Aviseringar
Rensa alla

Tänker på engelska?


Jate:

Och ibland är det så mycket enklare att uttrtycka sig på engelska. En del utryck som bara skulle låta dumt på svenska.

Ja, visst låter uttrycken dumma om man översätter dem till svenska? Det är därför vi har våra egna uttryck inom det svenska språket. Det där är bara än dålig ursäkt för dina bristande svenskkunskaper.

irenemaria:

Men engelska språket är mycket mycket rikare än det svenska dessutom. Titta på en ordbok eng/sv och jämför med sv/eng. Det är stor skillnad

Så kanske det är, men det är väl ändå ingen som lär sig alla orden i en ordbok ändå? Svenskan är tillräckligt rikt för att man ska kunna uttrycka sig exakt hur man vill utan problem. Även det här är en dålig ursäkt för att du inte har ett tillräckligt stort vokabulär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Haha, jag har börjat göra det på sistone. Fast det beror nog på att jag läser engelska böcker nästan varje dag.

Jag med [bigsmile] Jag älskar engelska böcker!

irenemaria:

Kolla in en sida med engelska talböcker.
Det finns en hel del som en svensk kan vara intresserad av:
http://www.squidoo.com/talbocker

Priserna är hyfsade. nedladdning direkt

Tack! Har nån läst Uglies, Pretties och specials och de böckerna, de är jätte bra [smile] Man förstår så mycket mer än man från början tror.


   
SvaraCitera

Veritas:

Så kanske det är, men det är väl ändå ingen som lär sig alla orden i en ordbok ändå?

Nej nej det var inte så jag menade.
Engelska språket har så många fler ORD än vårt svenska språk. Det finns mer nyanser och böjningar än vi har.


   
SvaraCitera

[tard]


   
SvaraCitera

irenemaria:

Engelska språket har så många fler ORD än vårt svenska språk. Det finns mer nyanser och böjningar än vi har.

Det spelar fortfarande ingen roll. Bara för att språk är mer komplicerat behöver det inte betyda att det är bättre eller rikare.

Veritas:

Det där är bara än dålig ursäkt för dina bristande svenskkunskaper.


   
SvaraCitera

irenemaria:

Det finns mer nyanser och böjningar än vi har.

Men å andra sidan så betonar vi ord på så många fler sätt än engelskan och får därigenom helt andra användningsområden.
f.ö är det helt självklart att engelskan har fler ord . då det är fler som talar det.


   
SvaraCitera

Budolicious:

då det är fler som talar det.

NJAE
Det rikaste språket som funnits någonsin - gammel hebreiska - är det mycket få som talar idag.


   
SvaraCitera

irenemaria:

är det mycket få som talar idag.

Inte för att jag vet någonting om detta språk. Men en värd tanke kan väl aldrig vara så att det var rikt då, och inte utvecklats angenämt mycket på senaste tiden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Veritas:

Ja, visst låter uttrycken dumma om man översätter dem till svenska? Det är därför vi har våra egna uttryck inom det svenska språket. Det där är bara än dålig ursäkt för dina bristande svenskkunskaper.

Men snälla, det är klart att jag inte översätter uttryck rätt av. Det är klart det finns uttryck på svenska som har samma betydelse som de uttryck på engelskan, jag tycker bara att det låter bättre på engelska.

Och kom inte ocj klaga åp att jag har bristande språkkunskaper, håll de elaka kommentarerna för dig själv i stället.
Vem har sagt att du är mer språkligt begåvad än någon annan här?

Veritas:

Så kanske det är, men det är väl ändå ingen som lär sig alla orden i en ordbok ändå? Svenskan är tillräckligt rikt för att man ska kunna uttrycka sig exakt hur man vill utan problem. Även det här är en dålig ursäkt för att du inte har ett tillräckligt stort vokabulär.

Jo, det kanske den är, men bara för att man tycker att de engelska sprråket är rikare än det svenska betyder det väl inte att man är 'dålig'? Som du uttryckte det innan.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Men en värd tanke kan väl aldrig vara så att det var rikt då, och inte utvecklats angenämt mycket på senaste tiden?

Jag vet inte exakt varför det försvann. Har bara läst att det inte funnits något rikare språk när det handlar om att uttrycka känslor, varianter eller detaljer.


   
SvaraCitera

irenemaria:

Men engelska språket är mycket mycket rikare än det svenska dessutom. Titta på en ordbok eng/sv och jämför med sv/eng. Det är stor skillnad

De flesta människor, oberoende av om de talar engelska, svenska, tyska, japanska eller swahili, slänger sig med i runda drag ungefär lika många ord. Att på något sätt tro att engelsktalande kan fler ord än svenskar eller andra länders befolkning är löjligt.

Jate:

Min pappa sa att allai ndivider är olika och att de du säger inte stämmer för alla, jag använder engelska dagligen, det har jag gjort sedan jag var 10 och började chatta på internet.

De flesta svenskar använder engelska dagligen, för de är så illa tvungna. Det är inget bevis på att du använder engelska bra.

Jate:

Önsketänkande eller illusion, hur menar du då? Jag kan tala flytande, det har jag gjort flera gånger med vänner från england och usa per telefon.

Då kan du ju berätta för mig, givetvis utan att fuska med lexikon, vad de engelska motsvarigheterna till tallbarr, fönsterkarm, krukmakare, skärbräda och köksfläkt är.

Veritas:

Ja, visst låter uttrycken dumma om man översätter dem till svenska? Det är därför vi har våra egna uttryck inom det svenska språket. Det där är bara än dålig ursäkt för dina bristande svenskkunskaper.

Tack [love]


   
SvaraCitera
Jeay_L

Tror det är många som växlar att tänka på svenska och engelska... jag gör det själv, jättestörande då man inte kommer på ett svenskt ord, utan bara den engelska översättningen på det!


   
SvaraCitera

Själv tänker jag inte i något språk [zzz]


   
SvaraCitera

Jate:

jag tycker bara att det låter bättre på engelska.

Jaha... Det har nog snarare att göra med din personliga smak. Men tänk på att inte alla uppskattar ett svengelskt språkbruk.

Jate:

Vem har sagt att du är mer språkligt begåvad än någon annan här?

Ingen faktiskt. [smile]
Jag är dock antagligen bättre på svenska än du om du måste ta din tillflykt till engelskan för att kunna uttrycka dig.

Jate:

Jo, det kanske den är, men bara för att man tycker att de engelska sprråket är rikare än det svenska betyder det väl inte att man är 'dålig'? Som du uttryckte det innan.

[rolleyes][zzz]

UnclePadda:

Tack [love]

[blush][y]


   
SvaraCitera

Jate:

Är jag totalt knäpp eller?

har en polare som gör det 😛 men hans är ju halvt autraliensare så det kanske inte är helt konstigt


   
SvaraCitera