Aviseringar
Rensa alla

Tävling: Nämn din favoritförfattare - vinn en bok


Ämnesstartare

Då tycker jag att vi tävlar lite igen.

Och den här gången är det ganska enkelt.

Jag vill att ni nämner er absoluta favoritförfattare, och skriver varför han/hon är så bra.

De fem som kommer med de mest välformulerade motiveringarna vinner boken Tyll, Svett och Frusna stjälar. Tävlingen avslutas onsdagen den 26 november, och som vanligt kan juryns beslut inte överklagas.

Här är information om boken:

TYLL,SVETT och FRUSNA SJÄLAR
Skriven av Jurij Korotkov

”Ungdomarna jag skriver om finns i verkligheten. Det är dem, dessa balettens okända slavarbetare, som jag tillägnar denna bok.”
- Jurij Korotkov

I Moskva, i en grå och kall betongbyggnad, finns en internatskola med ungdomar som hoppas på en framtida balettkarriär. Här tränas man i åtta långa år, långt borta från sina hem och föräldrar.
Studierna är pressande och atmosfären tuff. Grymhet, orättvisor, svartsjuka, avsaknad av värme och kärlek kryper in under huden, in i själen. Allt roligt som andra upplever under barndomen finns här bara i glimtar.

Julka som går sista terminen har inte sett sin familj på åtta år. Hennes liv är koncentrerat till internatet, betongfästningen. Hon lever för att en gång få stå i rampljuset.

Så möter Julka kärleken i den stora staden och hon upplever att den inte är lika främmande som förut. Nu finns där äntligen en själ som tänker på henne. Men finns det plats för något utöver dansen i hennes liv? Julka står inför valet: Dansa eller leva?

För mer information, besök http://www.labyrintbf.se/

7.jpg


   
Citera

Vill inte läsa den boken ni erbjuder som pris, kan man få pengarna i stället?


   
SvaraCitera

Får det vara vilken typ av bok som helst?


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Vill inte läsa den boken ni erbjuder som pris, kan man få pengarna i stället?

Du kan ju alltid sälja den.


   
SvaraCitera

The Road Behind:

Du kan ju alltid sälja den.

Blir jobbigt att sköta det själv.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Blir jobbigt att sköta det själv.

Mm, skitjobbigt.


   
SvaraCitera
salmon

Marcus Birro är min favorit. Jag beundrar honom för hans skrivande och han känns äkta. Han vågar visa en sårbarhet, och ändå låter han inte som en gnällig gubbe. Sättet han skriver på och orden han använder gör att han blir någon man känner igen, så är det för mig i alla fall. Många gånger när jag läser en bok så gör jag det bara automatiskt och sedan är det glömt. Har jag läst någonting av Marcus kan jag stanna upp i texten och fundera eller läsa om en mening för att den kändes speciell, vacker eller träffande. Hur som helst, jag gillar.


   
SvaraCitera

Hm, får man bara välja en författare? [sad]


   
SvaraCitera

Philip Pullman bara för att "Den mörka materian" är så jävla bra och för varje gång man läser om den upptäcker man nya saker [blush]


   
SvaraCitera

Linda skugge, har iofs bara läst 1½ bok av henne men de böckerna var verkligen underbara! "Mest av allt vill jag hångla med nån" är jättebra, den är rolig att läsa, trots att den känns lite 'gammalmodig' eftersom det var hennes dagbok som ung, men den är bra ändå.

Och så "Ångestboken" som nog är en av mina absoluta favoritböcker, jag kände igen mig i nästan allt hon skrev och den var verkligen superspännande, ville inte att den skulle ta slut. Hon hade även skrivit om hur man skulle ta sig ur vissa jobbiga situationer, såsom utanförskap, att man är blyg, all press man har på sig i tonåren mm, och boken fick mig verkligen att tänka efter samt att förstå att jag inte är helt ensam om att varit med om vissa saker, och att det faktiskt finns andra som känner som jag i vissa situationer! Den fick mig faktiskt att må mycket mycket bättre. Kände mig psykiskt starkare efter att ha läst den. [smile]

Så Linda är helt klart min absoluta favoritförfattare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Hm, får man bara välja en författare?

Jepp, sin absoluta favorit, förslagsvis.


   
SvaraCitera

Margit Sandemo är min favoritförfattare.

Samtliga böcker jag läst av henne utspelar sig mellan 1500-tal och 1900-tal, och jag är personligen väldigt fascinerad av just lite äldre tidsperioder, så det kan ju vara därför jag tycker så mycket om henne.
Men hur som helst.

Hon skriver på ett sätt som fängslar en, jag vet inte riktigt hur hon lyckas men hennes språkbruk snärjer och håller fast en tills man läst färdigt, och då hungrar man snabbt efter mer.
Hon beskriver känslor så väl, och det är dessutom mycket mänskliga och vanliga känslor som man kan identifiera sig i.
Hennes sätt att bygga upp karaktärerna på är fantastiska, och hennes böcker är de enda som fått mig att gråta bara för att en karaktär har dött. Jag har likaså skrattat och svävat på moln när det gått väl, när en karaktär i boken blev kär så kändes det nästan som att jag själv var kär.
Hon har även en förmåga att beskriva omgivningar så att man lätt kan föreställa sig dem utan att det blir tråkigt och långdraget.

Hon är helt enkelt enormt bra på att balansera en bok, lagom mycket spänning, lagom mycket kärlek, och lagom mycket känslor. För att inte glömma den rejäla portion humor hon lägger ner i varje bok.

Vissa skulle säga att hon skriver tantsnusk, men jag är inte riktigt beredd att hålla med. Hon skriver inte på ett sådant sätt att man blir generad eller så att det blir obscent på något vis, man blir mest glad av det.

För att nämna något negativt måste jag dock säga att om man sträckläser alla hennes serier så blir det något långdraget och segt, Legenden om Ljusets Rike är i princip bara upprepningar av Sagan om Isfolket och Häxmästaren.
Jag vet inte om det blir bättre om man kanske tar ett litet uppehåll mellan varje serie, det är möjligt.

Hur som helst så är Margit Sandemos böcker inte bara underhållande, utan även väldigt vackra och fina på ett sätt som berör och lämnar spår.
Jag är själv helt övertygad om att jag blev en lite bättre människa av att läsa hennes böcker, och jag började tänka på ett annat sätt som varit väldigt bra för mig.

*vinner* [smile]


   
SvaraCitera

Erik Nahlén:

Jepp, sin absoluta favorit, förslagsvis.

Men det är svårt att välja. [mad]
Har hur som helst valt nu. [sad][smile]


   
SvaraCitera

min favorit författare är, Louise Rennison.. hon skriver böcker på brittiska skriver en serie ungdomsböcker.. hon skriver om en tjej som heter Georgia och böckerna handlar om tjejungdomars liv, typ killar, kompisar, smink, fester, skolan och sådant... böckerna är väldigt roliga och hon skriver så hon får en att skratta =)

kan egentligen inte beskriva det mer för det är bara sån hon är, skriver roligt, bra för ungdomar och får en på bra humör..

(hoppas jag vinner!!!!)[bigsmile][ops]


   
SvaraCitera

Borr:

Philip Pullman bara för att "Den mörka materian" är så jävla bra och för varje gång man läser om den upptäcker man nya saker [blush]

min favvo med! [love]


   
SvaraCitera