Aviseringar
Rensa alla

Tävling


Ämnesstartare

Hej! Jag har en rolig matlagningstävling för er som vill va med! Men det är en tuff utmaning!
Jo jag har ett "litet" recept som ni ska följa.  När ni e klara med de ni gjort så ska ni ta en bild och skicka in. Den som jag tycker ser bäst och godast ut vinner! Detta är bara på skoj!

Ingredienser

  • 1 kg musslor
  • 200 g räkor med skal
  • 200 g laxfilé
  • 200 g torskfiléer
  • 2 st schalottenlökar
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 2 dl vitt vin
  • 2 st dillstjälkar
  • 2 st persiljetstjälkar
  • 1 st fänkål, ca 350 g
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 pkt saffran, 0,5 g
  • 2 1⁄2 dl Arla Köket® vispgrädde
  • 30 g Arla® Svenskt Smör
  • rivet skal och saft av 1⁄2 st citroner
  • 1 tsk salt

Gör så här:Tvätta och borsta musslorna noga. Släng de som är trasiga och de som inte stänger sig när du knackar på dem. Skala räkorna och spara skalen. Skär fisken i bitar. Skala och hacka schalottenlök och vitlök. Skär fänkålen i bitar. Koka upp vinet tillsammans med löken och stjälkarna från dill och persilja i en stor kastrull. Lägg i musslorna och koka under lock ca 3 min. Sila av och spara spadet. Släng de musslor som inte har öppnat sig. Koka räkskalen i musselspadet 5 min. Sila av räkskalen, spara spadet och blanda det med 2 dl vatten, tomatpuré, saffran, grädde och fänkål i grytan. Låt koka 2 min. Tillsätt smör, citron och fisk och låt sjuda på svag värme 2-3 min. Smaka av med salt. Lägg ner räkor och hackad dill och persilja strax innan servering. Fördela musslorna i 4 tallrikar. Häll på soppan och servera med surdegsbröd.
 
Detta är 4 portioner! Ha så kul och lycka till!

image.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter

uschhhhhh


   
SvaraCitera

Urk 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
uschhhhhh

maryliato :
Urk 

Ni kan inte bedöma det utan att ens veta hur det smakar!


   
SvaraCitera

lillalex:

Ni kan inte bedöma det utan att ens veta hur det smakar!

Musslor läste jag sen sket jag i de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maryliato :

Musslor läste jag sen sket jag i de

MUSSLOR! MUSSLORR DET BÄSTA SOM FINNS! Man behöver inte ha i musslor


   
SvaraCitera

Blir inte detta 4 sjukt stora portioner? 


   
SvaraCitera