är väl inte så nödvändigt. Men att hålla koll på kalorierna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Livet är väl fullt av val o prioriteringar. Själv gillar jag inte läsk o dricker varken läsk eller cola, äter aldrig godis utom ren choklad med hög kakaohalt ex Marabou Premium. Däremot tycker jag potatischips är gott, ren apelsinjuice o likaså Oboy. Dricker minst 5 koppar starkt kaffe varje dag med 3 tsk socker i varje kopp. [blush] Äter aldrig grönsaker utom potatis. Är kött-, fisk- o fågelälskare.

Socker säger många är det vita giftet! Druvsocker däremot är nyttigt. Konstgjort (kemiskt) socker typ Aspartam är däremot jävligt onyttigt... framkallar cancer säger vissa... finns bla i Lightprodukter. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska ju inte bli som anna skipper precis men jag menar satt man slipper att vara beroende av sockret (sockersuget).


   
SvaraCitera

Nej, det är inte onödigt. Haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Life'll kill ya


   
SvaraCitera
Åtta

Jag tycker att det är jättebra att tänka på allt socker som är i maten. Då uppskattar man det mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Din mamma har en poäng. Fjortonåringar brukar få för sig något i stil med "isch, fett och socker är onyttigt" och sedan börja med en massa knepiga matrelaterade beteenden för att de inte orkade/ville/tänkte på att lära sig lite mer om näringslära.

Det är bra att tänka på vad man äter och vilka näringsämnen man får i sig, om man gör det på ett övergripande sätt. Tänker man inte det så kan man i princip lika gärna låta bli.


   
SvaraCitera

OF 5:

onödigt är det inte men man behöver ju inte överdriva.

TheSpookyMan:

Konstgjort (kemiskt) socker typ Aspartam

Det brukar kallas sötningsmedel snarare än "konstgjort socker" då det inte ens är en kolhydrat.

TheSpookyMan:

Druvsocker däremot är nyttigt.

nyttigt och nyttigt, beror ju på hur mycket du får i dig, du kan bli fet och få diabetes av för stora mängder sådant också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Det brukar kallas sötningsmedel snarare än "konstgjort socker" då det inte ens är en kolhydrat.

Exakt! Det var väl kanske just av den anledningen jag kallade det för "konstgjort (kemiskt) socker" som jag anser att människan bör hålla sig borta ifrån. Ytterligare en anledning att inte välja lightprodukter. [wink]

Blivande_japan:

nyttigt och nyttigt, beror ju på hur mycket du får i dig, du kan bli fet och få diabetes av för stora mängder sådant också.

Bli fet, ja. Fast jag misstänker att fetma mer beror på arvsanlag. Fast jag är inte säker!?? Fet pappa o fet mamma = feta barn. [sad] Fast det beror säkert väldigt mycket på vad det är för skitmat de äter. Själv får jag kämpa järnet för att gå upp några gram. [sad] ... [smile]
Diabetes likaså misstänker jag även det är mer arvsanlag dvs har mamma o pappa diabetes så är det större risk att även deras barn får det än att det skulle bero på att de dricker 1 liter apelsinjuice varje dag.


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Exakt! Det var väl kanske just av den anledningen jag kallade det för "konstgjort (kemiskt) socker"

"kemiskt socker" lär ju snarare vara socker man framställt kemisk väg än ett sötningsmedel som inte alls är en kolhydrat ens.

TheSpookyMan:

Fast jag misstänker att fetma mer beror på arvsanlag.

Inte enbart, äter du ingen mat kan du inte bli tjock, det är inte svårare än så.

TheSpookyMan:

Fet pappa o fet mamma = feta barn. Fast det beror säkert väldigt mycket på vad det är för skitmat de äter.

När man bor tillsammans och är en familj brukar man äta samma saker, därmed är det inte så konstigt om familjemedlemmarna har liknande kroppsformer.

TheSpookyMan:

Diabetes likaså misstänker jag även det är mer arvsanlag dvs har mamma o pappa diabetes så är det större risk att även deras barn får det än att det skulle bero på att de dricker 1 liter apelsinjuice varje dag.

Klart att det är olika svårt för olika människor att få vissa sjukdomar, men det är även bevisat att det har väldigt, väldigt mycket med hur man lever att göra.


   
SvaraCitera