Aviseringar
Rensa alla

Tänker ställa upp i kommunfullmäktige


Ämnesstartare

iddqd:

Det här var nog det näst dummaste inlägget jag någonsin läst.

Tyst din liberala Sverigedemokrat. 🙁


   
SvaraCitera
Åtta

Är inte du typ fjorton år gammal?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Tyst din liberala Sverigedemokrat. 🙁

Förlåt, jag borde förstått att alla som inte vill slänga miljarder med skattemedel i sjön för att utveckla etanolbilar eller tycker att genusvetenskap är guds gåva till mänskligheten är nazister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Förlåt, jag borde förstått att alla som inte vill slänga miljarder med skattemedel i sjön för att utveckla etanolbilar eller tycker att genusvetenskap är guds gåva till mänskligheten är nazister.

[love]

Vet du varför http://www.liberalapartiet.se/ inte ställde upp i EU-valet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Vet du varför http://www.liberalapartiet.se/ inte ställde upp i EU-valet?

Ingen aning, förmodligen för lite pengar och folk, så man väljer väl att satsa på riksdagsvalet istället.


   
SvaraCitera

Raubtier:

liberala Sverigedemokrat. 🙁

Vänta lite nu här... vänta.. v-va


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Realisten:

Vänta lite nu här... vänta.. v-va

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Är inte du typ fjorton år gammal?

[n]

är sjutton [cute][cute]


   
SvaraCitera

Raubtier:

liberala Sverigedemokrat. 🙁

Jag ser inte hur det skulle finnas något sådant...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Realisten:

Jag ser inte hur det skulle finnas något sådant...

Ok!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Dom gjorde en beräkning förra året om kommunen skulle byta till linux/open office/andra gratisprogram från andra lösningar som ms osv. Det skulle spara kommunen 5.6 miljoner eller en dylik summa.

just när det gäller linux är jag väl inte säker, det är en rätt stor förändring, och det måste väl ändå göras en hel del undantag för vissa utbildningar som förutsätter program som inte finns för linux. men när det gäller ordbehandlare och dylikt så finns det verkligen ingen anledning att hänga kvar vid ms-grejer, och ett byte skulle innebära mycket bra. exempelvis att studerande kostnadsfritt kan använda samma program hemma som i skolan. eller samma sak gällande kommunen i stort. det finns liksom inget att förlora på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

exempelvis att studerande kostnadsfritt kan använda samma program hemma som i skolan. eller samma sak gällande kommunen i stort. det finns liksom inget att förlora på det.

Du har möjlighet att använda OO på skolorna om det är det du använder hemma, jag hade det iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

Ok, dom mer avancerade grejerna (för oss oinsatta, obegåvade) som linux blablabla, var väl mer tänkt som funktioner endast utbildade it-nissar skulle ha att göra med som... javenne, kommunnätverk eller nåt dyl.

Men i grund och botten vad jag ville få fram var, var i att en kommun med 35.000 invånare så finns det iaf miljoner att spara bara på att göra en sån ändring. Dvs, jag höll med dig (kunde iofs skrivit det redan från början) [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Ok, dom mer avancerade grejerna (för oss oinsatta, obegåvade) som linux blablabla, var väl mer tänkt som funktioner endast utbildade it-nissar skulle ha att göra med som... javenne, kommunnätverk eller nåt dyl.

trodde att majoriteten av alla servrar redan använde linux (eller visste, snarare), men jag vet också att en del kommuner använder sig av grejer som kanske inte stöds. karlstad kommun använder något vars namn jag glömt i hela sitt nätverk, i princip, som jag har för mig inte fanns för linux. är mycket ospecifik nu.

men sånt går, och bör, bytas ut.

kan väl tillägga att ung vänster (vet inte om det var karlstads eller hela sveriges) använde windowsservrar ett tag. epic fail.

KamikazeTomten:

Men i grund och botten vad jag ville få fram var, var i att en kommun med 35.000 invånare så finns det iaf miljoner att spara bara på att göra en sån ändring. Dvs, jag höll med dig (kunde iofs skrivit det redan från början) [smile]

jo, det finns mängder av pengar att spara på lång sikt. på kort sikt så är det nog en investering, finns mängder av människor som måste lära sig nya system osv, om vi pratar om byten av operativsystem, men att börja litet är i princip gratis. openoffice är en bra början.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

På vilket sätt var jag arrogant innan? 😮

Typ "Jag, jag, jag, jag", "våld är dåligt, jag är hjälten som ska förändra systemet inifrån", "vänster-höger är ocool, ascoolt att vara värsta alternativ mitten-grön", osv.

Du verkar liksom mer på jorden nu i alla fall. 🙂

Anarkandi:

Kan tyvärr inte göra det. 😉

FEGIS!


   
SvaraCitera