Aviseringar
Rensa alla

Tågluffning i Europa


Ämnesstartare

Undrar bara om det finns någon därute som har tips och råd för en som ska tågluffa första gången. Finns det något man måste ha i åtanke, innan, under och efter tågluffningen? Vad får man inte glömma att packa? Hur ska man tänka när man bestämmer hur man vill åka, när man väljer hotell, vadsomhelst? tipsa om platser jag bara måste besöka! osv


   
Citera

packa lätt och bo billigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åk till amsterdam o knarka, viktigaste typ ;o


   
SvaraCitera

louie:

tipsa om platser jag bara måste besöka! osv

Neuschwanstein, ett vackert slott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

louie:

när man väljer hotell, vadsomhelst?

Mycket mycket mysigare att övernatta på tågen istället, och byta land medans man sussar. Bara så du vet.


   
SvaraCitera

Nervtramp:

Mycket mycket mysigare att övernatta på tågen istället, och byta land medans man sussar. Bara så du vet.

ekonomiskt med eftersom man sparar en natt på hostel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ekonomiskt med eftersom man sparar en natt på hostel

Präsis. [y]

louie:

Vad får man inte glömma att packa?

Ordböcker, filurer i mindre städer kan vägra betjäna dig på annat än deras hemspråk. Rekommenderar även pocketböcker och tetris.

louie:

tågluffa första gången.

Vilken månad åker du? Vill också. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lägg på minnet, eller ordna en katalog över var alla svenska kyrkor finns runt om i Europa. Enligt min vän som ska ut och tågluffa om ett år, så erbjuder de en ett mål mat, en säng för natten och en varm dusch.


   
SvaraCitera

Köp interrailkort, gäller i Europa för ett fast pris. Kolla på SJ:s hemsida! Om du inte har en kanonstor budget, satsa på att bo på vandrarhem för att hålla nere kostnaderna.
Hur stor del av Europa tänkte du åka genom? Det är ju skillnad på öst och väst, så att säga (hehe).
Ett tips är att ta nattåget till Berlin och börja där ifrån, eftersom du kan ansluta till många destinationer, samt hamna mitt i smeten "på en natt".

En jag känner höll en budget på ca 8 000, var borta i 20 dagar tror jag. Det är inte illa!

Lycka till med din resa! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

Lycka till med din resa! 🙂

Tack!
Vi har i ärlighetens namn inte än bestämt oss exakt hur vi ska åka, men däri ligger kanske tjusningen? ha! Vad tycker ni om min drömplan: Stockholm > Berlin > Amsterdam > Bryssel > Paris/Nice > Milano/Venedig > Budapest > Bratislava > Prag > Krakow > Stockholm
Är det för optimistiskt för 22 dagar? Vilka städer/länder kan jag skippa?

Låter betryggande att man kan komma undan med 8000, vi var oroliga för att våra 15000 inte skulle räcka.

Nervtramp:

Vilken månad åker du? Vill också. 🙁

Nu i juni! Inte långt kvar! Längtar galet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inga tips tyvärr! men skulle gärna vilja tåg luffa eller bara ta å gå nån stans^^


   
SvaraCitera

louie:

drömplan

det låter väl bra! har mest erfarenhet av frankrike, och resan från paris söderut är så otroligt vacker! och så har de bekväma tåg 😉

louie:

komma undan med 8000

ja, men man får ju leva ganska snålt och bo på vandrarhem etc, men jag tror att det har sin charm! dessutom finns det SÅ mycket billiga restauranger ute i europa! inte alls sverige-priser, om man inte tvunget ska käka på Champs Élysées.

Tänk dock på att både fransmän och tyskar är DÅLIGA på engelska. Självklart kan man klara sig på kroppsspråk, men det kan vara bra om man kan lite grundläggande fraser 😉 haha!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

är DÅLIGA på engelska

Mm! Men det känns lugnt för vi råkar ha en tysktalande i vårt gäng och sen så kan jag och en till ganska bra franska efter att ha läst det i 6 år 🙂


   
SvaraCitera

Jag var på tågluff förra sommaren och åkte till Annecy i Frankrike. Det var helt underbart! Rekomenderas verkligen! xD


   
SvaraCitera