Aviseringar
Rensa alla

Tänker du rösta Direktdemokraterna 2018?


Ämnesstartare

Jag har ett problem. Jag ska rösta i nästa val för första gången. Problemet är att alla partier har "paketlösningar". Jag vill lämna över all politik till vilken representant jag vill (och kunna byta när jag vill) och sedan vill jag själv kunna ta över och rösta i två olika frågor när det väl är dags (resten överlåter jag till representanten):
- Om betyg i skolan
- Tiggarfrågor

Direktdemokraterna är det perfekta partiet för det. Tydligen så ska de ha gått från 0 till 1500 röster förra valet på bara fem dagar när de skapades, och nu är god för nästan 2% av alla röster har jag hört. Sveriges snabbast växande parti. Så jag undrar lite, vad fick er att gå över till Direktdemokraterna och var hörde ni talas om dem?


   
Citera

sarapara: nej


   
SvaraCitera

Nej, meningslöst att rösta


   
SvaraCitera

sarapara: nej

Det är väl inge fel på betygssystemet Skeptisk Jag tror inte dem i förorterna bryr sig om de får E eller D, snacka om att satsa resurserna fel på bortskämda snorungar på södermalm som tycker att betygssystemet är knasigt för att de får C+, det är juh jätte bra Tumme upp Var stolt!

Tycker man istället borde byta matte och svenska emot fotboll och basket i en vis årsklass om man vill. Förstår verkligen inte skillnaden mellan konsten att skriva en bra novell och konsten att skriva ett bra poem emot konsten att sätta en trepoängare eller en stenhård cykelspark. Det är bara hipsters på södermalm som anser att det är mindervärdigt och man är mindre bra för att man kanske inte gillar och eller är lika bra på litteratur av olika slag, koncentrationssvårigheter, kort uppmärksamhetsspann etc. Man är inte sämre för det, man är grym på olika saker.


   
SvaraCitera

Demokrati som finns i dagens samhälle fungerar inte. Människor styrs av känslor och kan bli korrupta. Hela riksdagen består av korrupta pajasar.


   
SvaraCitera

Jag gillar idén. 

#nytänk

Men är skeptisk till hur bra det kommer att fungera i praktiken. 


   
SvaraCitera

Brainless: Tycker man istället borde byta matte och svenska emot fotboll och basket i en vis årsklass om man vill.

xD


   
SvaraCitera

Jag har så mycket erfarenhet utav säkerhetshål i webbapplikationer så jag skulle nog aldrig lägga en röst på dem. Gillar idén dock.


   
SvaraCitera

Det skulle kräva ett helt nytt styrelseskick, förstår inte hur det annars ska fungera och vad som är de egentliga fördelarna. Folk får känna att de får bestämma i lite mer specifika frågor och behöver inte ha någon som helst ideologi, gå på sina känsloargument och känna sig viktiga. I övrigt ser jag inget positivt. 


   
SvaraCitera

sarapara: och kunna byta när jag vill)

nu förstår jag inte, byta kandidat som du har röstat på... retroaktivt? 


   
SvaraCitera

sarapara: nej9

Det känns överlag lite ogenomtänkt kan jag tycka. Dock + i kanten för nya definitioner på demokrati. 


   
SvaraCitera

Det är en väldigt fin tanke faktiskt. Men varför skulle politiker vilja avsäga sig sin makt och införa riktigt demokrati?


   
SvaraCitera
duden

Om vem som helst kan gå in på direktdemokraternas hemsida och rösta så skulle ju vem som helst på jorden kunna påverka Sveriges politik


   
SvaraCitera

Sheriffen:
Det är en väldigt fin tanke faktiskt. Men varför skulle politiker vilja avsäga sig sin makt och införa riktigt demokrati?

Politikerna motsvarar en väldigt liten del av alla röstberättigade..


   
SvaraCitera

S3ON: Politikerna motsvarar en väldigt liten del av alla röstberättigade..

Det är bara 349 st röstberättigade i plenissalen. Det är där det avgörs.


   
SvaraCitera