Aviseringar
Rensa alla

Tävling: Nämn din favoritförfattare - vinn en bok


Jag vill inte läsa den boken.


   
SvaraCitera

Min favoritförfattare måste nog vara Johanna Nilsson.
Hennes sätt att skriva är helt underbart! Hon beskriver miljö, känslor, tankar och personlighet så exakt och så verkligt så det känns ända in.
Språket hon använder är så fängslande att jag får en känsla i magen varje gång jag läser någon utav hennes böcker, och av att döma att hon var så ung när hon skrev sina första böcker så tycker jag det är väldigt bra presterat att skriva så som hon gör!

Älskar hennes böcker och sätt att skriva på och rekommenderar verkligen andra att läsa hennes böcker!
Hon är helt enkelt bäst [smile]


   
SvaraCitera

Min favorit är Katarina von Bredow. Hon har skrivit många bra böcker som tex syskonkärlek eller knappt lovlig. Hon skriver så det känns som man verkligen är personen. Hon skriver på ett enkelt o modernt sätt, så det är lätt att förstå. Böckerna som hon skriver är både lite roliga och allvarliga. Hon skriver om livet, hur det är att vara ung och vad man kanske tycker och tänker då. Både syskonkärlek och knappt lovlig handlar om förbjudna områden, sånt som inte är tillåtet eller fel i dagens samhälle. Det gör att det är intressant att läsa böckerna, kanske för att man vet att det är fel och för att man själv aldrig skulle göra något sånt.
Ja, jag tror inte jag har så mycket mer att säga om det.
Jag tycker Katarina von Bredow äger!! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Jag tycker att Scott Westerfield är en riktigt bra författare!

Jag har hittills läst 3 av hans böcker, som även är en trilogi. Genren är är någon form av SciFi-Fantasy och fantasin är verkligen av hög klass!
Böckerna har ett fantastiskt sätt att få ens hjärta att verkligen hoppa till och man håller andan genom hela läsningen. De är så välskrivna och trovärdiga att man tror på varje steg huvudpersonen tar, varje tanke hon tänker! Spänningen sitter kvar genom hela läsningen, den tonas inte bort utan byggs upp och får en att vilja läsa kapitel efter kapitel. Han beskriver varje rörelse, varje tanke in i minsta detalj och han kan få med så otroligt mycket känsla i bara ett litet stycke.
Han gör ett otroligt jobb när det kommer till att kombinera de två världarna - SciFi-Fantasyvärlden och den riktiga - att man börjar spekulera och undra om ett sådant samhälle kan komma att utvecklas flera år framöver.

Jag bara var tvungen att köpa de två andra böckerna när jag hade läst ut den första!! (Så sant som det var sagt så köpte dem när jag var i USA [smile]. Jag ångrar inte ett enda öre!)

xKiTTiEHx:

Ångestboken

Läste jag på två timmar, haha. 🙂 Den var skön faktskt.


   
SvaraCitera

Magnus Nordin
För att han lyckas skriva böcker som man bara absolut inte kan sluta läsa.
Han bygger upp så att man får sin uppfattning om alla människor och hur de är. Men sedan så visar det alltid sig att man har haft helt fel och det är så otroligt spännande.
Han skriver också så att man tror att det är jätteförutsägbart vad som ska hända, man tror redan i början att man listat ut hur boken kommer sluta, men han lyckas förvrida allting och lura en på ett så skickligt sätt så man blir alltid lika chockad.
Han har ett bra sätt att hoppa mellan olika tidpunkter, det kan handla om år och veckor, men det blir en helt annan känlsa då än om man bara berättar vad som händer i nutiden.

Jag vet inte riktigt varför jag gillar just honom så mycket. Men jag har verkligen fastnat för hans böcker, lite fåniga ungdomsdeckare med inslag av romantik och annat.
Men det är verkligen hur han lyckas bygga upp en viss spänning.

[y]


   
SvaraCitera

Det måste ju ändå vara Jonas Gardell. Jag älskar "Ett ufo gör entré" och "Jenny" för han använder sådana underbara liknelser. Ett exempel är att han skrev att han älskade skämtet "två tomter gick över en väg" för att den ena tomaten inte lämnar eller föraktaktar det hans kompis blev utan bara accepterade det som den enklaste sak och sade "kom ketchup så går vi". Jag känner även igen mig i att vara annorlunda och göra min egen grej och i att vara ett äckligt miffo som Jenny beskrivs som i böckerna. "Ett ufo gör entré" är både hemsk och helt underbar.


   
SvaraCitera

klåparen:

Johanna Nilsson.

Stjärnorna lyser i taket[love]


   
SvaraCitera

Oscar Wilde.
Punkt slut.


   
SvaraCitera

ceka92:

Stjärnorna lyser i taket

nej, den författaren heter Johanna Thydell


   
SvaraCitera

Per Nilsson.
Jag vet egentligen inte vad det är som gör att man läser vidare i hans böcker, men på något sätt kan man bara inte sluta läsa. Det är oftast ganska svårt att hänga med i vad som är verkligt och vad som är fantasi i böckerna, men när man läst klart boken eller är på de sista raderna klarnar allt och man kan liksom inte låta bli att le lite när man väl fattat allt. Att han sedan lyckas skriva på ett typiskt tonårsförvirrat men samtidigt väldigt enkelt sätt gör ju inte det hela sämre direkt.


   
SvaraCitera

tjockboll:

nej, den författaren heter Johanna Thydell

just det ja! Vad har Johanna Nilsson gjort då?


   
SvaraCitera

ceka92:

just det ja! Vad har Johanna Nilsson gjort då?

de i utkanten älskande
hon går genom tavlan ut ur bilden
osv[y]


   
SvaraCitera

tjockboll:

ceka92: Stjärnorna lyser i taket

och dock heter boken "i taket lyser stjärnorna"
hihi


   
SvaraCitera

klåparen:

och dock heter boken "i taket lyser stjärnorna"

vilken tur att vi har dig [blush]


   
SvaraCitera

tjockboll:

vilken tur att vi har dig

jaa, jag är väldigt nödvändig [cute][cute]


   
SvaraCitera