Aviseringar
Rensa alla

Tål inte se blod blir svimmfärdig och illamående..


Ämnesstartare

Hej. Jag blir ofta yr och illamående när jag ser blod. Jag blir svimmfärdig och det blir suddigt framför ögonen. Varför blir det så? Jag klarar av att se mitt eget blod och djurblod men inte andra människors? Är det någon som vet om man kan bli av med det och klarar se blod? Snälla någon som vet? [rolleyes]


   
Citera
Ämnesetiketter

Image

Nu ska blodet flytaaaa [badgrin]


   
SvaraCitera

Från Winkypedia.

Blood phobia (also, AE: Hemophobia, BE: Haemophobia) is the extreme and irrational fear of blood. Acute cases of this fear can cause physical reactions that are uncommon in most other fears, specifically vasovagal syncope (fainting).[1] Similar reactions can also occur with trypanophobia and traumatophobia. For this reason, these phobias are categorized as "blood-injection-injury phobia" by the DSM-IV.[2] Some early texts refer to this category as "blood-injury-illness phobia."

Etiology

Blood phobia is often caused by direct or vicarious trauma in childhood or adolescence.[3] Though some have suggested a possible genetic link, a study of twins suggests that social learning and traumatic events, rather than genetics, is the primary problem.[4]

Treatment

Many behavioral techniques useful in mitigating vasovagal syncope, such as applying tension to the muscles in an effort to increase blood pressure, are helpful to patients with blood phobia.[5] The standard approach to treatment is the same as with other phobias - cognative-behavioral thearapy, desensitization, and possibly medications to help with the anxiety and discomfort.


   
SvaraCitera

Så du har väl ovanstående fobi, men i en mild form. Vissa tål ju inte att se någons blod öht.


   
SvaraCitera

[blush]


   
SvaraCitera

aspie:

Nu ska blodet flytaaaa

[love]


   
SvaraCitera

ingen aning faktiskt [smile]

MEN, det kan väl inte vara ett jättestort problem, hur ofta ser man blod liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha mes![no-no]


   
SvaraCitera

Skaffa inte något vårdyrke så är det nog lugnt. [smile]


   
SvaraCitera

aspie:

Nu ska blodet flytaaaa [badgrin]

[love][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej man ser inte blod varje dag men det är ganska jobbigt.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

postis_per:

IG på livet...

Asså jag klarar se det på bilder -.-"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

MEN, det kan väl inte vara ett jättestort problem, hur ofta ser man blod liksom?

Din termos i gryningen, Din haschpipa i humlegården

ne men det är jobbigt endå


   
SvaraCitera

5maaaj:

Asså jag klarar se det på bilder -.-"

vilken otur för mig[sad]


   
SvaraCitera