Aviseringar
Rensa alla

Talang = Religion?


Ämnesstartare

tevepro:

Hela hans teori är efterbliven att alla föds likadana, stämmer inte alls. Alla hjärnor har små neurologiska skillnader.

Vilket betyder att folk är olika smarta. Zlatan sög också på fotboll första gången han spelade, men eftersom han spelat fotboll nästan hela sitt liv är han en av de bästa i världen. Han rullade inte liksom ur sängen när en dag och bestämde "nä nu ska jag börja lira fotboll" och hey-presto! en månad senare var han elit..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Hela hans teori är efterbliven att alla föds likadana, stämmer inte alls. Alla hjärnor har små neurologiska skillnader.

Enligt platons teorier om tre olika klasser i sammhället [rolleyes]. Vilket går att läsa i "Plato's Republic"

Productive Which represents the abdomen.(Workers) — the labourers, carpenters, plumbers, masons, merchants, farmers, ranchers, etc. These correspond to the "appetite" part of the soul.

Protective Which represents the chest.(Warriors or Guardians) — those who are adventurous, strong and brave; in the armed forces. These correspond to the "spirit" part of the soul.

Governing Which represents the head. (Rulers or Philosopher Kings) — those who are intelligent, rational, self-controlled, in love with wisdom, well suited to make decisions for the community. These correspond to the "reason" part of the soul and are very few. - Wikipedia

[ops]

Finner dock frågan vart denna skillnad kommer ifrån intressant. Fast kanske är off-topic.


   
SvaraCitera

Avatar:

Vilket betyder att folk är olika smarta. Zlatan sög också på fotboll första gången han spelade,

Sög i relation till vem?

Mr Brightside:

Enligt platons teorier om tre olika klasser i sammhället [rolleyes]. Vilket går att läsa i "Plato's Republic"

Platon känns inte relevant på något sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Talang är väl i och för sig mer eller mindre synonymt med naturbegåvning, vilket ju är just det du beskriver. Att sedan applicera det på folk som är exceptionellt duktiga inom diverse områden (sport, musik, vad det nu må vara) och hävda att det bara skulle vara talang stämmer knappast, även om folk uppenbarligen har olika goda förutsättningar för att göra precis samma sak så är det ju bara de som lägger ner träning för att bli bättre på det som blir annat än medelmåttor.

I korthet så tror jag att folk kan ha bättre förutsättningar för något rent genetiskt, bättre sinne för logik, bättre finmotorik, bättre grovmotorik osv. Vilket väl är det som talang innebär. Däremot så tror jag att miljön är det som påverkar hur (eller om) det kommer att visa sig senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Platon känns inte relevant på något sätt.

Han hade ju en åsikt i frågan iaf [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

"talang"

Talang (egenskap) – ett uttryck för en övergenomsnittlig fallenhet eller förmåga för någon verksamhet, i intellektuell, fysisk eller annan mening.

Alla människor är unika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

De flesta naturals har egentligen inte har en jävla aning om vad de sysslar med, men till skillnad från de andra (som inte har en jävla aning om vad de sysslar med och gör fel) gör de rätt och får rätt resultat.

Well, precis som du säger är det en delvis grej.

Jag har t.ex. varit "delvis" natural under perioder i mitt liv, sedan fyllts med dynga om "var snäll" etc under ett par år när gamet gick dåligt på olika sätt.

Nu handlar det till stor del om att "lära mig på nytt".


   
SvaraCitera

Avatar:

Jag kan absolut inte acceptera att två st olika barn som är födda på samma sekund har någon magisk "talang" som skiljer de åt. Jag kan inte acceptera att den ena är bättre än den andra på fotboll så fort den är ute ur fittan. Det makear fan ingen jävla sense.

Det är väl inte så svårt att förstå? Tänk dig att det ena barnet föds med bara ett ben, till exempel. Då har det det tvåbenta barnet en större fotbollstalang än det enbenta. Även om den enbente tränar dubbelt så hårt lär han inte bli bättre än den tvåbente, eftersom han saknar talang/ett ben.

Talang är per definition de förutsättningar man har för att bli duktig på något. Ingen påstår väl att talang är magisk?

Eftersom du förstår att alla har olika förutsättningar borde du väl kunna acceptera talang som koncept?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The King in Yellow:

Talang är per definition de förutsättningar man har för att bli duktig på något. Ingen påstår väl att talang är magisk?

Definitivt. En kille som är bra med tjejer har "det".

Har man inte det ska man "vara sig själv". WTF liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera