Aviseringar
Rensa alla

Tänker jag för djupt?


Analysera hur mycket du vill, alla gör det i olika grader.

Dold text: Fortsätt med konsten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Satsa på att bli konstnär. You only live once 😀

Själv är man kanska tvärtom. Jag har skitdålig handstil, kan kanpps rita bättre än sträckgubbar, är bra på matte och musik.

Tycker du ska satsa på den du är.


   
SvaraCitera

om du har ritat din avatar själv: fett najs go bra

annars: meh


   
SvaraCitera

theyo:

Vad tror ni? har ni nånsin haft samma problem?

Har precis samma problem. :p analyserar sönder allt tills jag blir galen. Felet på mig var dock ADD, kan säkert vara det för dig också. Du kan ju googla lite och kolla om du uppfyller kraven. :p

Dold text: Älskar att slänga diagnoser på folk, får dem att knapra pills resten av livet fniss[cool][cool][cool][cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oh shit nice! Känns som att jag plötsligt hittat hem!... Mina tankar spårar jämt ut och jag kan inte utföra uppgifter ordentligt i skolan för jag måste sitta och klura på varenda meningslös detalj! (eller för andra är de meningslösa) Man blir galen på det! ..Dock har det blivit bättre sedan jag började med medicin. ADD här med! [crazy]


   
SvaraCitera

theyo:

Vad tror ni? har ni nånsin haft samma problem?

Jag är likadan har varit så sen jag föddes. Matte är jag värdelös på, har alldrig varit bra på bild men jag är bra på att komma på idéer/bra lösningar på saker. Jag flyter ofta iväg i tankarna vilket leder koncentrations problem vilket leder till att jag ofta siter kvar och håller på längre med uppgifter som prov i skolan.
Har varit hos psykologer med min depression och dem kom fram till att jag kan ha ADD men jag gjorde alldrig klart testen för dem gjorde inget åt min depression. Jag är inne på mitt sjunde år av depression och har inte fått tag på någon som kan hjälpa mig med den.


   
SvaraCitera

Ah men du är inte ensam i all fall.

Är duktig på sånt jag med [cool]


   
SvaraCitera

Ååååååh, en tråd där alla ska skriva "djupa människor är bättre än andra. Jag hatar ytlighet, du är så bra blahblablabahdjdfjd. Mycket mognare än andra, blablbababababa". MM FINT!


   
SvaraCitera

Känner igen mig i matte-delen. Jag hade nästan alla rätt på dom mer ''avancerade'' uppgifterna och proven. Jämfört med som simpla. Men inte fan blev jag något märkvärdigt för det. Slipper i andra ring nu iallafall Matte B kursen.[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spell:

Ååååååh, en tråd där alla ska skriva "djupa människor är bättre än andra. Jag hatar ytlighet, du är så bra blahblablabahdjdfjd. Mycket mognare än andra, blablbababababa". MM FINT!

Word.
--
Folk som "analyserar" andras beteende samt kultur är i allmänhet riktigt tröttsamma, vare sig de anser sig vara intellektuella eller konstnärliga.
Sen vet jag inte vad du menar med "analys" eftersom det begreppet slängs hit och dit och överallt. Antagligen är du inte pretentiös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Intressant tråd.


   
SvaraCitera
Zsasz

Tånaglar:

Folk som "analyserar" andras beteende samt kultur är i allmänhet riktigt tröttsamma, vare sig de anser sig vara intellektuella eller konstnärliga.

De behöver inte vara det, har själv alltid varit en väldigt analyserande person, både när det gäller personers beteende, hur saker fungerar eller bara tänka på udda filosofier eller teorier så behöver man inte visa dem sakerna, man behöver inte alltid säga allt som man tänker på, jag ses fortfarande som den roliga/konstiga/tröga personen bland de flesta av mina IRL polare, detta fast jag har högre IQ än de flesta av dem (Ja, jag vet att IQ inte har något med hur smart man är, utan istället hur smart man kan bli), om inte alla av dem, men jag visar helt enkelt inte den delen för alla, och om man gör det så får man dra ner det lite, precis som jag inte visar de mörka sidorna av sig själv, eller att jag oftast aldrig berättar om min diagnos IRL, då de flesta skulle rygga tillbaka..

Jag har olika personligheter beroende på vilka av mina polare jag är med, Och nej, det är inte samma sak som att försöka vara något man inte är, utan istället fokusera sig på vilken sida av sig själv man vill visa, jag lägger aldrig till saker som jag inte är, jag bara sorterar bort de sidor av mig själv som man inte vill visa..

Det är stor skillnad på personer som analyserar andras beteende och de som Spell nämner i ditt citat, oftast är de som han nämner inte de verkliga analyserarna utan istället de som försöker vara något dem inte är..

Så att säga "Folk som analyserar andras beteende och kultur är i allmänhet riktigt tröttsamma" är långt ifrån sant, även om det kan vara fallet bland vissa, så är det nog mer ett undantag än en regel då det är så pass många som analyserar mycket som inte pratar om det..

Fy fan vad lång denna posten blev..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Så att säga "Folk som analyserar andras beteende och kultur är i allmänhet riktigt tröttsamma" är långt ifrån sant, även om det kan vara fallet bland vissa, så är det nog mer ett undantag än en regel då det är så pass många som analyserar mycket som inte pratar om det..

Menade folk som utsagt analyserar saker, och på så sätt är pretentiösa alternativt djupa och fundersamma.
Men nu när jag tänker på det... Analyserar man grejs jämt och ständigt bör detta med all säkerhet ta sig i uttryck vare sig man vill det eller inte. Vilket kan leda till tröttsamhet. Dock vore det i detta fall inte djävulskt av en, för man kan inte rå för det.

Zsasz:

Jag har olika personligheter beroende på vilka av mina polare jag är med, Och nej, det är inte samma sak som att försöka vara något man inte är, utan istället fokusera sig på vilken sida av sig själv man vill visa, jag osv

Jajaja. Alla är alltid sig själva punkt slut.

Zsasz:

(Ja, jag vet att IQ inte har något med hur smart man är, utan istället hur smart man kan bli)

Handlar inte om hur smart man är eller hur smart man kan bli. Det handlar om ens förmåga att följa en viss slags mönster, som följd ens "intelligens" gällande vissa sorters logik.

För övrigt stör jag mig på
beteendanalytiker
för att de brukar dra in ens beteende och tjafs överallt, speciellt när man argumenterar
och
kulturanalytiker
för att de tänjer på verket tills de känner att det blivit utsuget nog, och ständigt hittar mönster som inte finns
samt
analytiker som snackar
för att de inte fattar att det verbala planet inte alltid spelar huvudroll

(Seikath, intressant nu?)


   
SvaraCitera
Zsasz

Tånaglar:

Alla är alltid sig själva punkt slut.

Nej, så klart inte, Alla är absolut inte sig själv alltid, själv tycker jag motsatsen, jag tror ärligt talat det inte finns en ända person som alltid har varit sig själv i alla situationer..

Men med det sagt så är det fortfarande skillnad på att "ta bort" (eller dämpa) egenskaper men ändå tycka och tänka som man brukar och att ändra sin personlighet efter vad andra tycker eller vad personen tycker är "coolt"..

Tånaglar:

Handlar inte om hur smart man är eller hur smart man kan bli. Det handlar om ens förmåga att följa en viss slags mönster, som följd ens "intelligens" gällande vissa sorters logik.

Vilket kan leda till..?, Just det, en högre utbildning eller förståelse för specifika sammanhang i information, som i sin tur kan leda till intelligens..
Även om dem inte är direkt anknutna, så har de med varandra att göra..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Nej, så klart inte, Alla är absolut inte sig själv alltid, själv tycker jag motsatsen, jag tror ärligt talat det inte finns en ända person som alltid har varit sig själv i alla situationer..

Alla är alltid sig själva, punkt slut. Undantaget vore något i science-fiction.

Det är en del av ens personlighet att vilja bli accepterad/inte vilja bli accepterad/göra ett visst intryck på vissa folk helt enkelt. Så de egenskaper man "döljer" och de man "hittar på" är lika mycket "sig själv" som de som s k "redan fanns där".

Eller är den person man är bland andra människor mindre riktig/verklig/reell än den man har när man är helt ensam/skulle vilja ha? Varför skulle den vara det?

Det man vill visa är inte mer en själv än det man faktiskt visar; allt utgår från samma väsen.

Konkret exempel.
Åsa-Bertil säger vad Åsa-Bertil tror att folk vill att Åsa-Bertil ska säga. Åsa-Bertil har alltid de populära kläderna, och beter sig så normativt som möjligt.
Kim är alltid uppriktig och bryr sig aldrig om vad andra tycker och tänker om Kim.
Båda är sig själva. Åsa-Bertil kan t ex vara i behov av omgivningens bekräftelse och uppskattning, medan Kim tycker det är viktigt att vara ärlig och ja, det som kallas "sig själv". Men Åsa-Bertils behov av blabla är väl lika mycket Åsa-Bertil som Kims behov av blabla är Kim?

Det var inte meningen att det skulle gå såhär långt.


   
SvaraCitera