Aviseringar
Rensa alla

Tågluffa?


Ämnesstartare

Hej, är det någon här inne som har tågluffat genom Europa någon gång? Känner mig lite sugen på att göra det, men har ingen aning om hur det kan gå till. Dela gärna med er av era erfarenheter! Vart var du någonstans? Hur bodde du? Vad kostade det? Glad


   
Citera

Köp interrailkort. Ev. flygbiljett ut ur landet (jag brukade köra så, flyga långt ut och åka omväga hem), eftersom kortet är ej giltigt i hemlandet. Eller så åker du bara buss/båt ut till närmaste grannland i rätt riktning. 

Stanna kanske på den eventuella flygdestinationen ett antal dagar och tajma ditt interrailkort så det börjar precis den dag du drar därifrån.

Boka alltid vandrarhem i förväg via internet/mail (jag använde hostelworld.com), gärna två destinationer i förväg lix. Anteckna alltid bokningsnummer, skissera kartor/lokaltrafikslinjer m.m. medtaget anteckningsblock. Kolla upp/reservera alltid din utresa så nära inpå ditt anländande, smidigare så. Alla tågresor kräver inte reservation men längre sådana kan vara sköna att ha bokad sittplats på (kostar inte så mycket för bara platsen i sig).

Beroende på hur sunkigt du orkar bo kan du komma bra billigt undan, har gjort fem veckor på runt 15.000 om det inte var mindre.

Tänk på:

Underskatta inte den tid vissa sträckor kan ta att åka över. Tåg är inte så kul efter den sjätte timmen och man har fem kvar. Fundera över om du vill se mycket på kort tid eller stanna mer i en region och se den i sin helhet s.a.s.

Olika regioner i Europa är dyra och mindre dyra.

Oroa dig inte när saker och ting verkar gå fel. Det underlättar ju mer koll du har och ju mer du vet om att så länge du har ditt huvud och din plånbok så klarar du dig långt.


   
SvaraCitera

Kan inte vara speciellt kul att spendera hälften av resan på ett tåg.. Hade hellre givit mig ut på cykel med ett gäng neråt Europa dårå!! 

 


   
SvaraCitera