Aviseringar
Rensa alla

Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering


Ämnesstartare

Hej allihopa!
Många av er har önskat en hårdare moderering i exempelvis debatt-trådar, vi gillar denna idé och därför kommer ni nu att kunna tagga era trådar med taggen "Plusmoderering". Vi vill att ni ska kunna ha kul och givande diskussioner som flyter på så bra som möjligt och denna tagg använder ni när ni vill att vi ska hålla extra koll på just er tråd. Huvudsyftet är att denna funktion ska användas för att skapa fungerande debatter men vill ni använda taggen i andra trådar är även det helt ok. Taggen ska dock sättas på seriösare trådar där ni exempelvis vill starta en diskussion eller ha svar på en viktig fråga. Anser vi att ni använder taggen till trams så kommer vi ta oss friheten att redigera bort taggen från er tråd.

Detta gäller i en tråd som är taggad med "Plusmoderering",

  • Vi kommer att vara extra hårda med off topic. All off topic kommer att raderas och era inlägg ska vara relevanta till trådskaparens ämne. Återkommande off topic kommer snabbt att leda till en tillsägelse och senare till en låsning om beteendet fortsätter.
  • Vi kommer att vara stenhårda med personangrepp. Självklart har vi som mål att alltid vara det men personangrepp i en "plusmodereringstråd" kommer att modereras stenhårt.
  • I dessa trådar vill vi även att ni håller en saklig och allmänt schysst ton gentemot varandra. Det är fullt möjligt att vara otrevlig helt utan personangrepp och detta är inget vi kommer att tolerera i dessa trådar.

Ni får mer än gärna kontakta någon utav oss om ni inte tycker att er tråd sköts på rätt sätt så ska vi se vad vi kan göra.

Hoppas att allt är fint med er och att ni njuter av sommar och sol!Glad

Med vänliga hälsningar
Modsen


   
Citera

bra initiativ Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Vi kommer att vara extra hårda med off topic. All off topic kommer att raderas och era inlägg ska vara relevanta till trådskaparens ämne. Återkommande off topic kommer snabbt att leda till en tillsägelse och senare till en låsning om beteendet fortsätter."

Detta är mycket bra, det andra är i min mening trams.

Varför ska det vara okej att spy ur sig hur mycket idioti som helst/ha åsikter som skadar men inte att ha "en otrevlig ton"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar detta, håller generellt med Onödigt elak ovan, men tycker, likt en duktig diplomatisk hora, att båda sidor har en poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Gillar detta, håller generellt med Onödigt elak ovan, men tycker, likt en duktig diplomatisk hora, att båda sidor har en poäng.

😀 jo jag får väl hålla med om det också.. fokus hamnar dock mest på det som kommer få mig avstängd medan onyanserad_militant_åsikt_95 och oförmögen_att_följa_logiska_resonemang_92 kmr få frodas..

fast ähoouh... "ja okej det här är väl bra"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak: Varför ska det vara okej att spy ur sig hur mycket idioti som helst/ha åsikter som skadar men inte att ha "en otrevlig ton"

Förstår helt klart din poäng här! Samtidigt tror jag att en bättre effekt mot såna åsikter är sakliga och vettiga argument. Tror dessutom att det skapar en intressantare debatt om folk kan hålla hyfsat god ton gentemot varandra. Kanske kan ni lära av varandra istället för att kasta skit härs och tvärs!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta kommer att leda till UMs nedgång och oundvikliga fall. Off topic-diskussioner utgör själva UMs livsnerv; den kaotiska väv varur det,  visserligen väldigt sällan, i ren trots mot universums entropiska tillstånd och alla upptänkliga sannolikhetsberäkningar, uppstår mening och sammanhang. Den ovanifrån påtvingade ordningen som härmed föreslås kommer att resultera i dekadens, förvirring och anarki - sanna mina ord!

Nä, men... det är väl bra! Har dock svårt att se hur moderatorerna ska kunna bedöma vad som är off topic eller ej i alla fall, eftersom UM verkar ha övergått i typ allmänmoderering snarare än ämnesmoderering bunden till de delfora som UM var uppdelat i förut. Ni förväntar er att trådskaparen och andra ska hjälpa er genom att anmäla osv., eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Ni förväntar er att trådskaparen och andra ska hjälpa er genom att anmäla osv., eller?

Nej då, vi håller helt enkelt ett extra öga på trådar som skapas i taggen, vi har en funktion som hjälper oss att göra det. Enda gången ni behöver anmäla/kontakta oss är om ni inte anser att vi är tillräckligt snabba eller om ni tycker att vi modererat felaktigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak: 😀 jo jag får väl hålla med om det också.. fokus hamnar dock mest på det som kommer få mig avstängd medan onyanserad_militant_åsikt_95 och oförmögen_att_följa_logiska_resonemang_92 kmr få frodas..

Jo, det är faktiskt rätt intressant hur det debattekniskt är okej att säga att "alla negrer borde brännas på bål", men inte "du borde brännas på bål."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Förstår helt klart din poäng här! Samtidigt tror jag att en bättre effekt mot såna åsikter är sakliga och vettiga argument. Tror dessutom att det skapar en intressantare debatt om folk kan hålla hyfsat god ton gentemot varandra. Kanske kan ni lära av varandra istället för att kasta skit härs och tvärs!

Problemet är att det i vissa fall inte ger någon effekt med argument då dylika individer inte läser det man skriver/inte har någon vilja att lära sig utan ofta bara upprepar det de tidigare skrivit osv.

men det är sant att personangrepp och otrevligheter osv inte heller hjälper, men de är ofta motiverade...

men ah har väl inga invändningar egentligen men de individer som behöver regler för att kunna debattera utan att bli förolämpade.. bör fan inte premieras 🙁 men hur man ska lösa det är svårare


   
SvaraCitera

Feberyra: Detta kommer att leda till UMs nedgång och oundvikliga fall. Off topic-diskussioner utgör själva UMs livsnerv; den kaotiska väv varur det,  visserligen väldigt sällan, i ren trots mot universums entropiska tillstånd och alla upptänkliga sannolikhetsberäkningar, uppstår mening och sammanhang. Den ovanifrån påtvingade ordningen som härmed föreslås kommer att resultera i dekadens, förvirring och anarki - sanna mina ord!

Detta gäller ju bara de trådskapare som använder sig av taggen Plusmoderering för att önska en seriös debatt i sin tråd. Det är fortfarande rätt fritt utanför de trådarna. Det här är väl snarare ett sätt att angripa det ganska hårda debattklimatet här utan att göra anspråk på att sabba stämningen utanför debatterna.

Nachac: Jo, det är faktiskt rätt intressant hur det debattekniskt är okej att säga att "alla negrer borde brännas på bål", men inte "du borde brännas på bål."

Mja, HMF är fortfarande regelbrott oavsett trådtyp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak:

Problemet är att det i vissa fall inte ger någon effekt med argument då dylika individer inte läser det man skriver/inte har någon vilja att lära sig utan ofta bara upprepar det de tidigare skrivit osv.

men det är sant att personangrepp och otrevligheter osv inte heller hjälper, men de är ofta motiverade...

Ja, ser helt klart hur du menar och uppskattar att du tar upp det. Vi får se hur det ser ut när taggen börjar användas. Just nu är det dessa regler som gäller och vi är väldigt nöjda med hur de ser ut. Stöter vi på problem i framtiden när taggen kommit igång så ser vi över det då! 

Nachac:

 "alla negrer borde brännas på bål"

Fast såna yttranden tillåter vi ju inte här, någonsin. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: Mja, HMF är fortfarande regelbrott oavsett trådtyp.

Fingerprints: Fast såna yttranden tillåter vi ju inte här, någonsin.

Nej, absolut, det var bara en en problematisering av debatteknik och -etik, inte er moderering. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: Detta gäller ju bara de trådskapare som använder sig av taggen Plusmoderering för att önska en seriös debatt i sin tråd.

Det förstår jag, och jag tror nog att det kan bidra till ett bättre debattklimat! Innan säkerställde indelningen av forumet i delfora att det förekom seriös debatt i åtminstone några fall, medan UMs nuvarande utformning (typ ett enda stort klotterplank med tagg-funktion i någon sorts Webb 3.0-stil) kanske har lett till fler urspårade diskussioner. Det blir förhoppningsvis mer balanserat med den föreslagna taggen.


   
SvaraCitera

Feberyra:

Det förstår jag, och jag tror nog att det kan bidra till ett bättre debattklimat! Innan säkerställde indelningen av forumet i delfora att det förekom seriös debatt i åtminstone några fall, medan UMs nuvarande utformning (typ ett enda stort klotterplank med tagg-funktion i någon sorts Webb 3.0-stil) kanske har lett till fler urspårade diskussioner. Det blir förhoppningsvis mer balanserat med den föreslagna taggen.

Håller med. Det nya upplägget är så mycket mer beroende av taggarna för uppdelning, men de får ändå inte så mycket fokus. Det är en rätt svår balansgång vad gäller användarvänligheten.


   
SvaraCitera