Aviseringar
Rensa alla

Tagit studenten men ej fått jobb


ööörkarn:

Social bidrag kan gå om du inte bor hos päronen (eller om jag fattat det rätt, att du inte har några?).

Stämmer ju dock inte, socialbidrag kan du få om du bor hemma och du måste betala hemma men inte kan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Galvmeister:

Du får inte söka socialbidrag förrens du är över 21, om det inte är speciella omständigheter som gör att du inte kan bo kvar hemma.

Fel.


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

Galvmeister:

Smidigaste sättet. Läs en sommarkurs så du får fortsatt studiebidrag.

var?


   
SvaraCitera

Visst har borgarna gjort det helt underbart att vara ungdom!


   
SvaraCitera

Imgood:

tagit studenten

Imgood:

confiused..

[no-no]


   
SvaraCitera

Imgood:

var?

Högskola, universitet, komvux eller över internet


   
SvaraCitera

Imgood:

Kan ngn hjälpa?

Fråga rektorn på din gammla skola om du får jobb, har du skött dig bra får du det![y]


   
SvaraCitera

Galvmeister:

Arbetsförmedlingen betalar ut något bidrag, som jag inte kommer ihåg namnet på. Fråga på arbetgsförmedlingen för mer råd. Tror det heter aktivitetsstöd eller något sånt.

Bara om man får praktik via dem.


   
SvaraCitera

ööörkarn:

A-kassa kan du inte få då du inte har jobbat 6 månader eller mer.

Plus att du ska ha varit medlem i a-kassan i 12 månader [cool]

ööörkarn:

Social bidrag kan gå om du inte bor hos päronen

Man kan få även om man har föräldrar som man bor hos. Dock räknas föräldrarnas inkomster och familjens tillgångar. Det gör att en ungdom med normala föräldrar med arbeten inte kan få försörjningsstöd.

ööörkarn:

Gå till soc med mössan i hand och tigga

Funkar icke [party] Eller det ska mycket till och du kan ju inte vara skriven hos dina föräldrar o så samtidigt om du ska påstå att du är utslängd eller något.

NUJÄVLARR:

Visst har borgarna gjort det helt underbart att vara ungdom!

Pfff, det var än mer jävligt när sossarna hade makten med alla jävla arbetsmarknadspolitiska åtgärder (sitta vid en dator och bli trakasserad), nu är iaf de flesta sådana nedlagda. och man samlar alla på lika villkor.


   
SvaraCitera

Svenskt Sverige:

Det gör att en ungdom med normala föräldrar med arbeten inte kan få försörjningsstöd.

Jag får, har normal förälder.


   
SvaraCitera

Galvmeister:

Du får inte söka socialbidrag förrens du är över 21, om det inte är speciella omständigheter som gör att du inte kan bo kvar hemma.

Skitsnack.

icke namngiven:

Jag får, har normal förälder.

Förmodligen med så låg inkomst som gör att det inte ses som att du kan försörjas på så sätt då du bor hemma. Det finns gränser som soc följer för utbetalningar av försörjningsstöd till ungdomar som bor hemma.

Har ni övriga tillgångar? Bostad, bil osv? Antagligen inte.

:

Inkomster som reducerar
Från bidragsbeloppet skall i stort sett alla nettoinkomster (efter avdrag för preliminärskatt ) räknas av eftersom de reducerar försörjningsstödet. Detta gäller t.ex. lön, studiemedel, underhållsstöd, barnbidrag, ränteinkomster, föräldrapenning, flerbarnstillägg, Alfakassa, sjukbidrag, aktivitetsstöd, bostadsbidrag, AMF-ersättning eller liknande, sjukpenning, pension, A-kassa och överskjutande skatt.

Följande tillgångar kan påverka bidragsbeloppet:

Bankmedel, aktier, obligationer, fastighetsinnehav

reg. företag, fordonsinnehav och övriga tillgångar av värde.


   
SvaraCitera

Sen är det skillnad mellan boendekostnad och vanliga levnadskostnader. Det är olika vad som påverkar ens möjligheter till stöd.

icke namngiven:

Jag får, har normal förälder.

Du får väl då grundstödet? Inte till hyra osv? Det är skillnad där...


   
SvaraCitera

Svenskt Sverige:

Du får väl då grundstödet? Inte till hyra osv? Det är skillnad där...

Varför skulle jag få till hyra när jag inte behöver det? Jag får dock om jag vill, behöver bara hitta en lägenhet och flytta, finns dock anledningar till det så mm, går väl inte för vem som helst.


   
SvaraCitera

industrigatan[wink]


   
SvaraCitera

icke namngiven:

Varför skulle jag få till hyra när jag inte behöver det? Jag får dock om jag vill, behöver bara hitta en lägenhet och flytta, finns dock anledningar till det så mm, går väl inte för vem som helst.

Hur ska du kunna flytta samtidigt som du är beroende av försörjningsstöd? Då måste ju antagligen soc sköta det och då finns som du säger nog en anledning till att du får den hjälpen som ni diskuterat?

Inte behöver? Hade du haft krav på dig hemma att betala hyra hade du behövt, om du väljer att inte ansöka om det så är det ju ditt val 🙂


   
SvaraCitera

Svenskt Sverige:

Inte behöver? Hade du haft krav på dig hemma att betala hyra hade du behövt, om du väljer att inte ansöka om det så är det ju ditt val 🙂

Jag betalar redan för att bo hemma, men inte en hel hyra, om du fattar.


   
SvaraCitera